JÀrnvÀgen mÄste stÀngas av under fyrspÄrsbygget

JĂ€rnvĂ€gen kommer att behöva stĂ€ngas av flera gĂ„nger under utbyggnaden till fyra tĂ„gspĂ„r. ”Det finns olika utmaningar vad gĂ€ller pĂ„verkan pĂ„ trafiken under utbyggnaden av spĂ„ren”, sĂ€ger Niklas Dernell, projektchef pĂ„ Trafikverket.

Det kommer bli störningar i bÄde tÄg- och vÀgtrafik i upp till tio Är nÀr utbyggnaden till fyra spÄr sÀtter igÄng. Bussar kommer ersÀtta tÄgtrafiken under perioder pÄ vissa strÀckor. "För samtliga alternativ kommer totalavstÀngning krÀvas för att ansluta den nya anlÀggningen i söder och i norr", stÄr det i utredningen.

Det kommer bli störningar i bÄde tÄg- och vÀgtrafik i upp till tio Är nÀr utbyggnaden till fyra spÄr sÀtter igÄng. Bussar kommer ersÀtta tÄgtrafiken under perioder pÄ vissa strÀckor. "För samtliga alternativ kommer totalavstÀngning krÀvas för att ansluta den nya anlÀggningen i söder och i norr", stÄr det i utredningen.

Foto: Josef Nylén/Vera Frankova

Knivsta2024-01-19 05:00

Antingen pÄverkas mycket trafik pÄ motorvÀgen, eller sÄ blir avstÀngningarna av jÀrnvÀgen fler nÀr fyrspÄret ska byggas pÄ strÀckan mellan Bergsbrunna fram till grÀnsen mellan Uppsala och Stockholms lÀn de kommande Ären.

Än Ă€r det inte bestĂ€mt om de tvĂ„ nya spĂ„ren genom Knivsta kommun ska byggas utmed E4 eller utmed nuvarande jĂ€rnvĂ€gen. Men i korthet innebĂ€r alternativen lĂ€ngs motorvĂ€gen att en större mĂ€ngd biltrafik kommer att pĂ„verkas Ă€n om spĂ„ralternativet lĂ€ngs med den befintliga jĂ€rnvĂ€gen vĂ€ljs.

Bussar ersÀtter nÀr tÄgtrafiken stÀngs av under byggtiden. Under tiden jÀrnvÀgen mellan Stockholm och BÄlsta har byggts ut sÄ har avstÀngningarna vissa sommarmÄnader varit mÄnadslÄnga, men exakt hur det blir under byggtiden pÄ Ostkustbanan Àr inte klart Àn.
Bussar ersÀtter nÀr tÄgtrafiken stÀngs av under byggtiden. Under tiden jÀrnvÀgen mellan Stockholm och BÄlsta har byggts ut sÄ har avstÀngningarna vissa sommarmÄnader varit mÄnadslÄnga, men exakt hur det blir under byggtiden pÄ Ostkustbanan Àr inte klart Àn.

”För E4, med höga trafikflöden, kommer förbifartslösningar att krĂ€vas vilket bland annat innebĂ€r fördröjning för vĂ€gtrafiken, en stor mĂ€ngd trafik pĂ„verkas. PĂ„verkan sker Ă€ven vid Gredelbyleden och trafikplats Brunnby (infarten frĂ„n E4 till Knivsta)”, stĂ„r det i Trafikverkets utredning.

SpÄrarbete. I Knivsta finns fÄ överfarter och korsningar med jÀrnvÀgen. StÀngs en korsning av kan det bli besvÀrligt för biltrafiken.
SpÄrarbete. I Knivsta finns fÄ överfarter och korsningar med jÀrnvÀgen. StÀngs en korsning av kan det bli besvÀrligt för biltrafiken.

Om i stÀllet de tvÄ nya spÄren kommer att byggas utmed nuvarande jÀrnvÀg sÄ kan det bli lÄngt för bilisterna till nÀrmaste jÀrnvÀgskorsning/-bro i Alsike och Knivsta, eftersom det Àr svÄrt att bygga omledningsvÀgar i tÀtorten. Alternativet innebÀr dessutom att jÀrnvÀgen kommer att behöva stÀngas av fler gÄnger Àn om de nya spÄren byggs utmed E4.

"För samtliga alternativ kommer totalavstÀngning krÀvas för att ansluta den nya anlÀggningen i söder och norr", stÄr det i utredningen.

Hur mÄnga fler avstÀngningar för tÄgen blir det om ni vÀljer alternativet lÀngs den befintliga jÀrnvÀgen?

– Vi Ă€r inte pĂ„ den detaljplaneringen Ă€n, men det Ă€r klart att det Ă€r en större utmaning för jĂ€rnvĂ€gstrafiken att bygga intill befintlig strĂ€ckning, Ă€n en helt ny strĂ€ckning. Det blir fler beröringspunkter med befintliga jĂ€rnvĂ€gen. Men vĂ„r ambition Ă€r att störa trafiken sĂ„ lite som möjligt och nĂ€r fĂ€rre reser.

"Det Àr klart att det Àr en större utmaning att bygga intill befintlig strÀckning, Àn en ny strÀckning. Det blir fler anslutningspunkter med befintliga jÀrnvÀgen. Samtidigt finns andra utmaningar med E4-alternativen", sÀger Niklas Dernell pÄ Trafikverket.
"Det Àr klart att det Àr en större utmaning att bygga intill befintlig strÀckning, Àn en ny strÀckning. Det blir fler anslutningspunkter med befintliga jÀrnvÀgen. Samtidigt finns andra utmaningar med E4-alternativen", sÀger Niklas Dernell pÄ Trafikverket.

Samtidigt blir det större pÄverkan pÄ vÀgtrafiken om nÄgot av alternativen utmed E4 vÀljs, eftersom flera nya jÀrnvÀgsbroar mÄste byggas i omrÄdet.

– Om vi bygger lĂ€ngs E4 passerar vi fler vĂ€gar och dĂ„ har vi det som utmaning. SĂ„ de olika alternativen har olika utmaningar. Men innan vi gör en samlad bedömning vill vi nu fĂ„ in synpunkter om de olika alternativen. Sedan Ă€r det en mĂ€ngd andra viktiga delar som ska vara med i den sammanvĂ€gda bedömningen innan det slutliga valet av placering görs, svarar Niklas Dernell.

Arbetet med rÀlsen genom Knivsta kommun börjar 2028 och kommer att pÄgÄ i flera Är.

TvÄ öppna möten i Knivsta

Fram till 5 februari finns chans att tycka till om Trafikverkets lokaliseringsutredning. Efter att synpunkterna har samlats in kommer Trafikverket att presentera ett förslag till beslut och dÄ kommer ett nytt samrÄd att hÄllas om den slutliga strÀckan. I det skedet börjar ocksÄ förhandlingar med fastighetsÀgare vars mark berörs av den kommande utbyggnaden. Men redan nu Àr det viktigt att tycka till för att kunna pÄverka vilket alternativ som vÀljs.

Utöver digitalt samrĂ„d hĂ„ller Trafikverket Ă€ven tvĂ„ öppna möten i Knivsta: tisdag 23 januari klockan 16–19.30, i Knivsta kommunhus och onsdag 24 januari klockan 16–19.30, i Alsike skolas matsal.

Karta: Knivsta
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!