Utanför fönstret står luften stilla över Stockholms ström. Det är början av september, men en värmebölja har slagit till och tagit sommaren tillbaka.
Inne i svalkan i riksdagshuset är stämningen spänd. Uppsala- och Knivstapolitikerna börjar äta sin lunch när representanterna från SJ låter vänta på sig.
Det är riksdagsledamoten Ardalan Shekarabi (S) som har kallat SJ:s vd Monica Lingegård till ett lunchmöte. Ändå är det hon som får hela sällskapet att resa sig och byta plats när hon väl anländer och väljer andra änden av det långa konferensbordet.
Hon och SJ:s affärschef Jan Kyrk tackar nej till att äta.
– Vi är som maskiner på SJ, vi bara kör, säger Monica Lingegård och skrattar.
Politikerna från Uppsala och Knivsta är här för att kräva en förklaring. En dryg vecka har gått sedan nyheten i augusti dundrade ned som ett blixtnedslag: SJ slutar att köra sina tåg mellan Uppsala och Stockholm, och det redan från den 15 december. Detta trots att SJ enligt avtalet om Movingo lovat att köra tågen fram till och med 2025.
Utåt presenteras läget vid den här tidpunkter så här: Om inte tusentals pendlare ska få problem i vinter, behöver någon annan ta över SJ:s avgångar. Flera lokala politiker har ilsket beskrivit beskedet som en kalldusch från SJ. Och regionägda Mälardalstrafik, som fick frågan i knät, klagade på att beskedet kom med alldeles för kort varsel.
Bakom kulisserna berättade SJ redan den 16 januari att de var på väg att lägga ner Uppsalapendeln. Av allt att döma väntade de sig ett avtal där de skulle fortsätta köra tågen som vanligt, med betalt av Mälardalstrafik. Detsamma verkar Mälardalstrafik ha varit inställda på hela våren – tills de plötsligt ändrade sig. Var det i själva verket SJ som fick en kalldusch när de inte lyckades ro ett avtal i hamn?
Både SJ och Mälardalstrafik har under processen svarat på ytterst få frågor från media. När UNT får sitta med på mötet i riksdagen blir det en av få inblickar i vad som försiggår, även om det bara är SJ:s version som kommer fram. När UNT:s reportrar efter mötet försöker ställa frågor skyndar sig Lingegård och Kyrk därifrån och deras pressansvariga ber oss återkomma via mejl för att den vägen boka in en intervju (som aldrig blir av).
Men utifrån vad som sägs på mötet, och genom att begära ut protokoll och mejlkorrespondens, har UNT kunnat lägga pusslet i alla fall.
Här är allt vi vet om spelet mellan tågbolagen.
Den 16 januari berättar SJ om sina planer för Mälardalstrafik vid ett gemensamt möte om trafiken. Enligt powerpoint-presentationen från mötet konstaterar SJ att det inte är ekonomiskt motiverat att fortsätta köra tågen och att det blivit svårare att få ihop kalkylen när de delar på sträckan med Mälartåg.
– Budskapet var att vi inte kommer att driva trafiken och att vi inte kommer att köpa in nya tåg till sträckan. Men vi sade också att vi kan tänka oss att köra till och med 2028 på Mälardalstrafiks uppdrag med deras biljetter, säger Jan Kyrk under mötet i riksdagen.
Beskedet i januari blir startskottet för ett intensivt arbete där Mälardalstrafik och SJ har möten om en ny modell för tågtrafiken till Uppsala.
Under hela våren pågår detaljerade diskussioner mellan SJ och Mälardalstrafik om en lösning – det ser vi i mejl samt powerpoint-presentationer. På bordet ligger en modell som presenterats av SJ där Mälardalstrafik tar över ansvaret för trafiken mellan Stockholm och Uppsala och att SJ fortsätter att köra några av tågen mot en fast ersättning från Mälardalstrafik. SJ beskriver i ett brev hur man kan hantera upphandlingsreglerna: "Då trafiken förutsätter att operatören har egna fordon kan man anta att det inte finns någon annan operatör än SJ som kan komma i fråga", skriver de.
Den 25 mars börjar det bli dags ansöka hos Trafikverket om plats i tidtabellen för nästa år. Och om SJ ska köra under Mälartågs flagg, vem av dem ska skicka in ansökan? När SJ ställer frågan svarar Mälardalstrafik att de inte är "i beredningsläget att redan nu gå in med ansökan till T25 i vårt namn".
