SJ:s Uppsalapendel läggs ner

SJ:s ”Uppsalapendel” mellan Stockholm och Uppsala går i graven. Enligt SJ blev konkurrensen från delvis skattefinansierade Mälartåg för svår.

SJ:s Uppsalapendel går i graven.

SJ:s Uppsalapendel går i graven.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2024-08-27 09:35

Totalt 18 SJ-avgångar i vardera riktning försvinner från den 15 december när vintertabellen införs. Tusentals pendlare använder de regionala SJ-tågen för att ta sig till och från jobbet. 

Uppsalapendeln har funnits i nuvarande form sedan 1968. Anledningen till nedläggningen är, enligt SJ, konkurrensen från Mälardalstrafik som ägs av de sex regionerna i Stockholm-Mälardalen och som driver Mälartåg. Den har blivit allt hårdare och gjort SJ:s pendel till en förlustaffär. Enligt SJ:s affärschef Jan Kyrk förlorar bolaget över 50 miljoner kronor om året på att upprätthålla trafiken: 

– SJ har kört ungefär 40 avgångar i vardera riktning fram till ett antal år sedan. Då startade Mälartåg, som först körde två avgångar men nu är uppe i 23 avgångar vilket tvingat oss att minska våra avgångar, säger Jan Kyrk till UNT. 

– Med den förlusten har vi heller inte pengar att investera i nya tåg vilket skulle behövas, de är gamla och slitna. 

SJ pekar på att Mälartåg delvis drivs med skatteintäkter och erbjuder biljetter som är runt tio kronor billigare än SJ:s på sträckan:

– Vi har svårt att skapa lönsamhet när vi kör parallellt med Mälartåg som är skattefinansierat och inte bara har biljettintäkterna att luta sig mot, säger Jan Kyrk.

Omkring 40 000 resenärer åker sträckan Uppsala-Stockholm varje vardag. Övrig SJ-trafik som passerar Uppsala på väg till och från Stockholm fortsätter att stanna i Uppsala, men det blir inte med pendlarfrekvens.

undefined
Monica Lingegård, vd för Statens Järnvägar, SJ.

– Vi har haft en dialog med Mälardalstrafik sedan mitten av januari. Vi har förvarnat om det här men också sagt att en lösning skulle kunna vara att SJ under några år bedriver trafiken på uppdrag av Mälardalstrafik, tills de skaffat personal och tåg så det räcker, säger Jan Kyrk.  

När blev Uppsalapendeln en förlustaffär?

– Det har skett successivt i takt med att den skattefinansierade trafiken ökat.

Kan ni inte behålla avgångar på morgnar och eftermiddagar som har flest resenärer? 

– Det är riktigt att intäkterna skiljer sig, men vi behöver använda tåg och personal även övriga tider. Att bara låta personal vara ledig efter ett par timmar spar vi inga pengar på. 

Enligt Jan Kyrk informerades Mälardalstrafik redan i början av året om att Uppsalapendeln skulle läggas ned. Samtidigt ska SJ ha flaggat för möjligheten att hitta en "samverkanslösning" kring fordon och personal under en viss tid. 

– Den möjligheten finns fortfarande kvar men beslutet om vi ska gå i den riktningen eller inte ligger ju rätt mycket hos Mälardalstrafik, de kanske löser det här själva. 

undefined
Enligt SJ:s affärschef Jan Kyrk har Uppsalapendeln blivit en förlustaffär när fler operatörer börjat trafikera sträckan.

Varför har ni inte informerat ledande politiker i kommuner och regioner om beslutet?

– Mälardalstrafik förestår den regionala trafiken över länsgränserna och är de som i sin tur har att föra dialog och förankra beslut med sina ägare, som är regionerna i de sex länen. Vi väljer att ta dialogen med Mälardalstrafik. 

Hur tror du att beslutet kommer att tas emot från resenärerna?

– Jag tror det kan få ganska starka reaktioner. Från SJ tror vi att det kommer att finnas en omfattande trafik även efter 14 december. Det finns definitivt en efterfrågan, problemet är att det är svårt att möta den efterfrågan med kommersiellt lönsam trafik. 

Vad skulle krävas för att ni river upp beslutet?

– SJ kommer inte att bedriva den här trafiken, vi får inte lönsamhet. 

– Vi har prövat många olika sätt, vi körde snabbtåg som gav 30 minuters restid. De blev jättepopulära men de blev inte heller lönsamma. Vi har laborerat med pris, både höjt och sänkt, men det har inte påverkat intäkterna i särskilt hög grad. Vi har kommit till vägs ände här. 

I ett pressmeddelande säger SJ:s vd Monica Lingegård att SJ "fört en dialog med Mälardalstrafik under hela 2024".

– Det känns väldigt tråkigt att behöva lämna, men det går inte att konkurrera med skattefinansierad trafik. Vi förlorar över 50 miljoner per år på den här sträckan och måste göra något åt det. Vi har fört en dialog med Mälardalstrafik under hela 2024 för att hitta en lösning där SJ på uppdrag av Mälardalstrafik skulle fortsätta att köra en del avgångar på sträckan. Det har inte lyckats varför vi nu tvingas att avsluta trafiken. Jag vill passa på att tacka alla kunder som valt att resa med oss på denna sträcka i alla år, säger SJs vd Monica Lingegård. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!