År 2007: "Schlaf" i Wien
UNT:s recensent Roland Lysell ser en stämningsfull version av Jon Fosses "Schlaf" (Sömt) på Burgtheater i Wien. "Jon Fosses lakoniska texter har en säregen kraft att kunna anpassas till sceniskt bruk", löd omdömet.
År 2009, mars: "Döden i Thebe" på Dramaten
Ny recension av ett Fossedrama, den här gången "Döden i Thebe" som sätts upp i regi av Annika Silkeberg på Dramaten i Stockholm. Här har Fosse reducerat Sofokles tre tragedier om kung Oidipus och hans barn till en pjäs. "Allt väsentligt finns med i bearbetningen och blir ännu mer väsentligt än i originalen", skriver Roland Lysell, än en gång.
År 2009, oktober: "Flicka i gul regnjacka" på Dramaten
Av Jon Fosses pjäspartitur till "Flicka i gul regnjacka" har regissören Gunnel Lindblom skapat en välspelad och valörkänslig föreställning om de villkor vi alla delar, skriver UNT:s tidigare kulturchef Bo-Ingvar Kollberg.
År 2010: "Det är Ales" och "Sömnlösa", bokrecension
De två romanerna "Det är Ales" och "Sömnlösa" handlar om att vänta ut och lyssna fram tillvaron. Det är fascinerande läsning, skriver Bo-Ingvar Kollberg som "önskar att många skall ta del av denna alldeles speciella livspuls som Jon Fosse hittat fram till och förmedlar".
År 2021: "Det andra namnet – Septologin I–II", bokrecension
Första boken i Jon Fosses psykologiska storverk "rör sig framåt med en glaciärs långsamhet", enligt Henrik Sahl Johanssons recension. "Man får bilden av en författare som häller texten ur sitt inre. Inte i något vansinne eller ens rus, snarare som en stillsam meditation. Det är ett storverk."
År 2022: "Septologin III–V: Jag är en annan", bokrecension
"Ingen annan kan skriva som Jon Fosse", är rubriken när Jan-Olov Nyström ger sig i kast med fortsättningen på "Septologin". Han konstaterar att Fosse "skriver arktiskt rent men med sättningar i textmassan som gör läsupplevelsen oerhörd. Livet besitter samma verklighet hela tiden, men får ljus och färg från olika håll. Det är norskt, kargt och blåsigt. Fosses dramatiska dialog, avslipad och rytmisk som barockmusik gör romanen till scenkonst".
Fredagen den 13 oktober recenseras de avslutande delarna (VI-VII) av "Septologin".