Sparkade UL-chaufförer fortfarande arbetslösa

Ett år har gått sedan två UL-busschaufförer i Knivsta sparkades efter att ha kritiserat sin arbetsgivare Mohlins bussar för brister i både arbetsmiljö och schemaläggning. Chaufförerna är fortfarande arbetslösa.

UL-chaufförerna är ännu arbetslösa – ett år efter att de förlorat sina provanställningar. "Vi kommer inte in på arbetsmarknaden igen", säger en av förarna.

UL-chaufförerna är ännu arbetslösa – ett år efter att de förlorat sina provanställningar. "Vi kommer inte in på arbetsmarknaden igen", säger en av förarna.

Foto: UNT arkiv

Knivsta2022-04-14 06:06

14 april förra året avslöjade UNT att två busschaufförer, som även var lokala skyddsombud, fick sina provanställningar avslutade i förtid av den nya arbetsgivaren Mohlins bussar. Skyddsombuden hade öppet kritiserat arbetsmiljön vid bussdepån i Knivsta.

Ett år senare är de fortfarande arbetslösa, trots att busschaufför är ett bristyrke.

– Vi kommer inte in på arbetsmarknaden igen. Jag fick ett jobb som timanställd, men en kollega kände igen mig och sedan fick jag inte fler timmar. Mohlins bussar har förstört mitt arbetsliv och en del av mitt privatliv också. Som tur är har jag en stor familj som stöttar mig, säger en av förarna som vill vara anonym för att inte riskera framtida anställningar.

Efter uppsägningen har han sökt flera jobb och även varit på anställningsintervjuer.

– Mina tidigare arbetsledare och kollegor vet att jag är en grymt bra bussförare. Jag vill bara göra mitt jobb och tänker inte ta något nytt fackligt uppdrag, säger han.

undefined
Mohlins bussar vann Region Uppsalas upphandling i februari 2020 och tog över delar av lokal- och skolbusstrafiken efter Sambus. Bussarna körs under UL:s varumärke.

Fackförbundet Kommunal menade att uppsägningarna var olagliga och ett brott mot föreningsrätten eftersom skyddsombuden bara tagit strid för personalens arbetsvillkor. Mohlins bussar ansåg tvärtom att uppsägningarna inte alls hade att göra med deras fackliga engagemang, utan att chaufförerna misskött sitt arbete.

Förhandlingarna mellan fack och arbetsgivare avslutades i oenighet och i höstas meddelade Kommunal att de inte tänkte driva ärendet vidare till Arbetsdomstolen eftersom man inte trodde sig kunna vinna en rättsprocess. Den arbetslöse bussföraren säger att han mest av allt är besviken på Kommunal.

– Jag visste inte att det kunde bli så illa att vi skulle förlora våra jobb.

Kan du ångra något?  

– Nej, jag ångrar ingenting som vi gjorde som skyddsombud. Det var vårt uppdrag att rapportera arbetsmiljöbrister på arbetsplatsen och det är det vi har gjort. Jag är bara jättebesviken på facket som jag anser har svikit oss som medlemmar och som skyddsombud.

undefined
Delar av den kritiserade bussdepån på Södra stationsvägen är brand- och mögelskadad och ska enligt tidigare uppgifter från Mohlins bussar ersättas med en ny. Tills vidare har bussföretaget placerat ut byggbodar som fungerar som personalutrymmen.

Förutom att personalutrymmet dömdes ut av skyddsombuden ansåg de att bussföretaget, som bland annat ansvarar för UL:s skoltrafik i länet, försökte begränsa förarnas rätt till pauser och använde sig av otrygga anställningar för att tysta kritiken.

Efter att UNT berättat om situationen vid Knivstadepån kontaktades vi av ytterligare två busschaufförer som hävdar att de inte fick fortsätta jobba eftersom de vågat kritisera sin arbetsgivares personalpolitik.

En av förarna påstår att Mohlins bussar medvetet ”rensat ut” tim- och provanställda som var fackligt anslutna och vågat ställa krav. I ett mejl till UNT skriver han att de busschaufförer som jobbar kvar i Knivsta nu är ”skitskraja och lyder minsta vink ifrån företaget”.

Den andre föraren berättar att han muntligen lovats fast anställning, men sedan nekats. Orsaken ska ha varit att chefen ändrade sig då han fick veta att föraren skulle bli pappa. Anklagelserna tillbakavisas dock av Mohlins bussar.

undefined
De här delarna av bussdepån används inte, men ligger vägg i vägg med det kritiserade personalutrymmet. På bilderna, som är ett drygt år gamla, syns tydligt angrepp av svartmögel.

UNT har sökt Kommunals representanter som inte har återkommit. Fackförbundets presstjänst meddelar att man inte uttalar sig i enskilda fall, men skriver i ett mejl att "det alltid är svårt att driva fall där enskilda arbetstagare har haft provanställningar. Arbetsgivaren har alltså rätt att avsluta en provanställning i förtid av i stort sett vilken anledning som helst".

Trots att facket valde att inte stämma bussföretaget för brott mot föreningsrätten bestämde sig tre av förarna för att med hjälp av jurister driva ärendet vidare. Men det visade sig till slut bli för dyrt.

– Vi fick garantier från juristerna att vi hade bra argument och skulle kunna vinna en rättsprocess mot Mohlins bussar. Men eftersom vi var arbetslösa vågade vi inte chansa, säger ett före detta skyddsombud.

Avtal värt 1,1 miljard

1 januari 2021 började Mohlins bussar ansvara för UL:s skolbusstrafik och andra UL-linjer i länet efter att ha vunnit Region Uppsalas upphandling.

Totalt är kontraktet värt minst 1,1 miljarder kronor och löper över åtta och ett halvt år med möjlighet till förlängning i fyra år.

Operatörsbytet ledde till att cirka 150 chaufförer förlorade sina fasta tjänster. Mohlins bussar provanställde 90 chaufförer i ett halvår och 50 blev timanställda. Tre provanställda sades upp i förtid, enligt bussföretaget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!