Efter att bolaget MTR vann MÀlardalstrafiks upphandling, har massor av tÄg stÀllts in och var femte tÄg som körts av MTR har varit försenat.
PÄ perrongen i Knivsta stÄr resenÀrerna och huttrar i snÄlblÄsten en vanlig vardagsmorgon. De har blivit lovade en biljetthall att vÀrma sig i och en station i Alsike. Men inget Àr pÄ plats Àn, trots att hela 75 procent av befolkningen pendlar.
â De senaste tre mĂ„naderna har trafiken inte gĂ„tt att lita pĂ„ alls, sĂ€ger Marie Löök Birgersson, ensamstĂ„ende tvĂ„barnsmamma som tidigare pendlade till Stockholm fem dagar i veckan.
Eftersom arbetsgivaren nu tillÄter hemarbete kan hon jobba mycket pÄ distans.
â Det blev rĂ€ddningen för mig, men det finns ju mĂ„nga som inte har möjlighet att arbeta pĂ„ distans. För dem Ă€r situationen ohĂ„llbar.
Enligt de pendlare UNT pratat med sÄ fungerade trafiken hyfsat bra fram till mitten av december dÄ MTR började köra MÀlardalstrafiks tÄg och SJ minskade ner sina avgÄngar.
Andréa Meyer, en annan av pendlarna, berÀttar att kaoset med MÀlartÄgen och branden i stÀllverket blev droppen för mÄnga pendlare.
â Jag försöker verkligen tĂ€nka positivt, men stressen Ă€r stor, speciellt nĂ€r man inte fĂ„r nĂ„gon information om förseningarna, sĂ€ger AndrĂ©a Meyer som har slutat att köpa Movingos mĂ„nadskort.
Med Movingokortet gĂ„r det att Ă„ka pĂ„ bĂ„de SJ och MĂ€lartĂ„gen. Med enkelbiljetter mĂ„ste man bestĂ€mma sig i förvĂ€g. Ăr tĂ„g instĂ€llda eller försenade krĂ€vs en biljett till pĂ„ det andra bolaget för att eventuellt komma ivĂ€g.
Effekten av tÄgstrulet har blivit att Knivstapendlare antingen tar bilen, blir sjukskrivna för stress, flyttar, fÄr jobba pÄ distans eller byter jobb.
â MĂ„nga pendlare försöker byta jobb, men det finns ju sĂ„ fĂ„ i Knivsta, eller sĂ„ blir man sjuk av utmattning. Folk med feta plĂ„nböcker flyttar till Stockholm eller Uppsala. Men ensamstĂ„ende eller lĂ„gavlönade har inte det alternativet, sĂ€ger Marie Löök Birgersson.
Hon var sjÀlv i den situationen innan hon började arbeta mer pÄ distans. En kvarts tÄgförsening rubbade hela hennes dag med jobb, hÀmtningar och lÀmningar pÄ förskola och fritids och skjutsning till idrottsaktiviteter.
Varför tar ni inte pendeltÄget?
â Pendeln tar lĂ€ngre tid och har obekvĂ€ma sĂ€ten. De vanliga tĂ„gen gĂ„r att jobba pĂ„. De har ocksĂ„ toaletter om man blir sittande lĂ€nge pĂ„ tĂ„get. Dessutom drabbas pendeln ocksĂ„ av alla spĂ„rfel.
MÄnga som arbetar i Uppsala och utanför Stockholm tar nu istÀllet bilen.
â Men alla kan inte börja Ă„ka bil, det Ă€r jĂ€ttedyrt och finns inga p-platser i innerstaden, sĂ€ger Andrea Meyer som tidigare var baskettrĂ€nare pĂ„ fritiden men som inte skulle kunna vara det lĂ€ngre eftersom hon aldrig vet vilken tid hon kommer hem.
Hon anser att politikerna har hybris nÀr de bara pratar om fyrspÄret som ligger sÄ lÄngt fram i tiden.
â De kan inte bara locka hit en massa mĂ€nniskor nĂ€r det inte finns arbetsplatser. Det talas om att det Ă€r en sĂ„ bra pendlingskommun, men det Ă€r ju att lura mĂ€nniskor.
Vad ska politikerna göra?
â Har de handlat upp nĂ„got som inte levereras dĂ„ mĂ„ste det bli nĂ„gon form av konsekvenser eller Ă„tgĂ€rd, sĂ€ger Marie Löök Birgersson.
NÀr det gÀller Knivstapolitikerna tycker hon att de behöver ligga pÄ mer och samverka.
â Det ser jĂ€ttebra ut pĂ„ papperet, att det bara Ă€r 30 minuter till Stockholm. Men nu naggas Knivstas goda rykte i kanten och de med god ekonomi flyttar hĂ€rifrĂ„n.