Så påverkas du om nya spåren ansluts till Arlandabanan

Om de två nya spåren ansluts enbart till Arlandabanan när fyrspåret byggs blir det svårare att leda om tågtrafiken vid mindre störningar på de nya spåren, enligt Trafikverket.

Kapaciteten på järnvägen mellan Uppsala och Stockholm är för låg i dag. Efter utbyggnaden kommer det få plats fler tåg, men om spåren ska ligga intill de gamla spåren genom Knivsta kommun eller i en egen sträckning utmed E4 är inte bestämt än.

Kapaciteten på järnvägen mellan Uppsala och Stockholm är för låg i dag. Efter utbyggnaden kommer det få plats fler tåg, men om spåren ska ligga intill de gamla spåren genom Knivsta kommun eller i en egen sträckning utmed E4 är inte bestämt än.

Foto: Niklas Skeri/Linda Stolpe Margenberg

Knivsta2024-01-23 05:00

Oavsett vilken placering de nya spåren får mellan Bergsbrunna och gränsen till Stockholms län blir det i normalfallet möjligt att köra dubbelt så många persontåg än i dag mellan Uppsala och Stockholm.

Väljer man alternativ A byggs de nya spåren längs den befintliga järnvägen, och kommer att ansluta till Ostkustbanan vid Myrbacken samt till Arlandabanan. Väljer man däremot alternativ B eller C som går längs E4 ansluter istället de nya spåren endast till Arlandabanan. Vilken anslutning man väljer kommer att ha betydelse för hur robust tågtrafiken blir mot störningar.

undefined
Om alternativ A längs den befintliga järnvägen väljs för att bygga de nya spåren kommer de att anslutas till Ostkustbanan. Väljs däremot alternativ B eller C, som går längs med E4, ansluter spåren till Arlandabanan.

Om den separata sträckningen utmed E4 väljs för de två nya spåren och det blir stopp på de nya spåren som när exempelvis Arlanda Express spårade ur förra våren, blir det svårt att leda trafiken runt olycksplatsen.

– I alternativen med separat sträckning i en egen korridor påverkas inte alla fyra spår samtidigt om det blir en större störning. Men samtidigt kan det innebära att mindre störningar hanteras sämre om vi väljer en ny korridor. Då har vi bara ett spår i motsatt riktning att leda om trafik på, säger Trafikverkets projektchef Niklas Dernell om alternativen där de nya spåren enbart ansluts till Arlandabanan.

undefined
Våren 2023 blev det totalstopp på Arlandabanan. Om de två nya spåren på Ostkustbanan ansluts till Arlandabanan söder om Knivsta så blir det svårare att hantera mindre störningar i tågtrafiken. Ju fler spår som ligger bredvid varandra desto lättare är det att leda om trafiken.

Det innebär att mindre störningar kan hanteras skapligt i alternativ A på kartan (utmed befintliga spår), samtidigt som det finns andra nackdelar med det förslaget.

– Ja, om det blir större störningar behöver vi stänga alla fyra spår i det alternativet.

undefined
Trafikverket har presenterat tre alternativ för placeringen av de två nya spåren från Bergsbrunna till länsgränsen. Längs den befintliga järnvägen (alternativ A) eller längs med E4 (alternativ B respektive C).

En annan fråga som dykt upp är om tågen verkligen kommer att kunna köra 250 kilometer i timmen utmed nuvarande sträckning genom Alsike och Knivsta. De två nya spåren är i alla tre placeringsalternativ tänkta att användas till snabbtåg, det vill säga fjärrtåg och regionaltåg som inte gör uppehåll i Knivsta.

– Hur framtida trafikering kommer se ut vet vi ännu inte, men vi visar några möjliga scenarier i samrådsunderlaget. De nya spåren ska dimensioneras för en högsta hastighet av 250 km/h men på vilka sträckor den hastigheten kommer gälla vet vi ännu inte, det kommer utredas vidare.

undefined
Till större störningar räknar Trafikverket personpåkörningar, ställverksfel och nedrivna kontaktledningar. Sådana fel kan stoppa all trafik på de fyra spåren om alternativet med två nya spår utmed befintliga järnvägen väljs. Bilden visar en nedriven kontaktledning.

Kan tågen ha en lägre hastighet genom samhällen?

– Absolut, så kan det vara, men vi är inte på den detaljnivån nu när vi tittar på korridorer. Vi tror att det är möjligt att gå i 250 km/h, men då måste vi också titta på vilka konsekvenser och fördelar det ger i förhållande till andra hastigheter, så det är en fortsatt utredning helt enkelt.

Två öppna möten i Knivsta

Fram till 5 februari finns chans att tycka till om Trafikverkets lokaliseringsutredning. Efter att synpunkterna har samlats in kommer Trafikverket att presentera ett förslag till beslut och då kommer ett nytt samråd att hållas om den slutliga sträckan. I det skedet börjar också förhandlingar med fastighetsägare vars mark berörs av den kommande utbyggnaden. Men redan nu är det viktigt att tycka till för att kunna påverka vilket alternativ som väljs.

Utöver digitalt samråd håller Trafikverket även två öppna möten i Knivsta: tisdag 23 januari klockan 16–19.30, i Knivsta kommunhus och onsdag 24 januari klockan 16–19.30, i Alsike skolas matsal.

Karta: Knivsta
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!