Tidigare i veckan rapporterade UNT att en uppgörelse nåtts om styret av Uppsala kommun. I uppgörelsen ingår att omförhandla fyrspårsavtalet med staten för att minska antalet planerade bostäder i södra Uppsala.
I Knivsta är tongångarna försiktigt positiva till beskedet.
Är ni glada för att en omförhandling nu ingår i Uppsalas plan?
– Det är välkommet, men egentligen för tidigt att kommentera. Vi kommer att föra dialog med Uppsala kommun i frågan och välkomnar alltid dialog, svarar Matilda Hübinette (Knivsta.nu).
I Knivsta är det Knivsta.nu och KD som ingått en valsamverkan. De två partierna lovade under valrörelsen att arbeta för att i stället för nuvarande husplaner, bygga på ett ”småskaligt, tryggt och trivsamt sätt”.
Fyrspårsavtalet innebär för Knivstas del att här ska byggas 15 000 nya bostäder före år 2057.
Ska ni begära omförhandling eller kan ni bygga alla planerade bostäder fast på ett annat sätt?
– Vi vill gärna pröva frågan om omförhandling, men oavsett utgång så kommer vi att bygga på ett annat sätt än vi sett de senaste åren. Vi fick ett tydligt mandat från Knivstaborna att lägga om stadsbyggnadspolitiken och det kommer att märkas på olika sätt, svarar Matilda Hübinette.
Om Uppsala kommun nu vill minska på antalet bostäder som man lovat staten att bygga för att få fyra spår, så underlättar det sannolikt för Knivsta kommun att kräva samma sak.
Mimmi Westerlund (KD) hoppas mest på regeringen.
– Det är främst regeringsskiftet som påverkar förutsättningarna för en ny diskussion kring det här. Den tillträdande regeringen har en annan syn på bostadsbyggande än den avgående, så vi är hoppfulla. Vi kommer att föra dialog med alla parter och vi från KD kommer också att lyfta frågan direkt med våra företrädare i riksdagen, säger Mimmi Westerlund.
Även Region Uppsala är en part i fyrspårsavtalet, men i regionen är det inte klart än vilka partier som kommer att styra ihop efter valet.
När det gäller statens åtagande i avtalet, att bygga ut järnvägen från två till fyra spår, så är alla parter överens om att det behövs.
– Ja, det är viktigt för medborgarna att tågen går i tid. Situationen för pendlarna i dag är ohållbar och påverkar livet i ganska stor utsträckning. Att rusta med tillräcklig järnvägskapacitet är en viktig fråga för Knivsta kommun, säger Matilda Hübinette.
Mimmi Westerlund håller med, men är orolig för att inte ens två nya spår ska räcka i framtiden om de tvingas bygga alla bostäder.
– Fyra spår är vad vi behöver för dagens befolkning, så vi behöver även föra fram vår oro till staten och regionen att kravet på nya bostäder riskerar att bygga in framtida kapacitetsbrist redan från början, säger hon.
För Knivstas del innebär fyrspårsavtalet dessutom att staten förbundit sig att skapa ett tågstopp i Alsike, att bygga en ny motorvägspåfart till E4 och en cykelväg utmed nuvarande spåret. Var de två nya tågspåren ska placeras är inte klart. Både förslag utmed rälsen i Knivsta tätort och en sträckning runt tätorten utreds. Nackdelen med räls utanför tätorten kan bli att färre tåg stannar i Knivsta.
Men både Knivsta.nu och KD anser att ett av de två nya spåren ska dras utanför, i stället för igenom Knivsta tätort.
– Vi kommer följa upp förutsättningarna för en alternativ spårdragning för tung godstrafik utanför samhällskärnan, säger Mimmi Westerlund.