Järnvägen måste stängas av under fyrspårsbygget

Järnvägen kommer att behöva stängas av flera gånger under utbyggnaden till fyra tågspår. ”Det finns olika utmaningar vad gäller påverkan på trafiken under utbyggnaden av spåren”, säger Niklas Dernell, projektchef på Trafikverket.

Det kommer bli störningar i både tåg- och vägtrafik i upp till tio år när utbyggnaden till fyra spår sätter igång. Bussar kommer ersätta tågtrafiken under perioder på vissa sträckor. "För samtliga alternativ kommer totalavstängning krävas för att ansluta den nya anläggningen i söder och i norr", står det i utredningen.

Det kommer bli störningar i både tåg- och vägtrafik i upp till tio år när utbyggnaden till fyra spår sätter igång. Bussar kommer ersätta tågtrafiken under perioder på vissa sträckor. "För samtliga alternativ kommer totalavstängning krävas för att ansluta den nya anläggningen i söder och i norr", står det i utredningen.

Foto: Josef Nylén/Vera Frankova

Knivsta2024-01-19 05:00

Antingen påverkas mycket trafik på motorvägen, eller så blir avstängningarna av järnvägen fler när fyrspåret ska byggas på sträckan mellan Bergsbrunna fram till gränsen mellan Uppsala och Stockholms län de kommande åren.

Än är det inte bestämt om de två nya spåren genom Knivsta kommun ska byggas utmed E4 eller utmed nuvarande järnvägen. Men i korthet innebär alternativen längs motorvägen att en större mängd biltrafik kommer att påverkas än om spåralternativet längs med den befintliga järnvägen väljs.

undefined
Bussar ersätter när tågtrafiken stängs av under byggtiden. Under tiden järnvägen mellan Stockholm och Bålsta har byggts ut så har avstängningarna vissa sommarmånader varit månadslånga, men exakt hur det blir under byggtiden på Ostkustbanan är inte klart än.

”För E4, med höga trafikflöden, kommer förbifartslösningar att krävas vilket bland annat innebär fördröjning för vägtrafiken, en stor mängd trafik påverkas. Påverkan sker även vid Gredelbyleden och trafikplats Brunnby (infarten från E4 till Knivsta)”, står det i Trafikverkets utredning.

undefined
Spårarbete. I Knivsta finns få överfarter och korsningar med järnvägen. Stängs en korsning av kan det bli besvärligt för biltrafiken.

Om i stället de två nya spåren kommer att byggas utmed nuvarande järnväg så kan det bli långt för bilisterna till närmaste järnvägskorsning/-bro i Alsike och Knivsta, eftersom det är svårt att bygga omledningsvägar i tätorten. Alternativet innebär dessutom att järnvägen kommer att behöva stängas av fler gånger än om de nya spåren byggs utmed E4.

"För samtliga alternativ kommer totalavstängning krävas för att ansluta den nya anläggningen i söder och norr", står det i utredningen.

Hur många fler avstängningar för tågen blir det om ni väljer alternativet längs den befintliga järnvägen?

– Vi är inte på den detaljplaneringen än, men det är klart att det är en större utmaning för järnvägstrafiken att bygga intill befintlig sträckning, än en helt ny sträckning. Det blir fler beröringspunkter med befintliga järnvägen. Men vår ambition är att störa trafiken så lite som möjligt och när färre reser.

undefined
"Det är klart att det är en större utmaning att bygga intill befintlig sträckning, än en ny sträckning. Det blir fler anslutningspunkter med befintliga järnvägen. Samtidigt finns andra utmaningar med E4-alternativen", säger Niklas Dernell på Trafikverket.

Samtidigt blir det större påverkan på vägtrafiken om något av alternativen utmed E4 väljs, eftersom flera nya järnvägsbroar måste byggas i området.

– Om vi bygger längs E4 passerar vi fler vägar och då har vi det som utmaning. Så de olika alternativen har olika utmaningar. Men innan vi gör en samlad bedömning vill vi nu få in synpunkter om de olika alternativen. Sedan är det en mängd andra viktiga delar som ska vara med i den sammanvägda bedömningen innan det slutliga valet av placering görs, svarar Niklas Dernell.

Arbetet med rälsen genom Knivsta kommun börjar 2028 och kommer att pågå i flera år.

Två öppna möten i Knivsta

Fram till 5 februari finns chans att tycka till om Trafikverkets lokaliseringsutredning. Efter att synpunkterna har samlats in kommer Trafikverket att presentera ett förslag till beslut och då kommer ett nytt samråd att hållas om den slutliga sträckan. I det skedet börjar också förhandlingar med fastighetsägare vars mark berörs av den kommande utbyggnaden. Men redan nu är det viktigt att tycka till för att kunna påverka vilket alternativ som väljs.

Utöver digitalt samråd håller Trafikverket även två öppna möten i Knivsta: tisdag 23 januari klockan 16–19.30, i Knivsta kommunhus och onsdag 24 januari klockan 16–19.30, i Alsike skolas matsal.

Karta: Knivsta
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!