Att stadsplanering avgörs genom förhandlingar mellan kommunen och staten är ett sätt att få in andra värden än de som ryms i Trafikverkets analyser när olika projekt ska vägas mot varandra. Här är hela historien hur avtalet om Uppsalapaketet kom till.
Läs mer: Jättesatsning på bostäder räddade fyrspåret
Den förhandlingen har i sin tur sin grund i den lobbykampanj för att järnvägen mot Stockholm ska byggas ut till fyra spår som kommunen och flera andra aktörer bedrivit. De senaste åren har huvudargumentet varit att det skapar möjligheter att bygga fler bostäder. Och när Trafikverkets förslag väl kom att bygga fyrspåret var det med förbehållet att det tecknas ett avtal om nya bostäder.
Läs mer: Bostäder avgjorde för tåget i Uppsala
Den nu gällande översiktsplanen för Uppsala är från 2016. Där pekas området kring en ny tågstation i Bergsbrunna ut som en av de stadsnoder dit stadens framtida expansion ska koncentreras. Då räknar man med att området kan rymma minst 10 000 bostäder.
Läs mer: Så ska Uppsala bli större än dagens Malmö
För att realisera avtalet om Uppsalapaketet började kommunen arbetet med den fördjupade översiktsplanen, som fungerar som en slags vägledning för hur det fortsatta planeringsarbetet ska gå till. Ett första förslag gick ut på samråd sommaren 2020.
Läs mer: Så ska Bergsbrunna rymma 21 500 bostäder
I stadsdelen behövs också det man kallar social infrastruktur som skolor, förskolor med mera.
Läs mer: Tio skolor krävs för utbyggnad i Bergsbrunna
Trafikfrågorna i den nya stadsdelen, som inte ska ge något negativt klimatavtryck, är en knäckfråga.
Läs mer: Svåra vägval för trafiken i Bergsbrunna
En kalkyl visar att utbyggnaden av de sydöstra stadsdelarna kan ge ett ekonomiskt överskott som kan användas för att bekosta skolor med mera.
Läs mer: Sydöstra staden kan ge vinst på 4,5 miljarder
Det som planeras i skogsområdet intill den nya tågstationen kan jämföras med S:t Olofsgatan i täthet.
Läs mer: Så tät blir bebyggelsen i den sydöstra staden
Den planerade utbyggnaden i de sydöstra stadsdelarna kan synas extrem. Men det är en stadsutveckling som ska pågå under lång tid, och tittar man tillbaka har Uppsala vuxit mer under lika långa tidsperioder tidigare.
Läs mer: Utbyggnaden av södra staden är inte exceptionell
Redan i samrådet hade länsstyrelsen invändningar och krävde bland annat större buffertområden mot naturreservatet Lunsen. Pulkabackarna intill väg 255 var en viktig fråga för många av dem som bor i närheten.
Läs mer: Miljökrav kan hindra byggplaner vid Sävja
Det ledde fram till det förändrade förslag till fördjupad översiktsplan som nu varit ute på en ny remissrunda.
Läs mer: Protester mot ny stadsdel – Pulkabackar kan bli kvar.
Moderaterna har aviserat att de vill se ett omtag av planerna för sydöstra staden. Vad det kommer att innebära i praktiken återstår att se.
Läs mer: M backar om sydöstra staden
I en politisk uppgörelse efter valet 2022 har Utvecklingspartiet Demokrateran (UP) och de rödgröna kommit överens om att man ska söka en omförhandling om avtalet med staten för att minska antalet bostäder i de sydöstra stadsdelarna.