Knivsta stationshus kan vara i farozonen för fyrspåret

”De här två alternativen var väntade. Jag hoppas att många Knivstabor nu engagerar sig i samrådet”. Det säger Thomas Malmer (KD) angående Trafikverkets olika placeringsförslag för fyrspåret genom Knivsta.

Thomas Malmer säger att kommunens blocköverskridande infrastrukturgrupp under våren ska titta på vilket alternativ till spårplacering som är bäst för Knivsta på både kort och lång sikt. Projektchef Kristina Sandberg ska sköta Knivsta kommuns kontakter med bland andra Trafikverket i fyrspårsfrågan.

Thomas Malmer säger att kommunens blocköverskridande infrastrukturgrupp under våren ska titta på vilket alternativ till spårplacering som är bäst för Knivsta på både kort och lång sikt. Projektchef Kristina Sandberg ska sköta Knivsta kommuns kontakter med bland andra Trafikverket i fyrspårsfrågan.

Foto: Maria Lindblom

Knivsta2024-01-10 16:30

I måndags offentliggjorde Trafikverket sina förslag till placering av två nya järnvägsspår genom Knivsta kommun. Det ena alternativet är att de två nya spåren dras utmed nuvarande järnvägen. Det andra huvudalternativet är att de två spåren byggs utmed västra sidan av E4.

Vilket förslag föredrar Knivsta kommun?

– Vi kan inte säga det än, utan nu tittar vi på underlaget till alternativen, om det är något i utredningen som behöver kompletteras. Våra tjänstemän analyserar nu vad mer vi behöver veta för att kunna ta ställning till alternativen, säger Thomas Malmer, ordförande i Knivsta kommuns beredning för strategisk planering och infrastruktur.

undefined
Frågan är om färre regional- och fjärrtåg kommer stanna i Knivsta ifall två av spåren kommer dras utmed E4. "Det får tågoperatörerna i så fall avgöra", svarar Trafikverket. Restiden mellan Uppsala och Stockholm kan i framtiden bli 1–2 min längre restid till följd av nya stationsuppehåll i Bergsbrunna och Alsike. Fjärrtågen får ungefär 5 minuter kortare restider än idag oavsett vilken placering spåren får.

I gruppen ingår gruppledarna för samtliga partier i Knivsta. Tanken är att de ska skapa en långsiktig, övergripande plan för byggande och infrastruktur i kommunen, så att besluten står fast oavsett vilka som vinner nästa val.

Dras de nya spåren utmed befintliga spår kommer de att växlande hamna öster och väster om järnvägen genom Knivsta. I höjd med Lunsen kommer spåren dras öster om järnvägen för att rädda friluftsområdet. 

I centrala Knivsta, där det redan är trångt, är både gamla Stationshuset och de röda magasinen i farozonen för de nya spåren. Söder om Knivsta kan de nya spåren sedan i stället gå över till västra sidan om nuvarande rälsen för att rädda Stefanskyrkan och kyrkogården. Det gäller alltså om de nya spåren ska gå utmed nuvarande järnvägen.

undefined
Knivsta stationshus och de röda gamla magasinen invid Knivsta station ligger i farozonen om de två nya spåren byggs utmed den befintliga järnvägen.

Oavsett vilken sträckning som väljs så kommer det bli möjligt för cirka dubbelt så många persontåg att stanna i Knivsta under högtrafik jämfört med i dagsläget. Men hur många tåg som i praktiken kommer stanna i Knivsta om rälsen dras utanför tätorten beror på vilken räls tågoperatörerna väljer, enligt Trafikverket.

Båda alternativen till ny sträckning innehåller också nya stationer i Alsike och Bergsbrunna. Men om de två nya spåren läggs utmed E4 kommer Knivsta station inte att byggas ut.

I alternativen utmed E4 (alternativ B och C på kartan) påverkas skog i nya Alsike, Ar verksamhetsområde, området kring Knivstas motorvägsavfart och Kölängsskogen. I ett av E4-alternativen (markerat B på kartan) kommer även ett skogsområde i den södra delen av kommunen att påverkas. Båda E4-alternativen innehåller en bro över sjön Valloxens smalaste del, alldeles intill dagens motorvägsbro över sjön.

undefined
Det finns två förslag för hur fyrspåren ska dras genom Knivsta kommun: längs den nuvarande järnvägen (alternativ A) eller längs med E4 (där det finns två olika förslag på anslutning till Arlanda: alternativ B respektive C).

Vad är viktigt att titta på för Knivsta kommuns del?

– Eftersom vi har nästan 8 000 som pendlar från Knivsta varje dag så är det av jättestor betydelse att vi har bra tågtrafik. Hur planerna påverkar framtida bostadsbyggande och vilka barriäreffekter det kan bli av järnvägen är andra viktiga frågor, säger Thomas Malmer.

Han poängterar att beredningen inte tagit ställning än.

– Det här är ett kunskapsunderlag för framtida beslut. Senare under våren kommer vi att ta ställning tillsammans. Nu ska vi stöta och blöta de här alternativen.

undefined
Om de två nya spåren kommer att byggas utmed befintliga spår så blir det en utbyggnad av Knivsta station och den här vägkorsningen med Knivstavägen blir planskild.

Att spåren i E4-alternativen går genom Ar verksamhetsområde säger han så här:

– Det är också sådant vi får titta på. Oavsett vilken placering det blir så kommer spåren att påverka framtida bostadsbyggande, verksamhetsområden eller enskilda fastighetsägare. Därför måste man titta på allt i en sammanvägd bedömning. Nu har alla som påverkas möjlighet att svara Trafikverket. Jag hoppas att många Knivstabor engagerar sig och svarar under samrådstiden, säger Thomas Malmer.

Två öppna möten i Knivsta

Fram till 5 februari finns chans att tycka till om Trafikverkets lokaliseringsutredning. Efter att synpunkterna har samlats in kommer Trafikverket att presentera ett förslag till beslut och då kommer ett nytt samråd att hållas om den slutliga sträckan. I det skedet börjar också förhandlingar med fastighetsägare vars mark berörs av den kommande utbyggnaden. Men redan nu är det viktigt att tycka till för att kunna påverka vilket alternativ som väljs.

Utöver digitalt samråd håller Trafikverket även två öppna möten i Knivsta: tisdag 23 januari klockan 16–19.30, i Knivsta kommunhus och onsdag 24 januari klockan 16–19.30, i Alsike skolas matsal.

Karta: Knivsta station
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!