FörtÀtad FosseuppsÀttning i Wien

Roland Lysell har sett Luc Bondys stÀmningsfulla version av Jon Fosses Schlaf pÄ Burgtheater i Wien.

Foto:

Teater & musikal2007-02-22 00:01
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
Jon Fosses lakoniska texter har en sĂ€regen kraft att kunna anpassas till sceniskt bruk. Villkoret Ă€r att regissör och ensemble bygger ut texten med egen scen och dramaturgi. I Skandinavien har vi vant oss vid kyrkogĂ„rdsstĂ€mningar som för tanken till det norska vĂ€stlandet, sĂ€rskilt tydlig i Falk Richters uppsĂ€ttning av Skuggar pĂ„ Festspelen i Bergen i vĂ„ras. Andra möjligheter finns. Dröm om hösten, som i Oslo och Stockholm spelades naturalistiskt, förlöstes som abstrakt drama av Luc Perceval i MĂŒnchen 2001.

Vad hÀnder nÀr vÄr tids mÀstare pÄ stÀmningar, Luc Bondy, tar sig an Fosses pjÀs Schlaf (Sömn, Svevn) i pÄ Akademietheater i Wien? TvÄ unga par har simultant flyttat in i en vitmÄlad vÄning, det ena paret Àr lyckliga, trivs och fÄr barn, det andra Àktenskapet förblir barnlöst och problematiskt, dÄ hustrun aldrig trivs i vÄningen. Den första scenen Àr skriven sÄ att de bÄda paren befinner sig i rummet samtidigt, men utan att se eller kÀnna till varandra. De fÄr ordet nÄgra minuter i taget. I Karl-Ernst Herrmanns magnifika lÀtt abstrakta scenografi ersÀtts vÀggar delvis med skÀrmar. Rummet vilar i ett ljus med grön nyans. Golv och vinklar liksom belysning förÀndras lÀtt under förestÀllningens knappa tvÄ timmar. Vardagsrummet öppnas mot ett badrum, dÀr man exempelvis kan raka sig, ett rum som kanske ocksÄ blir kök. I taket hÀnger en glödlampa, en ensam röd telefon och en ouppackad kartong vitvaror stÄr kvar hela kvÀllen.

SÄ avlöses de fyra unga en efter en i mer komplexa scener av en kvartett, dÀr det andra paret blivit medelÄlders; mannen slÀpar pÄ en sovsÀck i vÄningen och hustrun mÀrks, förutom som frÄnvarande, mest i en scen med sin Àlskare och i en strindbergsk konfrontationsscen med maken. Identiteten mellan de yngre och de Àldre markeras blott genom ett handslag eller en lÀtt beröring. Tiden ifrÄgasÀtts genom att det första paret redan hunnit bli Äldringar.
FörestĂ€llningens nav Ă€r Edith Clevers gamla kvinna. Hon tycks göra entrĂ© av en slump. Med grĂ„stripigt hĂ„r, klĂ€dd i urtvĂ€ttade linneklĂ€der och försedd med stödstrumpor framtrĂ€der hon som en allvetande skugga ur det förflutna, ett orakel. Till den medelĂ„lders mannen sĂ€ger hon att hon Ă€r nĂ„gon som bott i vĂ„ningen och alltid var dĂ€r. Hon stapplar och förses av Martin Schwabs omtĂ€nksamme gamle make med kĂ€pp och smĂ„ningom rullstol. Clevers minspel röjer allt frĂ„n hjĂ€lplöshet till eftertĂ€nksam underfundighet, i synnerhet i de egendomliga scenerna med den medelĂ„lders mannen. FĂ„ behĂ€rskar konsten att titta pĂ„ medspelare och Ă„skĂ„dare som Clever; vid nĂ„gra tillfĂ€llen ocksĂ„ med den senilas frĂ„nvarande blick. Tack vare Clever sĂ€ger oss pjĂ€sen mycket mera Ă€n att vĂ„r tomma vĂ„ning bĂ€r spĂ„r av dem som bott dĂ€r förut. NollstĂ€lld och sittande pĂ„ golvet eller pĂ„ stolen med ena benet uppstrĂ€ckt Ă€r Clever ocksĂ„ en clown, eller en Envar, ungefĂ€r som Lotte i Botho Strauß Groß und Klein, en roll hon spelade för snart 30 Ă„r sedan.

Luc Bondy fyller med ekvilibristiskt berĂ€ttande i gester ut pjĂ€sens stĂ€mmor till yngre och Ă€ldre personer med biografier som aldrig riktigt avslöjas. Rekvisitan kompletteras med resvĂ€skor, leksaker och matvaror. SĂ„ uppstĂ„r en sĂ€regen bitterljuv hyperrealism med lekfullt absurda drag och tankarna förs till de StraußpjĂ€ser (Kalldewey, Farce, Tiden och rummet, Schlußchor m.fl.) som Bondy iscensatte pĂ„ SchaubĂŒhne under 80-tal och tidigt 90-tal.
Signalerna till Beckett Ă€r tydliga, sĂ„vĂ€l i Clevers rullstolsscener som hos den förste utomvĂ€rldsligt naive unge mannen (Philipp Hauß) som likt Krapp intar föda. Runt det Ă€ldre paret byggs intrigfragment. En elegant eftertĂ€nksam son, gestaltad av Christian Nickel i klanderfri kostym, fĂ„r oss att förstĂ„ att de gamla förĂ€ldrarna redan Ă€r döda. Vi Ă€r utanför tiden. Till sist faller den gamla kvinnan samman i rullstolen, mĂ€nnen konstaterar att pulsen stannat och hon bĂ€rs ut pĂ„ bĂ„r.

IscensĂ€ttningen fylls av överraskningar: sonen har med sig en fisk som present till sina pensionĂ€rsförĂ€ldrar; hans förhĂ„llande till fadern Ă€r aggressivt. Det andra parets barnvagn Ă€r orangefĂ€rgad. ÅskĂ„daren utmanas hela tiden att tyda tecken. Fosses spartanskt ordkarga pjĂ€s som utspelas pĂ„ en icke-plats har blivit mindre minimalistisk och mer pregnant anekdotisk. De svĂ€vande tonerna och mozartanspelningarna i ljudkulissen skapar en egenartad stĂ€mning som rytmiseras med ljuset. Den tranceartade atmosfĂ€r Ă„skĂ„daren förnimmer Ă€r mindre den negativa mystikens Ă€n det förtĂ€tade konstverkets. I denna vackra iscensĂ€ttning tycks sĂ„vĂ€l aktörerna som sjĂ€lva scenrummet gestalta den sömn som Ă€r pjĂ€sens tema.
Schlaf (Svevn, Sömn) av Jon Fosse
Burgtheater im Akademietheater, Wien
ÖversĂ€ttning: Hinrich Schmidt-Henkel
Regi: Luc Bondy
Scenografi: Karl-Ernst Herrmann
Kostymer: Moidele Bickel
I rollerna: Mareike Sedl, Philipp Hauß, Adina Vetter, Raphael Clamer, Werner Wölbern, Edith Clever, Martin Schwab, Sylvie Rohrer, Klaus Pohl, Christian Nickel