Antingen pÄverkas mycket trafik pÄ motorvÀgen, eller sÄ blir avstÀngningarna av jÀrnvÀgen fler nÀr fyrspÄret ska byggas pÄ strÀckan mellan Bergsbrunna fram till grÀnsen mellan Uppsala och Stockholms lÀn de kommande Ären.
Ăn Ă€r det inte bestĂ€mt om de tvĂ„ nya spĂ„ren genom Knivsta kommun ska byggas utmed E4 eller utmed nuvarande jĂ€rnvĂ€gen. Men i korthet innebĂ€r alternativen lĂ€ngs motorvĂ€gen att en större mĂ€ngd biltrafik kommer att pĂ„verkas Ă€n om spĂ„ralternativet lĂ€ngs med den befintliga jĂ€rnvĂ€gen vĂ€ljs.
âFör E4, med höga trafikflöden, kommer förbifartslösningar att krĂ€vas vilket bland annat innebĂ€r fördröjning för vĂ€gtrafiken, en stor mĂ€ngd trafik pĂ„verkas. PĂ„verkan sker Ă€ven vid Gredelbyleden och trafikplats Brunnby (infarten frĂ„n E4 till Knivsta)â, stĂ„r det i Trafikverkets utredning.
Om i stÀllet de tvÄ nya spÄren kommer att byggas utmed nuvarande jÀrnvÀg sÄ kan det bli lÄngt för bilisterna till nÀrmaste jÀrnvÀgskorsning/-bro i Alsike och Knivsta, eftersom det Àr svÄrt att bygga omledningsvÀgar i tÀtorten. Alternativet innebÀr dessutom att jÀrnvÀgen kommer att behöva stÀngas av fler gÄnger Àn om de nya spÄren byggs utmed E4.
"För samtliga alternativ kommer totalavstÀngning krÀvas för att ansluta den nya anlÀggningen i söder och norr", stÄr det i utredningen.
Hur mÄnga fler avstÀngningar för tÄgen blir det om ni vÀljer alternativet lÀngs den befintliga jÀrnvÀgen?
â Vi Ă€r inte pĂ„ den detaljplaneringen Ă€n, men det Ă€r klart att det Ă€r en större utmaning för jĂ€rnvĂ€gstrafiken att bygga intill befintlig strĂ€ckning, Ă€n en helt ny strĂ€ckning. Det blir fler beröringspunkter med befintliga jĂ€rnvĂ€gen. Men vĂ„r ambition Ă€r att störa trafiken sĂ„ lite som möjligt och nĂ€r fĂ€rre reser.
Samtidigt blir det större pÄverkan pÄ vÀgtrafiken om nÄgot av alternativen utmed E4 vÀljs, eftersom flera nya jÀrnvÀgsbroar mÄste byggas i omrÄdet.
â Om vi bygger lĂ€ngs E4 passerar vi fler vĂ€gar och dĂ„ har vi det som utmaning. SĂ„ de olika alternativen har olika utmaningar. Men innan vi gör en samlad bedömning vill vi nu fĂ„ in synpunkter om de olika alternativen. Sedan Ă€r det en mĂ€ngd andra viktiga delar som ska vara med i den sammanvĂ€gda bedömningen innan det slutliga valet av placering görs, svarar Niklas Dernell.
Arbetet med rÀlsen genom Knivsta kommun börjar 2028 och kommer att pÄgÄ i flera Är.