– Det blir fyra spår hela vägen mellan Stockholm och Uppsala. Den förra regeringen hade inte med det här i sin plan, men nu kan vi berätta att det blir av. Det här är den infrastrukturinvestering som möjliggör byggandet av flest bostäder, säger statsminister Stefan Löfven efter att han klivit av tåget i Uppsala.
Hela regeringen var på snabbvisit i Uppsala i samband med att regeringssammanträdet förlagts till Uppsala slott. Och på perrongen vid Uppsala central är det stökigt när ministrarna kliver av och välkomnas av några av Uppsalas kommunalråd.
Beskedet från regeringen innebär att två nya spår ska byggas mellan Uppsala och länsgränsen mot Stockholm. Det kommer också att göra det möjligt att stanna tågen vid en station i Bergsbrunna och längre fram även i Alsike.
Erik Pelling (S), kommunalråd i Uppsala, säger att det här är en glädjens dag för Uppsala.
– Det är ett långt påverkansarbete som burit frukt. Och det här är ett fantastiskt besked för Uppsala, säger han.
Enligt Erik Pelling är det stora problemet för pendlarna att man inte längre kan lita på tåget.
– Vi har incidenter varje vecka. Och minsta störning kan få oerhörda konsekvenser, säger han.
Även oppositionen är nöjd med beskedet från regeringen.
– Det är fantastiskt bra att man äntligen kommer till skott med fyrspårsutbyggnaden. Det är bra för pendlarnas vardag och jätteviktigt långsiktigt för Uppsalas utveckling, säger Fredrik Ahlstedt (M), kommunalråd.
När beskedet nu kom kan den kommunala planeringen sätta i gång på allvar. Det är ett stort arbete som ska göras innan de första tågen kan stanna i Bergsbrunna.
Beslutet om fyrspåret var väntat. Den stora frågan för Uppsalas del är dock om det även kommer att finnas pengar avsatta för spårväg i infrastrukturplanen.
Resten av infrastrukturplanen får vi vänta på. Beskedet från regeringen är att den kommer ”inom kort”.
Men enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth är detta ”inom kort”, som varit mantrat under en längre tid, nu verkligen inom en väldigt snar framtid.
– I och med att vi går ut med att det blir fyrspår så kommer resten av planen väldigt snart. Inom kort-kort, säger han.
Han vill inte nu ge något besked om det finns öronmärkta pengar för en spårvägssatsning i Uppsala. Däremot är han tydligare med att den stora knäckfrågan, som handlar om snabbtågens finansiering, inte behöver vara löst innan hela infrastrukturplanen presenteras.
– Vi har varit tydliga med att snabbtåget inte får påverka andra viktiga investeringar i infrastrukturen. Finansieringen för snabbtågen måste därför lösas separat, säger Tomas Eneroth.
Erik Pelling säger att även spårvägen är viktig för Uppsalas utveckling.
– Inte minst kopplingen till Gottsunda är viktig. Det gör att vi kan bli den första kommunen som lyckas få bort en stadsdel från listan över de mest utsatta områdena. I dag firar vi. Men sen jobbar vi vidare för att påverka regeringen även i frågan om spårvägen, säger Erik Pelling.
Moderaterna säger att de inte kommer att ge något besked före valet om de vill ha spårvagnar eller inte. I stället vill man invänta den fördjupade utredning av linjesträckningen som ska göras tillsammans med region Uppsala.
Enligt utredningen som gjorts blir det billigare att bygga spårväg med statsstöd än att bygga för bussar för egna pengar. Har kommunen råd att avstå från det statsbidraget?
– Det är den kalkylen vi ska stresstesta nu så att vi ser att kostnaden håller, säger Fredrik Ahlstedt (M).
LÄS MER: Bostäder avgjorde för fyrspåret