Pendlare i Knivsta om tÄgkaoset: "Vi orkar inte lÀngre"

”Lokalpolitikerna mĂ„ste hjĂ€lpa oss nu! Problemen med tĂ„gtrafiken förstör vĂ„ra liv.” Det sĂ€ger flera pendlare i Knivsta som kĂ€mpar med att fĂ„ ihop vardagen.

Marie Löök Birgersson jobbar i Stockholms innerstad, dit det inte gÄr att ta bilen pÄ grund av köer, brist pÄ p-platser mm. "Vi Knivstapendlare pliktar med vÄr hÀlsa. Du kan inte lÀngre lita pÄ att ta dig till och frÄn jobbet med tÄget", sÀger hon.

Marie Löök Birgersson jobbar i Stockholms innerstad, dit det inte gÄr att ta bilen pÄ grund av köer, brist pÄ p-platser mm. "Vi Knivstapendlare pliktar med vÄr hÀlsa. Du kan inte lÀngre lita pÄ att ta dig till och frÄn jobbet med tÄget", sÀger hon.

Foto: Axel Hilleskog

Knivsta2022-04-07 17:00

Efter att bolaget MTR vann MÀlardalstrafiks upphandling, har massor av tÄg stÀllts in och var femte tÄg som körts av MTR har varit försenat.

PÄ perrongen i Knivsta stÄr resenÀrerna och huttrar i snÄlblÄsten en vanlig vardagsmorgon. De har blivit lovade en biljetthall att vÀrma sig i och en station i Alsike. Men inget Àr pÄ plats Àn, trots att hela 75 procent av befolkningen pendlar.

– De senaste tre mĂ„naderna har trafiken inte gĂ„tt att lita pĂ„ alls, sĂ€ger Marie Löök Birgersson, ensamstĂ„ende tvĂ„barnsmamma som tidigare pendlade till Stockholm fem dagar i veckan.

undefined
Marie Löök Birgersson jobbar i Stockholms innerstad, dit det inte gÄr att ta bilen pÄ grund av köer, brist pÄ p-platser mm. "Vi Knivstapendlare pliktar med vÄr hÀlsa. Du kan inte lÀngre lita pÄ att ta dig till och frÄn jobbet med tÄget", sÀger hon.

Eftersom arbetsgivaren nu tillÄter hemarbete kan hon jobba mycket pÄ distans.

– Det blev rĂ€ddningen för mig, men det finns ju mĂ„nga som inte har möjlighet att arbeta pĂ„ distans. För dem Ă€r situationen ohĂ„llbar.

Enligt de pendlare UNT pratat med sÄ fungerade trafiken hyfsat bra fram till mitten av december dÄ MTR började köra MÀlardalstrafiks tÄg och SJ minskade ner sina avgÄngar.

undefined
Knivstas perrong. De som vÀntar pÄ försenade tÄg har ingen hall att vÀrma sig i. Det har Àven hÀnt att tÄg som ska stanna i Knivsta kommer in pÄ fel spÄr. DÄ gÄr det inte ens att kliva pÄ dem, innan de kör vidare.

AndrĂ©a Meyer, en annan av pendlarna, berĂ€ttar att kaoset med MĂ€lartĂ„gen och branden i stĂ€llverket blev droppen för mĂ„nga pendlare. 

– Jag försöker verkligen tĂ€nka positivt, men stressen Ă€r stor, speciellt nĂ€r man inte fĂ„r nĂ„gon information om förseningarna, sĂ€ger AndrĂ©a Meyer som har slutat att köpa Movingos mĂ„nadskort.

Med Movingokortet gĂ„r det att Ă„ka pĂ„ bĂ„de SJ och MĂ€lartĂ„gen. Med enkelbiljetter mĂ„ste man bestĂ€mma sig i förvĂ€g. Är tĂ„g instĂ€llda eller försenade krĂ€vs en biljett till pĂ„ det andra bolaget för att eventuellt komma ivĂ€g.

Effekten av tÄgstrulet har blivit att Knivstapendlare antingen tar bilen, blir sjukskrivna för stress, flyttar, fÄr jobba pÄ distans eller byter jobb.

