Regionen: Superbussarna kommer inte att räcka till

En ny prognos från Region Uppsala visar på högre resande längs de tänkta spårvägslinjerna i Uppsala.

Karin Svingby, trafikdirektör, säger att prognosen visar tydligt att det finns behov av kapacitetsstark kollektivtrafik i Uppsala.

Karin Svingby, trafikdirektör, säger att prognosen visar tydligt att det finns behov av kapacitetsstark kollektivtrafik i Uppsala.

Foto: Region Uppsala

Uppsala2023-04-20 11:00

– Det vi ser är att vi redan i dagsläget har trängsel och framkomlighetsproblem i busstrafiken. Den nya prognosen av hur resandeflödena ser ut visar tydligt att vi behöver en kapacitetsstark kollektivtrafik för att hantera behovet, säger Karin Svingby, trafikdirektör i Region Uppsala.

Prognosen tar inte hänsyn till om det kommer att vara spårvagnar eller någon form av bussar som trafikerar linjerna, utan är en spegling av det väntade antalet kollektivtrafikresenärer i det stråk där Uppsala nu planerar för antingen spårväg eller någon form av superbussar. I rapporten benämns linjerna dock som spårvägslinjer.

Totalt väntas ungefär 30 procent fler påstigande längs spårvägslinjerna än i tidigare prognoser. Störst är ökningen på sträckan mellan Ultuna och den nya tågstationen i Bergsbrunna. Här blir det fullt redan 2040 om systemet trafikeras med 45 meter långa spårvagnar med 10 minuters-trafik. En BRT-lösning med superbussar var femte minut skulle inte räcka till. Även på sträckan mellan Uppsala central och BMC skulle det vara fullt i rusningstid.

Skälet till ökningen är uppdaterade resvaneundersökningar som visar på en större andel som väljer att åka med kollektivtrafiken samt att det kommer att finnas fler arbetsplatser runt Ultuna och Bergsbrunna men färre arbetsplatser i Gottsunda. Dessutom innebär fyrspåret och tågstationen vid Bergsbrunna ett större antal kollektivtrafikresenärer än vad man tidigare räknat med.

I rapporten har man som sagt räknat på samma antal resenärer oavsett om det är bussar eller spårvagnar som kommer att trafikera linjerna. Erfarenheter från andra städer visar dock att spårväg visat sig locka fler resenärer än bussar. Ett exempel är spårvägen i Lund som haft en kraftig ökning av antalet passagerare medan de BRT-liknande "superbussarna" i Malmö inte gett samma effekt.

Innebär inte det här att man missar en del av resandeströmmarna i prognosen?

– Vi har enbart tittat på resandebehovet i de här områdena. Det görs helt oberoende av vilken typ av fordon man tänkt använda. Utifrån hur många som reser är nästa steg att välja vilken fordonstyp som kan hantera det här.

Talar det här för att man borde välja spårväg i stället för buss i Uppsala?

– Det här är ett faktainlägg över hur flödena och behovet väntas se ut. Det behovet kan man lösa på olika sätt. Men valet av kollektivtrafiklösning är inte föremål för den här analysen, säger Karin Svingby.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!