SJ har varit svåra att nå sedan beskedet kom förra veckan: Att bolaget lägger ner sin så kallade Uppsalapendel mellan Uppsala och Stockholm från den 15 december. Men nu lyfter vd:n Monica Lingegård på locket.
Under ett möte med politiker i riksdagen på onsdagen, säger hon att SJ under våren haft löpande möten med Mälardalstrafik, det bolag som ansvarar för Mälartågstrafiken. Som UNT rapporterat tidigare har SJ har erbjudit sig att fortsätta köra tågen mellan Stockholm och Uppsala, men i så fall på uppdrag av Mälardalstrafik.
Nu berättar Monica Lingegård att SJ i juni fick nobben. Mälardalstrafik klarar att lösa detta på egen hand, var beskedet från bolaget.
– Det budskap jag har är att det kommer att gå lika mycket trafik mellan Stockholm och Uppsala som i dag, men att den kommer att gå under Mälartågs flagg. Det de kommunicerat till oss är att Mälardalstrafik kommer att köra exakt det som SJ har kört, säger Monica Lingegård.
Mälardalstrafik har hittills varit förtegna om hur planerna ser ut framåt. I kommunikationen har man lagt hela ansvaret på SJ. Men den bild som SJ:s vd nu ger är en helt annan.
– Att vi har svårt att få lönsamhet i trafiken har vi pratat med dem om flera år. Det är också Mälardalstrafik som har velat ha korta avtalstider i movingoavtalet. Vi erbjöd oss att fortsätta köra tågen fram till 2028 på Mälardalstrafiks uppdrag för att resenärerna inte ska drabbas. Men det har de sagt nej till eftersom de klarar detta på egen hand. Att de sa nej till vår lösning beror inte på en kostnadsfråga, säger Monica Lingegård.
Hon säger också att SJ som ett affärsdrivande bolag inte kan köra tågtrafik som går med förlust.
– Vi har inga skattepengar som finansierar vår verksamhet. Jag som vd har inte tillstånd att driva en förlustverksamhet, säger Monica Lingegård.
Mälardalstrafiks vd Helena Ekroth vill inte ställa upp på en intervju. I stället är det bolagets presskommunikatör Katarina Myrberg som uttalar sig. Hon förnekar att det finns en lösning för trafiken mellan Stockholm och Uppsala.
– Det har inte fattats något beslut om det, säger hon.
Men om SJ säger att de fått nej med motiveringen att ni löser detta på egen hand så måste ni väl ha en lösning på gång?
– Det är märkligt att SJ kan uttala sig om vår verksamhet. Vi säger samma sak som vi sagt tidigare, att vi arbetar intensivt för att resenärerna inte ska drabbas efter SJ:s beslut att lägga ned Uppsalapendeln, säger Katarina Myrberg.
Mälartåg har dock minskat sin tidtabell, bland annat på grund av vagnsbrist och kö till verkstaden som servar och reparerar tågen. Att beställa helt nya tåg är en lång process på flera år. Hur Mälardalstrafik ska kunna ta över SJ:s avgångar mellan Stockholm och Uppsala med sin befintliga fordonsflotta är en fråga som lämnas obesvarad.
– Vi har inget mer att säga. När det finns en lösning kommer vi att berätta om den, säger Katarina Myrberg.
När UNT går igenom tidtabellen kan vi konstatera att man under ett trafikdygn behöver ha tillgång till två tåg för att hålla i gång den trafik som SJ i dag kör med sin Uppsalapendel.
En tänkbar lösning för Mälardalstrafik skulle kunna vara att fortsätta att köra med en reducerad tidtabell och använda de tågen mellan Uppsala och Stockholm. De skulle också kunna köra kortare tåg till andra orter och använda dessa vagnar mellan Stockholm och Uppsala.