– MĂ„nga pendlare försöker byta jobb, men det finns ju sĂ„ fĂ„ i Knivsta, eller sĂ„ blir man sjuk av utmattning. Folk med feta plĂ„nböcker flyttar till Stockholm eller Uppsala. Men ensamstĂ„ende eller lĂ„gavlönade har inte det alternativet, sĂ€ger Marie Löök Birgersson.

Hon var sjÀlv i den situationen innan hon började arbeta mer pÄ distans. En kvarts tÄgförsening rubbade hela hennes dag med jobb, hÀmtningar och lÀmningar pÄ förskola och fritids och skjutsning till idrottsaktiviteter.

Varför tar ni inte pendeltÄget?

– Pendeln tar lĂ€ngre tid och har obekvĂ€ma sĂ€ten. De vanliga tĂ„gen gĂ„r att jobba pĂ„. De har ocksĂ„ toaletter om man blir sittande lĂ€nge pĂ„ tĂ„get. Dessutom drabbas pendeln ocksĂ„ av alla spĂ„rfel.

undefined
AvgÄngarna Àr fÀrre frÄn Knivsta Àn frÄn Uppsala. DirekttÄgen susar förbi. Dessutom har mÄnga avgÄngar stÀllts in och massor av tÄg varit försenade. Andréa Meyer tycker att MÀlardalstrafik ska sÀga upp avtalet med MTR. "För oss pendlare Àr det hÀr en otroligt viktig valfrÄga. Knivstas politiker hÀnvisar bara till regionpolitikerna, men de mÄste börja engagera sig mer" sÀger hon.

MÄnga som arbetar i Uppsala och utanför Stockholm tar nu istÀllet bilen.

– Men alla kan inte börja Ă„ka bil, det Ă€r jĂ€ttedyrt och finns inga p-platser i innerstaden, sĂ€ger Andrea Meyer som tidigare var baskettrĂ€nare pĂ„ fritiden men som inte skulle kunna vara det lĂ€ngre eftersom hon aldrig vet vilken tid hon kommer hem.

Hon anser att politikerna har hybris nĂ€r de bara pratar om fyrspĂ„ret som ligger sĂ„ lĂ„ngt fram i tiden. 

– De kan inte bara locka hit en massa mĂ€nniskor nĂ€r det inte finns arbetsplatser. Det talas om att det Ă€r en sĂ„ bra pendlingskommun, men det Ă€r ju att lura mĂ€nniskor.

Vad ska politikerna göra?

– Har de handlat upp nĂ„got som inte levereras dĂ„ mĂ„ste det bli nĂ„gon form av konsekvenser eller Ă„tgĂ€rd, sĂ€ger Marie Löök Birgersson.

NÀr det gÀller Knivstapolitikerna tycker hon att de behöver ligga pÄ mer och samverka.

undefined
Elfel, signalfel och brÀnder i stÀllverk drabbar alla tre tÄgbolagen pÄ strÀckan. Men de mer regelrÀtta förseningarna pÄ 20 minuter för att tÄg ska kopplas ihop i Stockholm, samt mÄnga instÀllda tÄg och lÀngre förseningar har varit exceptionellt mÄnga för just MÀlardalstÄgen, berÀttar Marie Löök Birgersson.

– Det ser jĂ€ttebra ut pĂ„ papperet, att det bara Ă€r 30 minuter till Stockholm. Men nu naggas Knivstas goda rykte i kanten och de med god ekonomi flyttar hĂ€rifrĂ„n.

Detta har hÀnt

12 december 2021 tog MTR över driften av MÀlardalstÄg frÄn SJ, efter att ha vunnit upphandlingen. MÀlardalstrafiken Àgs av sex regioner runt MÀlaren, bland andra av region Uppsala.

Regionerna var tidigare kritiska till hur SJ bedrev trafiken, men efter december har Ànnu fler avgÄngar stÀllts in eller varit försenade.

MTR kör fyra tĂ„glinjer Ă„t MĂ€lardalstrafik. En av dessa Ă€r Örebro-Arboga-Eskilstuna-StrĂ€ngnĂ€s-SödertĂ€lje-Stockholm-Uppsala.

12 juni ska Àven UpptÄget integreras i MÀlartÄgs system.

Karta: Knivsta station
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!