Jennie Claesson (L) om plötsliga vändningen

Plötsligt och utan förvarning ritade Liberalerna om kartan i Uppsalapolitiken – igen. Nu säger de ja till spårvagnar av rädsla för att riskera fyrspårsavtalet. Men Jennie Claesson (L) hoppas att ändå få sitta kvar i alliansen.

UNT möter Jennie Claesson (L) dagen efter beskedet att Liberalerna vänder och nu säger ja till spårväg. Det gör att spårvägen nu har majoritet i kommunfullmäktige.

UNT möter Jennie Claesson (L) dagen efter beskedet att Liberalerna vänder och nu säger ja till spårväg. Det gör att spårvägen nu har majoritet i kommunfullmäktige.

Foto: Niklas Weimer

Uppsala2023-05-31 19:00

Sent på tisdagen meddelade Liberalerna att de bestämt sig för att säga ja till spårvagnar – ett oväntat besked.

Frågan har delat partierna mitt itu sedan valet. Liberalerna var tidigare för spårvagnar, men bytte fot när de efter valet bildade alliansen tillsammans med M, KD och C. Nu ändrar de sig alltså igen, vilket betyder att spårvägen får majoritet (med 44 av 81 mandat).

Dagen efter beskedet träffar UNT en trött Jennie Claesson (L).

– Jag sov mindre än jag brukar, det var en intensiv kväll, konstaterar hon.

undefined
Jennie Claesson tog över som gruppledare för Liberalerna i samband med valet i september 2022.

I december skrev ni i alliansen att ert "tydliga löfte" var att avbryta spårvägsplanerna och i stället lägga mer pengar på kommunens kärnuppdrag. Vad har hänt sedan dess?

– Jag står fortfarande bakom att vi ska satsa på vård, skola och omsorg, där finns ingen skillnad. Det som har hänt nu inom mitt parti är att vi är oroliga. För nu ser vi att vi riskerar fyrspårsavtalet när vi har partier som pratar om att kraftigt minska bostadsbyggandet.

Varför bytte ni då sida från första början?

– Därför att vi tyckte att det var viktigt med ett maktskifte. Vi gick till val på spårväg, men för att få till ett maktskifte och vara del i alliansen var vi beredda att förhandla bort spårvägen.

Nu säger dock Jennie Claesson att de 33 000 bostäderna, som kommunen förbundit sig till, måste säkras genom att "säga ja till fyrspårsavtalet". Och då ingår, enligt henne, att säga ja till spårväg och inget annat.

undefined
Beslutet bryter "dödläget" i Uppsalapolitiken, enligt Jennie Claesson. Hon tycker att spårvägsfrågan tagit för stor plats, på bekostnad av andra frågor. "Jag tror att vårt besked ger stabilitet. Nu vet vi vad som gäller med spårvägen framåt, nu kan vi lägga fokus på skola, vård och omsorg."

Men sedan ni allierade er med M, KD och C har ni sagt att ni kan uppfylla er del av avtalet även utan spårväg. Hur går det ihop?

– Vi har fått indikationer på att det inte är lika säkert längre. Inte minst när vi har en lågkonjunktur som får oss att dra i handbromsen när det gäller bostadsbyggande.

Politikerna har fått propåer från näringslivet, som undrar om kommunen tänker fullfölja sin del av avtalet, berättar Claesson. För henne är Knivsta ett skräckexempel, där hon uppger att man tappat investerare sedan kommunen beslutat att bygga färre bostäder än vad som står i deras fyrspårsavtal med staten.

– Kan vi sätta oss i samma sits i Uppsala? Vi är Sveriges snabbast växande stad, har två universitet varav det ena har flest antal sökande i hela landet. Vi måste bygga, vi kan inte säga nej till det.

undefined
Nya siffror har fått Liberalerna att bli oroliga för att förlora fyrspårsavtalet och de 33 000 nya bostäderna som ska byggas.

Det var besvikna allianskollegor som nåddes av Liberalernas besked.

"Det är överraskande och sorgligt att miljardrullningen för spårvägen nu får fortsätta", sade Therez Almerfors (M) på tisdagskvällen. På onsdagen säger Ehsan Nasari (C) till UNT att han inte vet om alliansen kommer att överleva.

– Det känns såklart jättejobbigt, på ett personligt plan är det klart att det gör ont, säger Jennie Claesson. Jag kan förstå att Ehsan Nasari är besviken, vi har även talats vid i dag och han har lyft sin besvikelse. Jag har full förståelse för den. Det vore olyckligt om det blir som han säger.

Du får kritik från allianskollegerna om att inte hedra er överenskommelse. Bör man inte hålla överenskommelser?

– Jag är alltid för att hedra överenskommelser. På samma sätt är det viktigt att vi hedrar avtal vi ingått med stat och region. Här är balansgången.

Fyrspårsavtalet går före överenskommelsen med alliansen?

– Ja.

undefined
Liberalerna kommer inte ändra sig en gång till, säger Jennie Claesson.

Ni ändrade er efter valet, och nu ändrar ni er igen. Kan man lita på L?

– Ja, precis som alla partier tar vi ställning utifrån nya fakta. Och siffrorna vi nu har fått visar andra förutsättningar.

Bakom Liberalernas plötsliga oro, ligger också regionens senaste prognos för framtidens resandeflöden. Trycket längs de tänkta spårvägslinjerna verkar bli högre än man tidigare trott. Snabb-bussar (BRT), som lagts fram som alternativ till spårvagnar, räcker då inte till, enligt regionen.

Prognosen har fått L att landa i att spårvägen är det säkra kortet.

– Givet att vi inte har fått ett stadsmiljöavtal för BRT så är läget osäkert. Tittar man på kalkylen kanske investeringen för BRT till och med blir dyrare.

Beslutet "bryter dödläget" i Uppsalapolitiken, menar Claesson. Hon tycker att spårvägsfrågan tagit för stor plats, på bekostnad av andra frågor.

– Jag tror att vårt besked ger stabilitet. Nu vet vi vad som gäller med spårvägen framåt, då kan vi lägga mer fokus på skola, vård och omsorg.

Kan ni ändra er igen?

– Nej.

Så det är alltså klart nu: det blir spårväg i Uppsala?

– Om det finns majoritet i kommunfullmäktige så är det klart.

Så ser det ju ut?

– Ja. Men man vet ju aldrig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!