Men innan Uppsalaborna kan kliva på de första spårvägarna i trafik finns flera hinder som ska övervinnas. Några definitiva beslut är inte fattade än. Alternativet med så kallade superbussar, BRT, är inte heller helt avskrivet från dagordningen.
– Vi kommer att utreda en BRT-lösning parallellt så att vi har full koll på alternativen när vi ska fatta beslut 2021. Men med de utredningar som har gjorts hittills lutar det åt att spårvagn löser uppgiften bäst. Den har högst kapacitet och dessutom gör spårfaktorn att det blir mer förutsägbart för dem som vill investera i bostäder och arbetsplatser längs sträckningen, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
Han säger dock att han har en pragmatisk inställning i frågan.
– Kommer det fram andra fakta är jag beredd att ändra åsikt. Det är inget ideologiskt val om spårvagn. Det viktiga är att klara uppgiften: att bygga kollektivtrafik med hög kapacitet, lågt klimatavtryck och minskad trängsel på våra gator.
LÄS MER: Bergen förebild för spårväg i Uppsala
På onsdagen fattade kommunstyrelsen beslut om att skicka en ansökan om statliga pengar på totalt 1,25 miljarder för sträckan mellan Resecentrum och Gottsunda/Ultuna. Den totala kostnaden beräknas till det dubbla. Bakom ansökan står även Region Uppsala, som väntas fatta sitt beslut den 18 december.
Fredrik Ahlstedt, oppositionsråd för Moderaterna, stöder även han beslutet om att söka bidrag för en spårvägssatsning, men han betonar att partiet inte har tagit ställning om själva spårvägen.
– Vår position är densamma som tidigare. Innan vi tar ställning är det tre viktiga kriterier som behöver klaras ut. Det är linjedragningen, angöringen till Resecentrum samt att vi har en ansvarsfull finansiering. Frågan om stadsmiljöpengar är en del i beslutsunderlaget om den ansvarsfulla finansieringen, säger Fredrik Ahlstedt.
Redan tidigare har regeringen lovat stöd på 900 miljoner kronor för en spårväg mellan Gottsunda och den blivande tågstationen i Bergsbrunna som en del av det så kallade Uppsalapaketet. Totalt handlar det alltså om 2,15 miljarder i statligt stöd. Tanken är att alla spårvagnslinjerna ska vara ett sammanhållet trafiksystem.
Det är sammanlagt 17 kilometer spårväg från Resecentrum till Bergsbrunna i två grenar via Gottsunda respektive Ulleråker.
15 minuter blir restiden från Resecentrum till både Ultuna och Gottsunda när spårvägen är färdig. Lika lång tid väntas resan mellan Gottsunda och Bergsbrunna ta med spårvagn. I dag tar resan med buss från Resecentrum till Gottsunda cirka 25 minuter.
Enligt Mario Rivera, projektledare på kommunen, kommer ungefär 80 procent av spårvägen att gå på en separat bana, resten av vägen kommer spårvagnarna att köra i blandtrafik. Att spårvagnarna slipper trängas med övrig trafik är en viktig faktor för att korta restiden. Inte minst har bussarna stor påverkan på spårvagnarnas framkomlighet.
– Det vi sett i Stockholm är att det tar längre tid att fylla bussar vid vissa hållplatser, vilket skapar köer för spårvagnarna. Därför är ambitionen att spårvagnarna ska gå på egen bana i så stor utsträckning som möjligt, men på vissa sträckor är det mer komplicerat, säger Mario Rivera.
Till sommaren är det klart om Uppsala får statsbidrag för hela spårvägen. Kommunens ambition är att fatta ett beslut om byggstart under 2021 och att själva spårvägsbygget kan dra i gång 2025.
LÄS MER: Spårväg skapar splittring
LÄS MER: Klart för spårväg i Uppsala
LÄS MER: Skarpt läge för spårväg i Uppsala
LÄS MER: Ett nej till Ultunabron kan knäcka avtal om fyrspår