UNT har tidigare rapporterat att Trafikverket nästa år planerar att stänga järnvägskorsningen vid Knivstavägen för biltrafik. Här ska i stället byggas en gång- och cykelbro.
Bland andra Knivsta.nu, SD och L har tidigare på varsitt håll protesterat mot kommunens trafikplanering. Även KD har markerat, senast genom en interpellation av Synnöve Adéll.
– Vi har varnat för trafikproblem ända sedan förra mandatperioden. Nu blir det ännu värre. Det går inte att bygga om Gredelbyleden till stadsgata och bygga tusentals bostäder på västra sidan om järnvägen samtidigt som korsningen vid Knivstavägen stängs för biltrafik, säger Mimmi Westerlund, gruppledare för KD.
Hon menar att hela kedjan av beslut snart kommer att kulminera i en ”trafikinfarkt”.
– Beslutet att göra om Knivstas pulsåder Gredelbyleden till en stadsgata med sänkt hastighet och parkeringsfickor var vi emot. Redan från början visade utredningar att det kommer bli trafikstockningar där.
I dag passerar cirka 13 000 fordon på Gredelbyleden varje dygn. 10 procent är tunga lastbilar på väg till E4 eller till kusten.
När korsningen vid Knivstavägen stängs tillkommer cirka 1 600 fordon per dygn på Gredelbyleden.
– Lägger man sedan till trafik från alla nya bostäder som planeras i västra Knivsta, så blir det tydligt att det här inte kommer fungera, något som alla politiker känt till från början, säger Westerlund.
Hon anser också att blåljusbilar kommer att få svårt att snabbt ta sig till andra sidan järnvägen.
Ska det inte byggas en bilbro vid CIK?
– I utbyggnadsplanerna har det hänvisats till en ny bilöverfart där. Men det finns inget beslut taget om det.
I kommunens stadsbyggnadsstrategi ingår att minska utsläppen genom att underlätta för gång, cykel, tåg och bussar.
Är det inte bra att bygga bort biltrafiken?
– Knivsta är en landsbygdskommun där många är beroende av bil för att skjutsa barn, handla mat med mera. Det är inte bilen som är problemet, utan utsläppen. Allt fler köper exempelvis elbilar, därför är det fel och världsfrånvänt att trycka ut bilen helt, säger Westerlund.
I veckan meddelade den styrande majoriteten (M, S, C, MP, V) att de inte längre vill att korsningen vid Knivstavägen ska stängas nästa år och att diskussioner pågår med Trafikverket.
– Under arbetet med stadsutvecklingsstrategi 2035 har det blivit alltmer tydligt att barriären mellan östra och västra Knivsta behöver få en lösning. Den gångbro som Trafikverket planerar löser inte de negativa effekterna med en stängning av plankorsningen, säger kommunstyrelsens ordförande Klas Bergström (M).
Vad har ni fått för besked från Trafikverket angående korsningens stängningsdatum och eventuell ny bilöverfart?
– Vi har meddelat Trafikverket att vi inte kommer att stänga korsningen och formellt beslut om det kommer att fattas i början av november. Vi för fortsatt diskussioner om vad vi ska göra på sikt. En bil-, cykel- och gångbro och förmodligen så småningom en undergång behövs. Vi är ännu inte klara med de samtalen, svarar Bergström.
Men Mimmi Westerlund är inte nöjd med svaret.
– Han behöver läsa på bättre. Det är Trafikverket som äger frågan om stängning av plankorsningen. Knivsta kommun bestämmer bara om vägen fram till bommen ska hållas öppen. Trafikverkets besked är att de kommer att stänga plankorsningen under 2022. Det enda raka nu är att stoppa utbyggnaden i västra Knivsta tills det finns infrastruktur på plats.