Rastlöst men unikt om dubbelgÄngare

Storartat eller högfÀrdigt? Första boken i Jon Fosses psykologiska storverk rör sig framÄt med en glaciÀrs lÄngsamhet.

Jon Fosse (född 1959) Àr en av Norges frÀmsta författare och dramatiker. Hans böcker finns översatta till drygt 40 sprÄk och hans pjÀser spelas flitigt över hela Europa.

Jon Fosse (född 1959) Àr en av Norges frÀmsta författare och dramatiker. Hans böcker finns översatta till drygt 40 sprÄk och hans pjÀser spelas flitigt över hela Europa.

Foto: HÄkon Mosvold Larsen/NTB/TT

Recension2021-10-16 06:50
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

FÄ nordiska dramatiker har med sÄdan kraft lyckats förvalta det Beckettska arvet som Jon Fosse. Hans pjÀser Àr en uppvisning i ordknapphetens vÀldiga rymd. I mötet mellan tvÄ mÀnniskor, mÄ de vara Àlskare eller frÀmlingar, förmÄr han skapa en nÀrvaro som nÀstan liknar oss mer Àn vad vi liknar oss sjÀlva.

DÀrmed inte glömt att Fosse ocksÄ Àr en produktiv författare. Han har gett ut över 40 böcker, vida översatta, nÀr han nu ger sig in i det storartade och möjligtvis högfÀrdiga projektet att skriva sju romaner i en och samma svit. De tvÄ första delarna i denna septologi finns nu utgivna i ett band vars titel, "Det andra namnet", inramar dem bÄda. Kanske, och det lÀr vÀl visa sig senare, skriver Fosse hÀr fram sin egen version av Första Mosebok; de första delarna strÀcker sig över lika mÄnga dagar, mörker gÄr i viss utstrÀckning mot ljus, och som ett strÄk genom texten löper det kristna motiv som nÀstan alltid Äterkommer hos Fosse.

Det rör sig om en mÀnniska som tycks uppdelad i tvÄ. Asle, konstnÀren, och Asle, alkoholisten, lever i varsin by i nÀrheten av Björgvin (eller Bergen, som vi kallar staden). De Àr lika i allt. Samma lÄnga, grÄa hÄr, samma svarta rock och lÀdervÀska. Men medan den nyktre konstnÀren hÄller sig flytande tack vare sitt mÄleri lever hans namne i djupa plÄgor pÄ botten av glaset. Man fÄr vÀlja fritt vad man vill lÀsa in i det hÀr tudelade ödet, och att deras attribut delas av Jon Fosse sjÀlv: kanske rör det sig om det liv som hade kunnat vara om Asle, konstnÀren, inte lyckats besegra spriten. Kanske handlar det om ett dÄ och ett nu. Minnesfragment dyker ibland upp i den förres sinne, som om han lÀmnat en lika tragisk vÀrld bakom sig.

DÀr finns en tavla som Asle inledningsvis avslutar, men som förbluffar honom. TvÄ streck som löper över varandra i form av ett andreaskors. Eller, om man sÄ önskar, tvÄ liv som korsar varandra och för ett ögonblick faller samman i ett. För nÀr drickaren, drabbad av delirium tremens, somnar i snön Àr det hans dubbelgÄngare som trÀffar pÄ honom och smÄningom fÄr in honom pÄ akuten.

BerÀttelsen rör sig framÄt med glaciÀrlik lÄngsamhet. Jon Fosse skriver med sin sedvanliga, oavbrutna prosa, en enda lÄng flödande mening som bara emellanÄt avbryts av frÄge- eller utropstecken. Omtagningarna Àr mÄnga. Ett enkelt skeende kan flöda över tiotals sidor. SÄledes Àr det inte förvÄnande att dessa sju romaner redan sÀgs vara skrivna; man fÄr bilden av en författare som hÀller texten ur sitt inre. Inte i nÄgot vansinne eller ens rus, snarare som en stillsam meditation.

Det Ă€r ett storverk, ja, vilket vi förresten fĂ„r veta redan pĂ„ bokens omslag. Speciellt i psykologiskt hĂ€nseende Ă€r Fosses djupdykning i det enskilda sinnet en unik hĂ€ndelse. I vidare bemĂ€rkelse kan man dock uppleva en viss rastlöshet inför romanens ansprĂ„k, dess lĂ„ngsamhet, dess repetitiva mantra av "tĂ€nker jag, tĂ€nker jag, tĂ€nker jag". Om man i dramatiken slĂ„s av precisionen drabbas man hĂ€r av nĂ„got annat – överflödet, som inte Ă€r lika enkelt att övermannas av.

ÖversĂ€ttningen krĂ€ver att fĂ„ berömmas i egen rĂ€tt. Lars Andersson har en mycket sĂ€rskild förmĂ„ga att ta det norska in i det svenska och lĂ„ta en författaregen nyans finnas kvar i sprĂ„ket. "Det Ă€r dem vĂ€l unt", kan han skriva, och vĂ€cka till liv ett adverb som lĂ€nge slumrat. Med sĂ„dana smĂ„ vĂ€ndningar lyckas han ofta markera den klagande melodin i Jon Fosses epos.

Roman

Jon Fosse

Det andra namnet – Septologin I–II

Över. Lars Andersson

Albert Bonniers förlag