Det här har hänt i fyrspårsavtalet

Totalt fyra spår mellan Uppsala och Stockholm – men inte riktigt så enkelt. För att nya fyrspåret ska byggas måste nämligen tusentals bostäder byggas i kommunerna Uppsala och Knivsta.

Sydöstra staden handlar om ett slags kompromiss mellan tillväxt och hållbarhet med betoning på tillväxt.

Sydöstra staden handlar om ett slags kompromiss mellan tillväxt och hållbarhet med betoning på tillväxt.

Foto: Adam Ihse/TT

Uppsala2023-03-09 15:49

Vad innebär byggandet av fyrspåret i Uppsala? Och varför har det tagit så lång tid? 

Staten har lovat att bygga två nya spår mellan Uppsala och Stockholm. För att kunna erbjuda smidigare pendling när antalet invånare i Uppsala och Stockholm ökar. Men för att spåret ska läggas, måste Uppsala kommun bygga nya bostäder. Detta enligt det så kallade fyrspåravtalet, som även kallas Uppsalapaketet. 

Det innebär att Uppsala kommun måste bygga 33 000 bostäder i ett stråk från en ny station vid Bergsbrunna till Gottsunda. Där 20 000 av de nya bostäderna planeras i det som kallas sydöstra stadsdelarna, det vill säga området som i huvudsak ligger i skogen norr om naturreservatet Lunsen. 

Tidigare artiklar om fyrspåret: 

Jättesatsning på bostäder räddade fyrspåret

Uppsala var nära att missa fyrspåret. Men lobbyarbetet bakom kulisserna räddade järnvägssatsningen genom att utbyggnadsplanerna i Sävja/Bergsbrunna fördubblades.

Sydöstra staden – hela historien

I översiktsplanen läggs grunderna till utbyggnaden av det som nu kallas de sydöstra stadsdelarna. Här är hela bakgrunden till dagens planer.

Det finns en utväg kring sydöstra staden

Fortfarande är det oklart hur den aviserade omförhandlingen av fyrspårsavtalet ska gå till. Det finns dock en tydlig öppning för att minska antalet bostäder i de sydöstra stadsdelarna som kommunen ännu inte utnyttjat.

Regionen: Kommunen hotar hela fyrspårsavtalet

Region Uppsala ryter ifrån mot den politiska ledningen i Uppsala kommun. Tydligare besked om spårväg och Uppsalapaketet krävs för att inte äventyra fyrspåret.

– Ska avtalet om bostäder omförhandlas och hur? Vi vet inte vilka frågor som ska ställas i folkomröstningen och hur resultatet ska tas om hand. I dagsläget är det oklart om kommunen kan leva upp till avtalet med staten om fyrspåret, uppgav Emilie Orring (M), regionstyrelsens ordförande i februari i år. 

Välkommet att Uppsala kommun vill omförhandla fyrspåravtalet

I Knivsta kommun ska 15 000 bostäder byggas före 2057, men fyrspårsavtalet är i gungning. ”Välkommet att Uppsala vill omförhandla avtalet”, säger Matilda Hübinette, ordförande för kommunstyrelsen i Knivsta.

Bostäder för Fyrspår

Fyrspårsavtalet innebär att Uppsala kommun lovar att bygga 33 000 bostäder i ett stråk från en ny station vid Bergsbrunna till Gottsunda.

20 000 av bostäderna planeras i de sydöstra stadsdelarna, som i huvudsak ligger i skogen norr om naturreservatet Lunsen. Resterande bostäder planeras i Ultuna, Bäcklösa samt längs Gottsunda allé och Hugo Alfvéns väg upp till Vårdsätravägen.

I Knivsta och Alsike ska 15 000 bostäder byggas.

I utbyte tidigarelägger staten utbyggnaden av järnvägen till fyra spår.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!