Antingen påverkas mycket trafik på motorvägen, eller så blir avstängningarna av järnvägen fler när fyrspåret ska byggas på sträckan mellan Bergsbrunna fram till gränsen mellan Uppsala och Stockholms län de kommande åren.
Än är det inte bestämt om de två nya spåren genom Knivsta kommun ska byggas utmed E4 eller utmed nuvarande järnvägen. Men i korthet innebär alternativen längs motorvägen att en större mängd biltrafik kommer att påverkas än om spåralternativet längs med den befintliga järnvägen väljs.
”För E4, med höga trafikflöden, kommer förbifartslösningar att krävas vilket bland annat innebär fördröjning för vägtrafiken, en stor mängd trafik påverkas. Påverkan sker även vid Gredelbyleden och trafikplats Brunnby (infarten från E4 till Knivsta)”, står det i Trafikverkets utredning.
Om i stället de två nya spåren kommer att byggas utmed nuvarande järnväg så kan det bli långt för bilisterna till närmaste järnvägskorsning/-bro i Alsike och Knivsta, eftersom det är svårt att bygga omledningsvägar i tätorten. Alternativet innebär dessutom att järnvägen kommer att behöva stängas av fler gånger än om de nya spåren byggs utmed E4.
"För samtliga alternativ kommer totalavstängning krävas för att ansluta den nya anläggningen i söder och norr", står det i utredningen.
Hur många fler avstängningar för tågen blir det om ni väljer alternativet längs den befintliga järnvägen?
– Vi är inte på den detaljplaneringen än, men det är klart att det är en större utmaning för järnvägstrafiken att bygga intill befintlig sträckning, än en helt ny sträckning. Det blir fler beröringspunkter med befintliga järnvägen. Men vår ambition är att störa trafiken så lite som möjligt och när färre reser.
Samtidigt blir det större påverkan på vägtrafiken om något av alternativen utmed E4 väljs, eftersom flera nya järnvägsbroar måste byggas i området.
– Om vi bygger längs E4 passerar vi fler vägar och då har vi det som utmaning. Så de olika alternativen har olika utmaningar. Men innan vi gör en samlad bedömning vill vi nu få in synpunkter om de olika alternativen. Sedan är det en mängd andra viktiga delar som ska vara med i den sammanvägda bedömningen innan det slutliga valet av placering görs, svarar Niklas Dernell.
Arbetet med rälsen genom Knivsta kommun börjar 2028 och kommer att pågå i flera år.