Busschefen om kritiken: "Vi jobbar för personalen"

Att två busschaufförer sagts upp vid Knivstadepån har inget att göra med deras fackliga engagemang och att de som skyddsombud kritiserat arbetsmiljön. Det säger Peter Mårtensson, Mohlins bussars Upplandschef.

Peter Mårtensson, områdeschef för Mohlins bussar i Uppland, bemöter kritiken mot arbetsmiljön vid Knivstadepån. De nya bodarna som satts upp är bra, anser han.

Peter Mårtensson, områdeschef för Mohlins bussar i Uppland, bemöter kritiken mot arbetsmiljön vid Knivstadepån. De nya bodarna som satts upp är bra, anser han.

Foto: Staffan Claesson

Knivsta2021-04-19 18:00

UNT har i flera artiklar berättat om chaufförernas situation vid bussdepån i Knivsta. De fackliga representanterna och skyddsombuden har dömt ut personalutrymmet, till exempel har det funnits en oro för att hälsofarligt svartmögel ska sprida sig från den del av lokalen som är brandskadad och avstängd.

I januari beskrevs arbetsmiljöproblemen i UNT för första gången.

– Det känns som ett skämt att man blir inkastad i det här. Väldigt oseriöst, sa en av chaufförerna då.

undefined
Den tidigare utdömda bussdepån i Knivsta används fortfarande av UL:s förare.

Skyddsombuden har också larmat om att bussdepån de hänvisades till från årsskiftet är så trång att de inte kan följa coronarestriktionerna. Dessutom läcker vatten in från taket när det regnar.

Två av förarna som är fackligt aktiva och skyddsombud har nyligen förlorat sina provanställningar. Det är enligt dem en direkt följd av deras kritik mot personalens dåliga arbetsmiljö.

Men det stämmer inte säger Peter Mårtensson, områdeschef för Mohlins bussar i Uppland, som trots flera förfrågningar tidigare avböjt en intervju. Nu har han ändrat sig.

undefined
"När vi avslutar en provanställning gör vi det alltid med saklig grund", säger Peter Mårtensson, områdeschef för Mohlins bussar i Uppland, här vid företagets depå i Uppsala.

– Jag kommer inte att kommentera enskilda fall, men när vi avslutar en provanställning gör vi det alltid med saklig grund. Det har ingenting med fackliga uppdrag att göra eller med den kritik som förts fram, utan endast om hur individen har skött sitt arbete, säger han.

Peter Mårtensson anser att UNT:s rapportering på flera sätt ger en felaktig bild av läget i Knivsta. Han berättar att företaget tillsammans med regionalt och lokalt skyddsombud tog fram en handlingsplan i januari för att arbetsmiljöproblemen skulle vara åtgärdade senast den 31 mars.

– I januari var vi överens om att ersätta rastlokalen med baracker där man kan sprida ut sig på ett coronasäkert sätt och det har vi ju faktiskt genomfört inom tidsramen. Handlingsplanen styrker detta. Att i efterhand säga att åtgärden inte duger är inte korrekt.

undefined
Busschauffören Angelo Alfonso vid en av de två baracker som Mohlins bussar har placerat vid Knivstadepån. Han har nu fått sparken.

De två barackerna är utrustade med torrtoalett, kylskåp och mikrovågsugn och har plats för fem respektive tio personer. Vattendunkar förser via en pump tvättställ och diskho med vatten. Mohlins bussar har utrett möjligheten att sätta upp en större bygglovspliktig barack med vatten- och avloppsanslutning och vanliga toaletter på platsen, men kommit fram till att det av olika orsaker inte är möjligt.

– Ja, det var ambitionen men det stod inte i handlingsplanen. Bodarna som satts upp i stället har varmt och kallt vatten och är utrustade med fullt dugliga toaletter, även om de inte är kopplade till avloppet. Det är fräscha utrymmen och bra rastlokaler.

Den brandskadade depån som dömts ut av skyddsombuden används dock fortfarande och Peter Mårtensson säger att företaget på sikt kommer att rusta upp den. Att det inte gjorts tidigare beror på tidsbrist.

I februari för ett år sedan fick ni beskedet att ni vunnit upphandlingen. Hade ni inte tid att hitta bättre lokal än en brandskadad gammal bussdepå?

– På grund av coronapandemin så försenades den processen och sedan pågick arbetet med att anskaffa depåer runt om i hela Uppland. Och i Knivsta har det inte varit lätt att hitta en lokal.

Så när kan Knivstadepån vara renoverad?

– Jag kan inte säga ett datum i dag. Det får jag återkomma till när det finns en tidsplan.

Men kan det ta flera år?

– Jag kan ju inte riktigt svara på det. Vi jobbar på det, men det kommer ju inte att vara klart i år.

Peter Mårtensson säger också att de kritiserade provanställningarna är praxis efter en vunnen bussupphandling och han förnekar bestämt uppgifterna om att han hotat med lägre tjänstgöringsgrad om inte förarna gick med på avsteg från kollektivavtalet.

– Vi har inte hotat någon utan bara informerat om att för att förarna ska kunna behålla samma tjänstgöringsgrad så måste vi ha ett lokalt avsteg från kollektivavtalet, vilket man även haft tidigare, säger han.

undefined
Peter Mårtensson, områdeschef för Mohlins bussar i Uppland, bemöter kritiken mot arbetsmiljön vid Knivstadepån. De nya bodarna som satts upp är bra, anser han.

Att till exempel inte kunna lägga in en kisspaus en kvart senare än vad reglerna säger försvårar planeringen av busstrafiken, menar Mårtensson.

– Om man kan göra några avsteg från avtalet blir schemat bättre och anställningsgraderna kan bli högre. Men om man däremot följer avtalet slaviskt innebär det att tjänsterna inte kan nå upp till full arbetstid, säger han och fortsätter:

– Många klarar sig inte på deltid och vi vill att man har en så hög anställningsgrad som möjligt. Det är ju faktiskt att jobba för personalen och det är viktigt att det kommer fram.

Bakgrund

Den 1 januari började Ljusdalsföretaget Mohlins bussar ansvara för UL:s skolbusstrafik och andra UL-linjer i länet efter att ha vunnit Region Uppsalas upphandling.

I samband med övergången sades de flesta chaufförerna upp från sina fasta tjänster av sin tidigare arbetsgivare och erbjöds i stället provanställningar hos Mohlins bussar i ett halvår. 

Provanställningar gör det svårare att föra fram kritik mot arbetsgivaren, anser bland annat fackförbundet Kommunal.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!