Intensivt arbete inom MÀlartÄg

Beskedet frÄn SJ om nedlÀggning av Uppsalapendeln har satt i gÄng ett intensivt arbete inom MÀlartÄgssamarbetet. "Det hÀr Àr en otroligt viktig strÀcka för oss i Uppsala", sÀger Jenny Lundström (MP), regionrÄd i Uppsala.

Jenny Lundström (MP) sÀger att tÄgtrafiken mellan Stockholm och Uppsala Àr central för att arbetsmarknadsregionen ska fungera.

Jenny Lundström (MP) sÀger att tÄgtrafiken mellan Stockholm och Uppsala Àr central för att arbetsmarknadsregionen ska fungera.

Foto: Fredrik Hjerling

Uppsala2024-08-27 10:54

NedlÀggningen av SJ:s Uppsalapendel sÀtter press pÄ MÀlartÄgen, som drivs av MÀlardalstrafik, ett bolag som Àgs gemensamt av sex regioner i MÀlardalen, bland annat Region Uppsala.

Beskedet frÄn SJ var inte helt ovÀntat, enligt Jenny Lundström (MP), som Àr ordförande i regionens trafik- och samhÀllsutvecklingsnÀmnd, den nÀmnd som ansvarar för kollektivtrafiken i lÀnet.

– SJ har ju signalerat det hĂ€r tidigare, om Ă€n pĂ„ ett inte sĂ€rskilt konkret sĂ€tt. Nu har vi fĂ„tt det hĂ€r tydliga beskedet och har tid pĂ„ oss för att jobba ordentligt med frĂ„gan. Inom MĂ€lardalstrafik pĂ„gĂ„r ett intensivt arbete för att utöka trafiken, sĂ€ger hon.

Hur ska man hinna utöka trafiken till december, i tÄgsammanhang Àr det en vÀldigt kort period?

– Tidtabellen Ă€r inte klar Ă€n. Alla förstĂ„r att den hĂ€r trafiken behövs för att vi ska ha en fungerande arbetsmarknadsregion. Det Ă€r ocksĂ„ en av de starkaste pendlingsstrĂ€ckorna i landet och det mĂ„ste fungera.

MÀlardalstrafik har haft problem att köra trafiken enligt den nuvarande tidtabellen, bÄde pÄ grund brist pÄ personal och tÄg. Hur ska de kunna öka trafiken redan i december?

– Vi har sett successiva förbĂ€ttringar i MĂ€lartĂ„gstrafiken. MĂ„nga fordon har stĂ„tt pĂ„ depĂ„n med reparationsbehov. DĂ€r har vi den snabbaste fordonsresursen. Det pĂ„gĂ„r ett intensivt arbete inom MĂ€lardalstrafik dĂ€r man rĂ€knar pĂ„ bĂ„de fordon och personal. Men det Ă€r sant att tĂ„gtrafik Ă€r processer med lĂ„nga ledtider.

undefined
MÀlartÄg hoppas kunna utöka antalet avgÄngar nÀr SJ slutar köra tÄgen mellan Uppsala och Stockholm.

En kritik frÄn SJ Àr att det varit svÄrt att konkurrera med de skattesubventionerade MÀlartÄgen. Hur ser du pÄ det?

– MĂ€lardalstrafik skapades för att sĂ€kra den storregionala kollektivtrafiken utifrĂ„n de behov som finns. Det hĂ€r visar ocksĂ„ att den behövs för att vi ska kunna bo i Uppsala och Ă€ndĂ„ jobba i Stockholm eller tvĂ€rtom.

Kommer Region Uppsala att pytsa in mer pengar för att öka antalet avgÄngar med UL/SL-pendeln eller MÀlartÄg till Uppsala?

– DĂ€r Ă€r vi inte Ă€n. Det jag hört frĂ„n MĂ€lardalstrafik nu pĂ„ morgonen Ă€r att de tittar pĂ„ tidtabellslĂ€gen, fordon och personal vad som Ă€r möjligt och att de kommer att komma med ett besked. Det Ă€r det jag kan sĂ€ga i dag, sĂ€ger Jenny Lundström.

NĂ€r ska det arbetet vara klart?

– Jag kan inte sĂ€ga det nu. Det Ă€r en frĂ„ga som har högsta prioritet för att vi ska ha en fungerande pendling mellan Stockholm och Uppsala.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!