Besked om bro i Knivsta: "Inte förrän fyrspåret byggs"

”Det blir ingen bro över järnvägen nu, men ett vändspår byggs snart". Det var två besked som Trafikverket gav vid ett möte med Knivstas kommunpolitiker.

Lokalpolitikern Lennart Lundberg (Knivsta.nu) och Rami Yones, ny direktör för region Öst på Trafikverket, efter mötet mellan Trafikverket och Knivsta kommun.

Lokalpolitikern Lennart Lundberg (Knivsta.nu) och Rami Yones, ny direktör för region Öst på Trafikverket, efter mötet mellan Trafikverket och Knivsta kommun.

Foto: Maria Lindblom

Knivsta2022-10-19 05:00

– Det känns bra att de kom hit och pratade med oss om problemen i tågtrafiken, säger Lennart Lundberg (Knivsta.nu), som tagit initiativet till mötet.

Efter det kaos som startade i tågtrafiken förra året, krävde Knivstapendlare att de lokala politikerna skulle engagera sig mer i frågan. Lennart Lundberg föreslog att kommunen skulle begära överläggningar med Mälardalstrafik och Trafikverket, något som alla partier ställde sig bakom.

UNT har tidigare skrivit om hala perronger, om avsaknad av en lokal att värma sig i och önskemål om en bilbro vid korsningen med Knivstavägen.

undefined
Knivsta station. Pendlarna har de senaste åren frusit mycket när de väntat på försenade tåg.

Rami Yones, regiondirektör på Trafikverket, svarar att de inte bygger någon bro över järnvägen förrän det är bestämt var de två nya spåren (som ingår i fyrspårsavtalet) ska anläggas. 2026 beräknas första spadtagen tas för de nya spåren som ska stå klara 2034.

– När det gäller hala perronger så uppmanar jag att felanmäla direkt till oss så att vi snabbare kan kontakta entreprenörer som missat att halkbekämpa. Byggnader kring stationer är det oftast Jernhusen som äger. Trafikverket bygger inga stationshus, svarar Yones.

Däremot ska Trafikverket snart bygga ett vändspår i Knivsta.

– För att trafiken ska kunna fungera även när det exempelvis blir stopp norr om Knivsta.

undefined
Lokalpolitikern Lennart Lundberg (Knivsta.nu) och Rami Yones, ny direktör för region Öst på Trafikverket, efter mötet mellan Trafikverket och Knivsta kommun.

Till mötet med politikerna kom tre personer från Trafikverket.

– Vi måste hjälpa till och trycka på så att kommande vinter inte blir lika katastrofal för Knivstas pendlare som förra vintern, säger Lennart Lundberg, om varför han tog initiativet till mötet.

Efter mötet var han ganska nöjd.

– Det var bra att de tog sig tid att komma hit, att de satt i två timmar och pratade med oss. Trafikverket verkar medvetna om problemen och hade nu konkreta besked om vad de gör för att förbättra underhållet av järnvägen.

Ett besked var att personal nu kan vara ute snabbare på spåren då något går sönder.

– Jag tycker att det verkar som om de har gjort en plan inför vintern. Sedan förstår jag om de inte kan gardera sig mot alla olyckor, men de prioriterar nu underhållet på sträckan Uppsala-Stockholm, säger Lundberg.

undefined
"Vi måste hjälpa till och trycka på så att kommande vinter inte blir lika katastrofal för Knivstas pendlare som förra vintern", säger Lennart Lundberg, som även är engagerad i föreningen TIM-pendlarna och i regionpartiet Lokala partier i Uppsala län.

Sammanlagt saknas cirka 2 miljarder kronor till järnvägsunderhållet i hela landet.

– Men på vår sträcka finns nu mer pengar till underhåll än de kan göra av med. Däremot saknar entreprenörerna underhållspersonal, vilket är ett allvarligt problem som måste lösas, tycker Lennart Lundberg.

Karta: Plats för järnvägskorsning
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!