Flera svåra utmaningar för fyrspåret genom Knivsta

Att bygga järnväg i naturreservatet Trunsta träsk bedöms vara ”mycket komplext”, enligt Trafikverket som nu presenterat två huvudalternativ för fyrspåret genom Knivsta kommun.

Trafikverket vill nu ha synpunkter på var de två nya järnvägsspåren ska byggas från Arlandabanan till söder om Bergsbrunna.

Trafikverket vill nu ha synpunkter på var de två nya järnvägsspåren ska byggas från Arlandabanan till söder om Bergsbrunna.

Foto: Heiko Junge/TT

Knivsta2024-01-08 16:30

Valet står mellan två alternativ: utmed befintlig järnväg genom Knivsta och Alsike eller intill E4:s västra sida, med en ny järnvägsbro över sjön Valloxen. E4-sträckningen finns dessutom i två varianter med olika Arlanda-anslutningar.

undefined
Förslaget är att fyrspåret dras antingen längs med nuvarande spår (alternativ A), eller längs med E4, där det finns två olika alternativ på anslutning till Arlanda (alternativ B och C).

På måndagen publicerade myndigheten information och dokument på sin hemsida om den lokaliseringsutredning som pågår kring fyrspårets södra delsträcka. I samtliga alternativ ingår bygget av en ny tågstation i Alsike.

– Vi försöker nu beskriva konsekvenser av de olika alternativen på ett så transparent sätt som möjligt för att få in yttranden från privatpersoner, intressenter och inte minst berörda kommuner och regioner. Det ska bli intressant att få synpunkter kring vårt arbete. Hösten 2024 beräknar vi att ta ett beslut, säger Niklas Dernell, projektchef för fyrspåret på Trafikverket.

Av utredningen framgår att det finns ”byggtekniska utmaningar” för båda alternativen. Om spåren dras intill den befintliga järnvägen passeras naturreservatet Trunsta träsk och Gredelby hagar, norr om Knivsta tätort.

undefined
Att dra nya järnvägsspår över Trunsta träsk och Gredelby hagar skulle inte vara helt okomplicerat.

I sin utredning skriver Trafikverket att Trunsta träsk är ”en mycket komplex passage” på grund av geotekniska förhållanden och kommer att innebära ”större påverkan på järnvägstrafiken under byggskedet”. Dessutom finns risk för stora negativa konsekvenser för skyddade groddjur och fåglar i området.

Kan det visa sig för svårt att bygga järnväg där?

– Inte vad vi kan se i de utredningar som vi gjort hittills, utan det ska vi kunna hantera. Men det är komplext att ta sig igenom det, säger Niklas Dernell.

Men kan det leda till att ni i stället väljer att dra spåren längs E4?

– Trunsta träsk kommer enskilt inte avgöra det. Vi behöver göra en samlad bedömning av en mängd olika aspekter innan vi till slut väljer korridor.

undefined
"Alla de alternativ vi utreder kommer att innebära en kraftigt ökad möjlighet för trafikering", säger Niklas Dernell, projektchef på Trafikverket.

Vad betyder det för Knivstas tågpendlare om spåren hamnar längs E4?

– Alla de alternativ vi utreder kommer att innebära en kraftigt ökad möjlighet för trafikering. Exakt vad det kommer att innebära för Knivstas resenärer är upp till tågföretagen som styr vilka tåg som stannar vid stationerna.

Spelar det någon roll att fyrspårsavtalet säger att spåren ska dras centralt?

– Nej, egentligen inte. Vi vet ju om att det står så i avtalet, men det står också i avtalet att vi måste följa gällande lagstiftning och om det finns skäl att utreda alternativa sträckningar så behöver vi göra det.

undefined
Här kan de nya järnvägsspåren hamna. Men ett annat alternativ är längs E4:s västra sida.
Samråd till 5 februari

Trafikverket har utrett var två nya järnvägsspår ska lokaliseras mellan länsgränsen Stockholm/Uppsala och söder om Bergsbrunna. 

Ett av tre alternativ ska väljas och nu inleds det så kallade samrådet där Trafikverket samlar in synpunkter, i första hand fram till 5 februari. Beslut fattas under hösten.

Allmänheten bjuds även in till två samrådsmöten: 23 januari i Tilassalen i Knivsta kommunhus, kl 16–19.30, samt 24 januari i Alsikeskolans matsal, kl 16–19.30.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!