Så ska färdtjänstproblemen lösas

Kommunen gör nu en omfördelning i avtalet för färdtjänst och skolskjutsar. Det taxibolag som inte kan leverera de körningar de lovat blir av med dem från måndag nästa vecka.

Uppsala kommun gör nu en permanent omfördelning i avtalet för färdtjänst och skolskjutsar. "De som kan leverera från måndag kommer att få en högre tilldelning", säger upphandlingschefen Susanne Afzelius.

Uppsala kommun gör nu en permanent omfördelning i avtalet för färdtjänst och skolskjutsar. "De som kan leverera från måndag kommer att få en högre tilldelning", säger upphandlingschefen Susanne Afzelius.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2019-09-02 18:56

– Jag har gått ut med ett brev till samtliga bolag i dag som innebär att vi gör en omfördelning av fasta och rörliga pass. De som kan leverera från måndag kommer att få en högre tilldelning enligt rangordningen i upphandlingen, säger Susanne Afzelius, upphandlingschef på Uppsala kommun.

Är det en tillfällig omfördelning eller är det permanent?

– Det är en permanent omfördelning.

Både föräldrar, skolbarn och färdtjänstkunder har den senaste tiden kunnat berätta om stora problem där taxibilar varit försenade eller uteblivit helt. Allra hårdast har det drabbat färdtjänsten under framför allt eftermiddagarna. Enligt de ansvariga på kommunen har man varit tvungen att prioritera så att alla kommer hem från sina skolor och arbetsplatser.

Orsaken är att framför allt ett taxibolag, Trendtaxi, haft brist på både förare och bilar när det nya avtalet för "samhällsbetalda persontransporter" började gälla i mitten av augusti.

UNT har läst upphandlingsunderlaget och en sammanställning av frågor och svar inför upphandlingen. Flera bolag har ställt frågor där de menar att tiden från det att man skrivit under avtalet tills det ska börja gälla är kort. I svaren framgår det tydligt att kommunens hållning är att de som deltar i upphandlingen måste kunna leverera till trafikstart. I kommunens svar står det bland annat: "Det är dock bara möjligt att lämna anbud på det antal bilar som redan

finns tillgängliga vid avtalsstart." Samt "Trafiken måste fungera från avtalsstart, finns inte fordon kommer resurser saknas för transporterna".

Varför har ni inte varit tuffare med att utdöma viten mot dem som inte kunnat köra det de lovat?

– Vi har haft en uppstartsperiod. Just nu har vi fokus på att lösa situationen för alla de som blivit drabbade. Men från måndag kommer vi att bli ännu hårdare och se till att samtliga krav i avtalet ska uppfyllas, säger Susanne Afzelius.

Uppsala Taxi är ett av de bolag som fått brevet från kommunen. Håkan Eriksson, vd, tycker villkoren är oklara.

– Jag vet inte hur de menar att det är en permanent omfördelning. Handlar det om kvoter i det befintliga avtalet så finns det en uppsägningstid på 30 dagar. Det innebär att de med en månads varsel kan ta tillbaka de körningar man får nu och ge dem till Trendtaxi. Är det å andra sidan utöver avtalet så tolkar jag det som en direktupphandling. Då vet jag inte hur det ska tolkas juridiskt, säger Håkan Eriksson.

LÄS MER: Sonens skolskjuts uteblev helt

LÄS MER: Skolskjutsstrulet kan bli värre nästa vecka

LÄS MER: Färdtjänsten drabbas hårdast

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om