Efter att bolaget MTR vann Mälardalstrafiks upphandling, har massor av tåg ställts in och var femte tåg som körts av MTR har varit försenat.
På perrongen i Knivsta står resenärerna och huttrar i snålblåsten en vanlig vardagsmorgon. De har blivit lovade en biljetthall att värma sig i och en station i Alsike. Men inget är på plats än, trots att hela 75 procent av befolkningen pendlar.
– De senaste tre månaderna har trafiken inte gått att lita på alls, säger Marie Löök Birgersson, ensamstående tvåbarnsmamma som tidigare pendlade till Stockholm fem dagar i veckan.
Eftersom arbetsgivaren nu tillåter hemarbete kan hon jobba mycket på distans.
– Det blev räddningen för mig, men det finns ju många som inte har möjlighet att arbeta på distans. För dem är situationen ohållbar.
Enligt de pendlare UNT pratat med så fungerade trafiken hyfsat bra fram till mitten av december då MTR började köra Mälardalstrafiks tåg och SJ minskade ner sina avgångar.
Andréa Meyer, en annan av pendlarna, berättar att kaoset med Mälartågen och branden i ställverket blev droppen för många pendlare.
– Jag försöker verkligen tänka positivt, men stressen är stor, speciellt när man inte får någon information om förseningarna, säger Andréa Meyer som har slutat att köpa Movingos månadskort.
Med Movingokortet går det att åka på både SJ och Mälartågen. Med enkelbiljetter måste man bestämma sig i förväg. Är tåg inställda eller försenade krävs en biljett till på det andra bolaget för att eventuellt komma iväg.
Effekten av tågstrulet har blivit att Knivstapendlare antingen tar bilen, blir sjukskrivna för stress, flyttar, får jobba på distans eller byter jobb.
– Många pendlare försöker byta jobb, men det finns ju så få i Knivsta, eller så blir man sjuk av utmattning. Folk med feta plånböcker flyttar till Stockholm eller Uppsala. Men ensamstående eller lågavlönade har inte det alternativet, säger Marie Löök Birgersson.
Hon var själv i den situationen innan hon började arbeta mer på distans. En kvarts tågförsening rubbade hela hennes dag med jobb, hämtningar och lämningar på förskola och fritids och skjutsning till idrottsaktiviteter.
Varför tar ni inte pendeltåget?
– Pendeln tar längre tid och har obekväma säten. De vanliga tågen går att jobba på. De har också toaletter om man blir sittande länge på tåget. Dessutom drabbas pendeln också av alla spårfel.
Många som arbetar i Uppsala och utanför Stockholm tar nu istället bilen.
– Men alla kan inte börja åka bil, det är jättedyrt och finns inga p-platser i innerstaden, säger Andrea Meyer som tidigare var baskettränare på fritiden men som inte skulle kunna vara det längre eftersom hon aldrig vet vilken tid hon kommer hem.
Hon anser att politikerna har hybris när de bara pratar om fyrspåret som ligger så långt fram i tiden.
– De kan inte bara locka hit en massa människor när det inte finns arbetsplatser. Det talas om att det är en så bra pendlingskommun, men det är ju att lura människor.
Vad ska politikerna göra?
– Har de handlat upp något som inte levereras då måste det bli någon form av konsekvenser eller åtgärd, säger Marie Löök Birgersson.
När det gäller Knivstapolitikerna tycker hon att de behöver ligga på mer och samverka.
– Det ser jättebra ut på papperet, att det bara är 30 minuter till Stockholm. Men nu naggas Knivstas goda rykte i kanten och de med god ekonomi flyttar härifrån.