FörtÀtad FosseuppsÀttning i Wien
Roland Lysell har sett Luc Bondys stÀmningsfulla version av Jon Fosses Schlaf pÄ Burgtheater i Wien.
Foto:
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
Vad hÀnder nÀr vÄr tids mÀstare pÄ stÀmningar, Luc Bondy, tar sig an Fosses pjÀs Schlaf (Sömn, Svevn) i pÄ Akademietheater i Wien? TvÄ unga par har simultant flyttat in i en vitmÄlad vÄning, det ena paret Àr lyckliga, trivs och fÄr barn, det andra Àktenskapet förblir barnlöst och problematiskt, dÄ hustrun aldrig trivs i vÄningen. Den första scenen Àr skriven sÄ att de bÄda paren befinner sig i rummet samtidigt, men utan att se eller kÀnna till varandra. De fÄr ordet nÄgra minuter i taget. I Karl-Ernst Herrmanns magnifika lÀtt abstrakta scenografi ersÀtts vÀggar delvis med skÀrmar. Rummet vilar i ett ljus med grön nyans. Golv och vinklar liksom belysning förÀndras lÀtt under förestÀllningens knappa tvÄ timmar. Vardagsrummet öppnas mot ett badrum, dÀr man exempelvis kan raka sig, ett rum som kanske ocksÄ blir kök. I taket hÀnger en glödlampa, en ensam röd telefon och en ouppackad kartong vitvaror stÄr kvar hela kvÀllen.
SÄ avlöses de fyra unga en efter en i mer komplexa scener av en kvartett, dÀr det andra paret blivit medelÄlders; mannen slÀpar pÄ en sovsÀck i vÄningen och hustrun mÀrks, förutom som frÄnvarande, mest i en scen med sin Àlskare och i en strindbergsk konfrontationsscen med maken. Identiteten mellan de yngre och de Àldre markeras blott genom ett handslag eller en lÀtt beröring. Tiden ifrÄgasÀtts genom att det första paret redan hunnit bli Äldringar.
FörestÀllningens nav Àr Edith Clevers gamla kvinna. Hon tycks göra entré av en slump. Med grÄstripigt hÄr, klÀdd i urtvÀttade linneklÀder och försedd med stödstrumpor framtrÀder hon som en allvetande skugga ur det förflutna, ett orakel. Till den medelÄlders mannen sÀger hon att hon Àr nÄgon som bott i vÄningen och alltid var dÀr. Hon stapplar och förses av Martin Schwabs omtÀnksamme gamle make med kÀpp och smÄningom rullstol. Clevers minspel röjer allt frÄn hjÀlplöshet till eftertÀnksam underfundighet, i synnerhet i de egendomliga scenerna med den medelÄlders mannen. FÄ behÀrskar konsten att titta pÄ medspelare och ÄskÄdare som Clever; vid nÄgra tillfÀllen ocksÄ med den senilas frÄnvarande blick. Tack vare Clever sÀger oss pjÀsen mycket mera Àn att vÄr tomma vÄning bÀr spÄr av dem som bott dÀr förut. NollstÀlld och sittande pÄ golvet eller pÄ stolen med ena benet uppstrÀckt Àr Clever ocksÄ en clown, eller en Envar, ungefÀr som Lotte i Botho Strauà Groà und Klein, en roll hon spelade för snart 30 Är sedan.
Luc Bondy fyller med ekvilibristiskt berĂ€ttande i gester ut pjĂ€sens stĂ€mmor till yngre och Ă€ldre personer med biografier som aldrig riktigt avslöjas. Rekvisitan kompletteras med resvĂ€skor, leksaker och matvaror. SĂ„ uppstĂ„r en sĂ€regen bitterljuv hyperrealism med lekfullt absurda drag och tankarna förs till de StrauĂpjĂ€ser (Kalldewey, Farce, Tiden och rummet, SchluĂchor m.fl.) som Bondy iscensatte pĂ„ SchaubĂŒhne under 80-tal och tidigt 90-tal.
Signalerna till Beckett Ă€r tydliga, sĂ„vĂ€l i Clevers rullstolsscener som hos den förste utomvĂ€rldsligt naive unge mannen (Philipp HauĂ) som likt Krapp intar föda. Runt det Ă€ldre paret byggs intrigfragment. En elegant eftertĂ€nksam son, gestaltad av Christian Nickel i klanderfri kostym, fĂ„r oss att förstĂ„ att de gamla förĂ€ldrarna redan Ă€r döda. Vi Ă€r utanför tiden. Till sist faller den gamla kvinnan samman i rullstolen, mĂ€nnen konstaterar att pulsen stannat och hon bĂ€rs ut pĂ„ bĂ„r.
IscensÀttningen fylls av överraskningar: sonen har med sig en fisk som present till sina pensionÀrsförÀldrar; hans förhÄllande till fadern Àr aggressivt. Det andra parets barnvagn Àr orangefÀrgad. à skÄdaren utmanas hela tiden att tyda tecken. Fosses spartanskt ordkarga pjÀs som utspelas pÄ en icke-plats har blivit mindre minimalistisk och mer pregnant anekdotisk. De svÀvande tonerna och mozartanspelningarna i ljudkulissen skapar en egenartad stÀmning som rytmiseras med ljuset. Den tranceartade atmosfÀr ÄskÄdaren förnimmer Àr mindre den negativa mystikens Àn det förtÀtade konstverkets. I denna vackra iscensÀttning tycks sÄvÀl aktörerna som sjÀlva scenrummet gestalta den sömn som Àr pjÀsens tema.
Schlaf (Svevn, Sömn) av Jon Fosse
Burgtheater im Akademietheater, Wien
ĂversĂ€ttning: Hinrich Schmidt-Henkel
Regi: Luc Bondy
Scenografi: Karl-Ernst Herrmann
Kostymer: Moidele Bickel
I rollerna: Mareike Sedl, Philipp HauĂ, Adina Vetter, Raphael Clamer, Werner Wölbern, Edith Clever, Martin Schwab, Sylvie Rohrer, Klaus Pohl, Christian Nickel
Burgtheater im Akademietheater, Wien
ĂversĂ€ttning: Hinrich Schmidt-Henkel
Regi: Luc Bondy
Scenografi: Karl-Ernst Herrmann
Kostymer: Moidele Bickel
I rollerna: Mareike Sedl, Philipp HauĂ, Adina Vetter, Raphael Clamer, Werner Wölbern, Edith Clever, Martin Schwab, Sylvie Rohrer, Klaus Pohl, Christian Nickel