Beskedet: Klart för spårvagnar i Uppsala

Efter många turer är det nu klart. Staten bidrar med 900 miljoner till Ultunalänken, en spårvagnsförbindelse mellan Bergsbrunna station och södra Uppsala.

Spårvagnsförbindelsen ska gå mellan Bergsbrunna och södra Uppsala. "En vettig och långsiktig hållbar lösning", anser Peter Eriksson (MP).

Spårvagnsförbindelsen ska gå mellan Bergsbrunna och södra Uppsala. "En vettig och långsiktig hållbar lösning", anser Peter Eriksson (MP).

Foto: Charlotte Winberg

Infrastruktur2018-06-28 12:00

Regeringen fattade sitt beslut under torsdagens regeringssammanträde. Ultunalänken är en följd av regeringens beslut om pengar för en fyrspårssatsning och en ny station i Bergsbrunna som kom tidigare i juni.

– Det här känns väldigt roligt att kunna meddela. Det finns ett helhetstänk runt bostäder, infrastruktur och hållbarhet som jag tycker är banbrytande här, säger Peter Eriksson (MP), bostadsminister.

I beslutet om att staten bidrar med 900 miljoner kronor, eller maximalt 50 procent av kostnaden, är det ett villkor att det är en spårvagnslösning som byggs.

– Med det här blir det en vettig och långsiktig hållbar lösning, där inte bilen, utan gång-, cykel- och kollektivtrafik, bli normen när 33 000 nya bostäder ska byggas i området. Spårväg har också mycket större och kraftigare kapacitet än andra lösningar, säger Peter Eriksson.

En utbetalning av den statliga medfinansieringen kan ske tidigast år 2024 och när byggnationen av Ultunalänken har påbörjats.

– Men vi är ju redan på år 2018 så det är inte så långt bort.

I höst är det val och det kan bli ett regeringsskifte. I Uppsala har spårvägsfrågan delat partierna. Men Peter Eriksson tror inte att en eventuell ny regering kommer att riva upp torsdagens spårvägsbeslut.

– Jag tror inte att det finns någon risk att man omkullkastar det här och river upp redan ingångna avtal med kommuner, säger Peter Eriksson som framhåller att Uppsala är en kommun som har tagit stort ansvar för hållbart bostadsbyggande i stor skala i bostadsbristens Sverige.

– Därför känns det så roligt att få medverka och göra det som Uppsala vill möjligt. Jag tycker att helhetstänket runt fyrspårsfrågan, vår utredare Johan Edstavs arbete med nya stadsdelar och storskaligt bostadsbyggande, Bergsbrunna station och spårvägen är framåtsyftande.

Spårvägen är planerad att bli 6,6 kilometer lång och gå mellan Bergsbrunna station och Gottsunda samt södra staden. De 33 000 nya bostäderna ska byggas i området runt Bergsbrunna och Sävja samt i södra staden.

Det har också talats om en fortsättning på spårvägsutbyggnaden med det så kallade Kunskapsspåret och grenar till Resecentrum. Det omfattas inte av regeringens beslut.

Fakta

Spårväg och bostäder i utbyte mot fyrspår

Det så kallade Uppsala­paketet är ett avtal mellan staten, Uppsala kommun och region Uppsala.

Staten lovar att bygga ut järnvägen till fyrspår mellan Uppsala och läns­gränsen till Stockholm samt bygga en station i Bergsbrunna. I gengäld ska Uppsala kommun bygga 33 000 bostäder i området kring Bergsbrunna och Sävja samt i södra ­staden. Dessutom ska en länk för kollektivtrafik med hög ­kapacitet byggas mellan­ Gottsunda och Bergs­brunna, Ultunalänken.

Om Uppsala via stadsmiljö­avtal får 900 miljoner som medfinansiering förbinder sig kommunen att bygga en spårväg.

En spårväg längs Ultunalänken, som är 6,6 kilo­meter lång, har grovt beräknats kosta 1,8 miljarder. Hela spårvägen, med både Ultunalänken och Kunskapsspårets två grenar in till Resecentrum, blir 18,5 kilometer och be­räknas kosta 4 miljarder.

Om det blir några pengar för resten av spårvägen ger Trafikverket besked om tidigast i januari 2019.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!