Men innan Uppsalaborna kan kliva pÄ de första spÄrvÀgarna i trafik finns flera hinder som ska övervinnas. NÄgra definitiva beslut Àr inte fattade Àn. Alternativet med sÄ kallade superbussar, BRT, Àr inte heller helt avskrivet frÄn dagordningen.
â Vi kommer att utreda en BRT-lösning parallellt sĂ„ att vi har full koll pĂ„ alternativen nĂ€r vi ska fatta beslut 2021. Men med de utredningar som har gjorts hittills lutar det Ă„t att spĂ„rvagn löser uppgiften bĂ€st. Den har högst kapacitet och dessutom gör spĂ„rfaktorn att det blir mer förutsĂ€gbart för dem som vill investera i bostĂ€der och arbetsplatser lĂ€ngs strĂ€ckningen, sĂ€ger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
Han sÀger dock att han har en pragmatisk instÀllning i frÄgan.
â Kommer det fram andra fakta Ă€r jag beredd att Ă€ndra Ă„sikt. Det Ă€r inget ideologiskt val om spĂ„rvagn. Det viktiga Ă€r att klara uppgiften: att bygga kollektivtrafik med hög kapacitet, lĂ„gt klimatavtryck och minskad trĂ€ngsel pĂ„ vĂ„ra gator.
LĂS MER: Bergen förebild för spĂ„rvĂ€g i Uppsala
PÄ onsdagen fattade kommunstyrelsen beslut om att skicka en ansökan om statliga pengar pÄ totalt 1,25 miljarder för strÀckan mellan Resecentrum och Gottsunda/Ultuna. Den totala kostnaden berÀknas till det dubbla. Bakom ansökan stÄr Àven Region Uppsala, som vÀntas fatta sitt beslut den 18 december.
Fredrik Ahlstedt, oppositionsrÄd för Moderaterna, stöder Àven han beslutet om att söka bidrag för en spÄrvÀgssatsning, men han betonar att partiet inte har tagit stÀllning om sjÀlva spÄrvÀgen.
â VĂ„r position Ă€r densamma som tidigare. Innan vi tar stĂ€llning Ă€r det tre viktiga kriterier som behöver klaras ut. Det Ă€r linjedragningen, angöringen till Resecentrum samt att vi har en ansvarsfull finansiering. FrĂ„gan om stadsmiljöpengar Ă€r en del i beslutsunderlaget om den ansvarsfulla finansieringen, sĂ€ger Fredrik Ahlstedt.
Redan tidigare har regeringen lovat stöd pÄ 900 miljoner kronor för en spÄrvÀg mellan Gottsunda och den blivande tÄgstationen i Bergsbrunna som en del av det sÄ kallade Uppsalapaketet. Totalt handlar det alltsÄ om 2,15 miljarder i statligt stöd. Tanken Àr att alla spÄrvagnslinjerna ska vara ett sammanhÄllet trafiksystem.
Det Àr sammanlagt 17 kilometer spÄrvÀg frÄn Resecentrum till Bergsbrunna i tvÄ grenar via Gottsunda respektive UllerÄker.
15 minuter blir restiden frÄn Resecentrum till bÄde Ultuna och Gottsunda nÀr spÄrvÀgen Àr fÀrdig. Lika lÄng tid vÀntas resan mellan Gottsunda och Bergsbrunna ta med spÄrvagn. I dag tar resan med buss frÄn Resecentrum till Gottsunda cirka 25 minuter.
Enligt Mario Rivera, projektledare pÄ kommunen, kommer ungefÀr 80 procent av spÄrvÀgen att gÄ pÄ en separat bana, resten av vÀgen kommer spÄrvagnarna att köra i blandtrafik. Att spÄrvagnarna slipper trÀngas med övrig trafik Àr en viktig faktor för att korta restiden. Inte minst har bussarna stor pÄverkan pÄ spÄrvagnarnas framkomlighet.
â Det vi sett i Stockholm Ă€r att det tar lĂ€ngre tid att fylla bussar vid vissa hĂ„llplatser, vilket skapar köer för spĂ„rvagnarna. DĂ€rför Ă€r ambitionen att spĂ„rvagnarna ska gĂ„ pĂ„ egen bana i sĂ„ stor utstrĂ€ckning som möjligt, men pĂ„ vissa strĂ€ckor Ă€r det mer komplicerat, sĂ€ger Mario Rivera.
Till sommaren Àr det klart om Uppsala fÄr statsbidrag för hela spÄrvÀgen. Kommunens ambition Àr att fatta ett beslut om byggstart under 2021 och att sjÀlva spÄrvÀgsbygget kan dra i gÄng 2025.
LĂS MER: SpĂ„rvĂ€g skapar splittring
LĂS MER: Klart för spĂ„rvĂ€g i Uppsala
LĂS MER: Skarpt lĂ€ge för spĂ„rvĂ€g i Uppsala
LĂS MER: Ett nej till Ultunabron kan knĂ€cka avtal om fyrspĂ„r