Under den här veckan har Trafikverket bjudit in till öppna möten i Knivsta och Alsike. Syftet är att fånga in synpunkter inför att Trafikverket i höst ska besluta om var de två nya järnvägsspåren ska placeras mellan Bergsbrunna fram till länsgränsen mot Stockholm.
Som UNT tidigare rapporterat finns tre alternativ. Det ena är utmed befintliga järnvägen och de andra två är längs västra sidan om E4. Båda E4-alternativen ansluter enbart till Arlandabanan söder om Knivsta.
Henrik Sandevärn kom till mötet som representant för Knivsta hembygdsgille och Svenska byggnadsvårdsföreningen. Han är inte ens säker på att Knivstaborna vill ha fyra spår genom kommunen.
– Jag tycker att man åtminstone måste fortsätta att diskutera fler alternativ. Det finns förslag som inte skulle medföra så stora konsekvenser för tätorten som Trafikverkets förslag.
Han syftar bland annat på förslag som handlar om att lägga avsnitt av spåren i tunnlar.
– Risken är att om man inte lägger upp allt på bordet så fastnar man i lösningar som medför otroligt stora konsekvenser för evig tid och man fastnar i detaljer vid varje bord istället för att diskutera helheten, säger Henrik Sandevärn som var besviken på att det under mötet inte fanns möjlighet att diskutera helheten.
Även Knivstabon Kerstin Hansson var mycket kritisk till upplägget där olika experter från Trafikverket stod vid varsitt bord för att ta emot synpunkter och svara på frågor om olika ämnen.
Hon är en av dem som mot sin vilja kan behöva flytta när de två nya spåren byggs. Inför mötet hade hon delat ut lappar till 100 fastighetsägare i Alsike stationssamhälle för att uppmuntra dem att komma. Enligt henne är det så många vid Alsike station som riskerar att behöva flytta från sina hem eller utsättas för mer buller.
– Under en öppen diskussion hade vi kunnat diskutera förslag och fått ett gemensamt svar på varför Trafikverket inte har med något om Alsike gamla stationssamhälle som kommer att utplånas om deras förslag genomförs. Det är ingen ”detalj” som kan tas upp senare. Jag tycker inte att det hör till ett civiliserat samhälle att bete sig så här, säger Kerstin Hansson om det som hon uppfattar som en rädsla från makthavare att höra vad folk tycker.
Det var ont om unga besökare på mötet, trots att det är främst den yngre delen av befolkningen som från mitten av 2030-talet kommer att använda den utbyggda järnvägen.
Två av de yngsta besökarna på mötet var bröderna John och Felix Rehn.
– Vi bor ganska centralt så vi ser gärna att persontågen går via nuvarande stationen. Det blir så onödigt om alla som bor runt stationen ska behöva ta buss eller bil till tåget, säger John Rehn, 19.
Eftersom godstågen inte tillåts gå genom Arlandas tunnlar så kommer godstrafiken att fortsätta gå rakt genom Alsike och Knivsta oavsett vilket av Trafikverkets tre alternativ som väljs.
– Vi tycker därför att E4-alternativen skulle ansluta mot Märsta istället för mot Arlandabanan. På så sätt skulle godstrafiken kunna gå utmed E4 och alla persontåg utom fjärrtågen skulle kunna gå genom Knivsta, säger John Rehn.
Är det för sent att lägga in nya alternativ?
Niklas Dernell, projektchef på Trafikverket svarar:
– Vi kommer att behandla alla förslag vi får in. Sedan får vi se om det finns skäl för att öppna upp för något nytt förslag.
Andra besökare hade synpunkter på säkerheten.
– Jag tycker att E4-alternativen verkar bli mycket sårbara eftersom både två järnvägsspår, E4 och den nya kraftledningen ska ligga i samma område, säger Ragnhild Brandt.
Hennes väninna Birgitta Edholm tycker däremot att E4-alternativen verkar bäst.
– Ja, de alternativen påverkar inte Knivsta samhälle så mycket. I centrala Knivsta har det redan byggts tillräckligt. Naturområden som vi utnyttjar, som exempelvis Trunsta träsk, vill vi ha kvar.
Två andra som är oroliga över att få sin fastighet tvångsinlöst av Trafikverket är Jeanette Johansson och Per Westman.
– Först tog det många år och nu går det plötsligt så snabbt att det är svårt att hinna sätta sig in i de olika alternativen. Men det bästa är om spåren läggs utmed E4. Samtidigt är jag som pilot förvånad över att de inte satsar på ett nytt signalsystem som fungerar. Det bör inte vara några problem att i så fall utöka trafiken på den befintliga banan, säger Per Westman.