I en mejlkonversation i mitten av april frågar Monica Lingegård Mälardalstrafiks vd Helena Ekroth hur det går med planeringen av tågtrafiken Stockholm-Uppsala. "Vet att det kommit frågor från styrelsen. Vilken information saknas för att komma till beslut", skriver Lingegård. Bolagen behöver "vara koordinerade för varandras och resenärernas bästa", skriver hon vidare, eftersom "jag förstod på dig att det från tid till annan saknas tillit till SJ".
I maj fortsätter bolagen att diskutera samarbetet. Av allt att döma är det fortfarande detta förslag som ligger på bordet när Mälardalstrafiks styrelse under två varma försommardagar – den 2 till 3 maj – samlas för ett tvådagarsseminarium på Sundbyholms slott utanför Eskilstuna. Styrelsen beslutar att "ge verkställande direktör i uppdrag att fortsätta förberedelser i enlighet med redovisad inriktning."
Exakt vad den inriktningen innebär framgår inte. När UNT pratar med styrelseledamöterna är de förtegna och hänvisar till bolagssekretess.
– Jag kan inte säga mer. Jag tror att jag redan har sagt för mycket, säger Jenny Lundström (MP) efter att hon bekräftat att frågan om SJ-tågen behandlats på vårens styrelsemöten.
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 28 juni har plötsligt inriktningen "uppdaterats". När vi begär ut underlaget från mötet är all text maskerad, men korrespondensen avslöjar något om vad som verkar ha hänt.
Den 1 juli får nämligen SJ vid ett möte besked om att Mälardalstrafik inte längre är intresserade av ett avtal. Behovet av ett avtal finns inte längre, skriver sedan SJ i ett brev där de ombetts bekräfta formellt att de upphör med regionaltågen.
– Beskedet var att Mälardalstrafik klarar sträckan på egen hand, berättar Monica Lingegård när hon återger saken vid mötet med politikerna.
SJ informerar i det här läget sina anställda om nedläggningen av Uppsalapendeln. I samma veva tycker de också att det är läge att berätta i media om de förändringar som väntar.
– Vi sa att det är för många som känner till det här och att om media hör av sig så kommer vi inte att säga "inga kommentarer", säger Monica Lingegård.
Nej, att bara ge ett svävande svar i intervjuer "rimmar inte alls med SJ:s kommunikationsstrategi att bygga ett långsiktigt förtroende från allmänheten", skriver Jan Kyrk i ett mejl till Mälardalstrafik.
– Vi varnade dem upprepade gånger, att det här kommer att komma ut, säger han.
Mälardalstrafik vill dock vänta med att informera allmänheten. Vd:n Helena Ekroth betonar i sitt mejlsvar att det "inte finns något beslut om genomförande".
Nu, efter att beskedet kommit om att Mälardalstrafik tar över SJ:s avgångar med Transdev som operatör, säger Helena Ekroth att det inte alls var fråga om att avvisa SJ vid mötet i somras.
– Vi kunde inte säga ja till SJ, och det har de tolkat som ett nej. Vi har heller inte förbjudit SJ att gå ut med sin information. Det vi sa var att vi från vårt håll inte kunde berätta om lösningen, eftersom någon lösning inte var klar, säger Helena Ekroth.
Den 3 juli hålls ändå ett möte mellan SJ, Mälardalstrafik och Transdev, det bolag som i dag kör Mälartågen åt Mälardalstrafik. Enligt uppgift diskuterar man hur det ska gå till att konkret överlämna SJ:s avgångar till Mälardalstrafik.
I slutet av sommaren flyttas diskussionerna ut i ljuset. Den 27 augusti händer det "som inte fick hända", som Monica Lingegård uttrycker det. SJ blir uppringda av en journalist på Dagens Nyheter, som sedan var först med att rapportera om beslutet.
– Det var inte så här vi ville kommunicera det. Men nu hände det. Och efter det valde vi att gå ut med ett pressmeddelande, säger Monica Lingegård.
På tisdagen kom till slut beskedet om framtiden för Uppsalatågen: Mälardalstrafik tar över alla SJ:s avgångar och kör dem med sina egna tåg. I praktiken är det samma lösning som SJ berättade om vid mötet i riksdagen.
Fortfarande återstår dock flera frågor: Vad har egentligen sagts i de stängda mötesrummen? Klarar Transdev att bemanna tågen redan i december? Och kommer Mälardalstrafik att klara av att hålla tågen rullande i vinter?