På tisdagen presenterades till slut den lösning som legat i luften sedan SJ meddelade att de lägger ner regionaltågen på sträckan Uppsala–Stockholm, den så kallade Uppsalapendeln. Det blir Mälardalstrafik som kommer att ta över i princip samtliga avgångar som körs av SJ i dag. Den exakta tidtabellen håller på att utformas.
– Det bygger också på att vi får de tåglägen i tidtabellen av Trafikverket som SJ tidigare har haft, säger Helena Ekroth, Mälardalstrafiks vd.
Liksom SJ:s nuvarande avgångar kommer de tillkommande tågen fortsättningsvis att gå via Knivsta och Märsta och vända i Stockholm.
– Det här innebär att de inte blir lika störningskänsliga som de genomgående Mälartågen som fortsätter mot Eskilstuna och Örebro, säger Jenny Lundström (MP), trafik- och samhällsutvecklingsnämndens ordförande i Region Uppsala när nyheten presenterades.
Tågen kommer att gå som Mälartåg, vilket innebär att resenärerna slipper bekymret med att det är olika biljetter beroende på om det är SJ eller Mälartågs avgång de ska åka med.
När fick du klart för dig att det här var lösningen?
– Det var för några veckor sedan, säger Jenny Lundström, som också är en av Region Uppsalas representanter i Mälardalstrafiks styrelse.
Som UNT har berättat har detaljerade förhandlingar förts under hela våren mellan SJ och Mälardalstrafik om en lösning för trafiken mellan Stockholm och Uppsala. Den 1 juli har i alla fall SJ uppfattat att de fick ett nej till att köra tågen på uppdrag av Mälardalstrafik. Men det stämmer inte, enligt Mälardalstrafiks vd Helena Ekroth.
– Vi kunde då inte ge ett klart besked till SJ att de får uppdraget. Och det har SJ tolkat som ett nej. Men vi som upphandlad aktör och SJ som kommersiell aktör har olika tidsrymder att förhålla sig till. Det är först nu som vi har en lösning på plats som vi kan berätta om, säger Helena Ekroth.
Vad har varit knäckfrågorna?'
– Det är ett pussel som behöver läggas med fordonstillgång och personalsituationen. Det är först nu vi har alla delarna på plats. Det kan verka som om det har tagit tid, men i tågsammanhang är det här mycket kort tid, säger Helena Ekroth.
Ekonomiskt är utfallet osäkert, både för Mälardalstrafik och Region Uppsala. Eftersom trafiken i dag körs genom ett så kallat nödavtal i väntan på att en ordinarie upphandling ska bli klar har kostnaderna ökat jämfört med ett upphandlat avtal. Men i grunden är sträckan mellan Uppsala och Stockholm i dag lönsam för Mälardalstrafik, enligt Helena Ekroth. De skattesubventioner som finns i bolaget används på andra sträckor.
– Vår bild är att på den här delsträckan är biljettintäkterna större än kostnaderna. Men vi är inte klara med 2025 än och det finns en osäkerhet, säger Helena Ekroth.
Det blir Transdev, som i dag kör Mälartågen, som nu kommer att få ett utökat uppdrag. Skälet till att man klarat att utöka trafiken är att tillgången på tåg har blivit bättre och att man redan planerat för att utöka trafiken till nästa år.
Mälardalstrafik har dock haft utmaningar i att få trafiken att fungera utan störningar. Under vintern var det till exempel brist på tågvagnar, när ett stort antal av tågen stod på verkstaden.
Cecilia Linder (M) vill därför inte fira när lösningen nu presenteras.
– Det är ju bra att det finns en lösning men tågen fungerar ju inte speciellt bra i dag heller. Vi ska alltså köra fler avgångar med exakt samma antal tåg som Mälardalstrafik äger i dag, det finns stora risker med det, säger hon.