Regionen: Kommunen hotar hela fyrspårsavtalet

Region Uppsala ryter ifrån mot den politiska ledningen i Uppsala kommun. Tydligare besked om spårväg och Uppsalapaketet krävs för att inte äventyra fyrspåret.

Emilie Orring säger att kommunens otydliga besked nu hotar hela fyrspårsavtalet.

Emilie Orring säger att kommunens otydliga besked nu hotar hela fyrspårsavtalet.

Foto: Adam Wrafter

Uppsala2023-02-10 17:05

– Otydligheterna från kommunen äventyrar både fyrspårsavtalet och tidsplanen för den kapacitetsstarka kollektivtrafiklösningen, säger Emilie Orring (M), regionstyrelsens ordförande.

Hon säger att det handlar om oklara besked på flera punkter.

– Ska avtalet om bostäder omförhandlas och hur? Vi vet inte vilka frågor som ska ställas i folkomröstningen och hur resultatet ska tas om hand. I dagsläget är det oklart om kommunen kan leva upp till avtalet med staten om fyrspåret.

Emilie Orring säger att regionen nu pausar alla investeringar som är kopplade till både spårvägen och stadsutvecklingen i de södra stadsdelarna. Det handlar till exempel om depåer och spårvagnar till spårvägen. Men också om vårdcentraler som behövs i de nya stadsdelarna.

undefined
Emilie Orring säger att kommunens otydliga besked nu hotar hela fyrspårsavtalet.

– Om vi ska hinna med tidsplanen för spårvägen skulle vi behöva påbörja upphandlingen av depåer och spårvagnar nu. Men vi kan inte göra investeringar i mångmiljonklassen innan vi har klara besked från kommunen. Varje dag som beskeden dröjer innebär en förskjutning av tidsplanen. Vi förlorar också kompetens, säger Emilie Orring.

Det här kan få stora konsekvenser för finansieringen av spårvägen. Enligt det stadsmiljöavtal som kommunen fått för spårvägsprojektet måste spårvagnarna rulla senast 2029. Trafikverket håller inne 20 procent av bidraget på 2 miljarder tills hela projektet är slutbesiktigat och spårvägen är tagen i trafik. Kommunen kan också bli återbetalningsskyldig för pengar som redan betalats ut om det blir kraftiga förseningar i projektet. Detta gäller för den del av spårvägen som går från Uppsala centralstation till Ultuna respektive Gottsunda.

För den spårvägsgren som är tänkt att gå till den framtida stationen i Bergsbrunna finns inga villkor om tidsplanen för det statliga stödet.

Emilie Orring är dock mest orolig för vad som ska hända med fyrspåret när kommunen inte kan ge klara besked om hur det blir med bostadsbyggande och en eventuell omförhandling av kommunens åtagande.

– Just ju befinner vi oss i ett limbo. Det här äventyrar hela fyrspåret. Och det drabbar näringslivet, universiteten och alla oss som bor här. Fortfarande behöver ytterligare pengar skjutas till innan hela fyrspåret är finansierat. Och vi är oroliga för vad som händer med det när vi inte kan ge klara besked om de avtal som finns, säger Emilie Orring.

undefined
Erik Pellling säger att han förstår frustrationen men att den politiska osämjan måste lösas.

Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande, säger att han förstår frustrationen.

– Jag håller med om att det är olyckligt att den här processen tar tid och att regionen får otydliga besked. Det finns en politisk osämja i den här frågan där spårvägen är en del. Men det är många delar där partier tycker olika och det finns ingen annan utväg än att vi diskuterar oss fram till en lösning. Det är demokrati att det funkar på det sättet, säger han.

Folkomröstningen om spårvägen ska hållas först nästa sommar, det innebär att det blir en försening på minst ett och ett halvt år. Hur ser du på tidsplanen och finansieringen?

– Vi har inte sagt att folkomröstningen ska handla om spårvägen och har inte fattat några formella beslut om folkomröstning. Det är heller inte folkomröstningen som avgör om vi går vidare med spårväg eller inte.

Han tror att ett besked kan komma snart.

– Vi har kommit så långt att vi pratar med varandra för att försöka hitta en lösning. Jag hoppas att det kan komma ett besked inom ett par månader, säger Erik Pelling.

Fyrspår och bostäder

Uppsalapaketet är ett avtal där staten lovar att bygga ut järnvägen till fyrspår från Uppsala till länsgränsen mot Stockholm. I gengäld ska Uppsala kommun bygga bostäder kring det nya stationsläget i Bergsbrunna samt i ett stråk mot Gottsunda.

Uppsala har också beviljats totalt 3 miljarder i statligt stöd för spårväg från Uppsala central till Bergsbrunna via Ulleråker respektive Rosendal/Gottsunda. Den första etappen till Ultuna och Gottsunda måste vara klar 2029.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!