Nu kommenterar Mälardalstrafiks vd Helena Ekroth för första gången utspelet från SJ i veckan om att Mälardalstrafik skulle ha en färdig lösning för tågtrafiken när SJ lägger ner Uppsalapendeln i december.
– Om de går runt och spekulerar på detta sätt om vår verksamhet är det häpnadsväckande, säger hon.
Enligt SJ:s vd Monica Lingegård har Mälardalstrafik tackat nej till ett erbjudande från SJ om att fortsätta att köra tågen, men på uppdrag av Mälardalstrafik och som Mälartåg, med Målartågs biljetter. Skälet till det skulle enligt SJ vara att Mälardalstrafik sagt att de klarar att lösa frågan på egen hand.
Stämmer inte det?
– Vi delar inte alls den bilden. Vi pratar varje dag om hur vi ska lösa detta efter att SJ med kort varsel meddelat att de lägger ner trafiken. Vi arbetar både på bredden och på djupet för att resenärerna ska få en bra lösning, säger Helena Ekroth.
Men är det inte bra att berätta om det arbetet för att inte spä på pendlarnas oro?
– Vi måste agera konkurrensneutralt och kan inte prata om de lösningar som vi har på bordet.
Om det inte är för att ni löser frågan på egen hand, vad är då skälet till att ni inte fortsätter att förhandla med SJ om deras erbjudande att köra trafiken?
– Jag skulle säga att det är en konsekvens av deras affärsbeslut att sluta köra kommersiell trafik. De hade planerat att satsa på utökad trafik så sent som förra hösten. Om man väljer att satsa drar man på sig en kostnadskostym för tåg och personal. När sen trafiken inte kommer i gång får man inte upp intäkterna. Det är klart att det skapar olönsamhet med ett sånt agerande.
SJ säger också att det är ni som har bestämt att det ska vara korta avtalsperioder i movingoavtalet, vilket är skälet till att beskedet från dem kommer med kort varsel. Hur kommenterar du det?
– Det är inte en bild jag delar. I grunden har vi ett avtal som gäller över trafikåret 2025. När de ställer in trafiken med kort varsel kastar man ett orimligt ansvar och orimliga förväntningar på andra.
Innebär det här att SJ har sagt upp movingoavtalet med er?
– Så får man tolka det.
Kan du inte säga något om hur er plan för en lösning ser ut?
– Jag har fått ett uppdrag från styrelsen att ta ett kliv framåt och undersöka vilja möjliga alternativ det finns till lösningar med resenärerna i fokus. Det är korta ledtider och många saker som behöver lösas. Jag tror till exempel att SJ sitter kvar på sina tåglägen som de ännu inte har lämnat ifrån sig.
När kan ni lämna besked?
– Vi behöver få lite tid till. Vi gör inget för att fördröja detta och hoppas kunna presentera en lösning innan Trafikverket ska fastställa sin tidtabell. Vi jobbar det snabbaste vi kan. Men det behöver läggas flera pusselbitar. Tåglägena är en sån. Jag lovar att vi kommer att komma med en lösning, men jag har den inte i dag, säger Helena Ekroth.
Uppgifterna från SJ kom under ett möte i riksdagshuset mellan SJ:s ledning och politiker från Uppsala och Knivsta, både från kommunen och regionen. SJ-representanterna var inbjudna av den socialdemokratiske riksdagsledamoten Ardalan Shekarabi.
UNT fick i samband med mötet ingen möjlighet att ställa frågor om de uppgifter SJ lämnade. Vd Monica Lingegård och affärschef Jan Kyrk försvann snabbt från rummet och vägrade svara på några frågor.