Föräldrar har bland annat vittnat om att skolskjutsar helt uteblivit och att förare har velat lämna av barn på fel adresser. Även färdtjänstkunder har berättat att de fått vänta i flera timmar på skjuts.
Det handlar om ett nytt upphandlat avtal för skolskjutsar och färdtjänst som trädde i kraft i samband med skolstarten. Enligt kommunen finns det stora samordningsvinster att ha transporterna i samma avtal.
Problemen beror enligt uppgifter till UNT på att framför allt ett av taxibolagen, Trendtaxi, inte kunnat leverera i den utsträckning som de åtagit sig. De har tidigare inte haft någon verksamhet i Uppsala och saknar både bilar och chaufförer. Innan de har fått i gång sin verksamhet har övriga aktörer på taximarknaden fått täcka upp för de bilar som saknats.
– Just nu hjälper vi en konkurrent in på marknaden. Vi är måna om att färdtjänstkunder och skolbarn inte ska bli stående. Men vi kommer inte att täcka upp många dagar till, säger Håkan Eriksson, vd för Uppsala Taxi.
Håkan Eriksson säger att avtalet med kommunen är komplext med både fasta turer och anropsstyrd verksamhet. Även om intäkterna ökar när de tar fler körningar än vad de lovat så kan det slå tillbaka på resten av verksamheten.
– Vi har många olika kundgrupper, både privatpersoner och resor i tjänsten. Det som kan hända om vi tar på oss mycket kommunala uppdrag är att vi misslyckas med övriga körningar. Dessutom kan vi bli sena på många av de rörliga körningarna vi tar på oss för att vi inte hinner i tid. Då är vi det "där jävla bolaget" som inte kommer.
Även Cabonline, som kör taxibilar under varumärket Taxi Kurir i Uppsala, säger att de inte kommer att kunna täcka bortfallet från Trendtaxi.
– Det övriga resandet ökar dag för dag. Vår förmåga att täcka upp kommer att sjunka redan mot slutet av den här veckan, säger Per Wadstedt, vd för Cabonline Region Mitt.
Situationen för de båda taxibolagen är dock inte enkel. Både Taxi Uppsala och Cabonline säger att de vill att kommunen tar i med hårdhandskarna mot konkurrenten och säger upp avtalet. Men ska de själva ta över den trafiken måste de kunna visa att de också kan leverera enligt avtalet.
Susanne Afzelius, upphandlingschef på kommunen, säger att problemen har sin orsak i att två taxibolag krävde överprövning av upphandlingen. Det avgjordes slutligt av kammarrätten i april 2019 då de inte meddelade prövningstillstånd, vilket i sin tur innebär att förvaltningsrättens avslag av ansökan om överprövning står fast.
– Det är olyckligt att överprövningen tagit så lång tid. Det har gjort att aktörerna haft kortare tid på sig att förbereda för trafikstart, säger Susanne Afzelius.
Kommunen för nu samtal med de två leverantörer som inte gjort så många körningar som de har lovat.
– Det här har högsta prioritet. Det är olyckligt att enskilda har drabbats, säger Susanne Afzelius.
Argumentet att överprövningen skulle ha påverkat förberedelserna underkänns dock av de övriga taxibolagen.
– Trafikstarten skulle egentligen ha skett den 12 januari. Men rättsprocessen gjorde att det sköts upp till först juni och sedan augusti. Så de har haft längre tid på sig än de skulle ha haft från början, säger Håkan Eriksson på Uppsala Taxi.
Enligt Susanne Afzelius är den stora skillnaden att tiden till starten nu legat över semesterperioden och att avtalsstarten sammanföll med en trafiktopp vid terminsstarten.
UNT har sökt Suad Nimani, vd för Trendtaxi, som dock avböjt att kommentera saken.
– Jag har inga kommentarer. Du får vända dig till Uppsala kommun, säger han.
Enligt uppgift till UNT har det inte gått att beställa färdtjänst mellan 13 och 16 under torsdagen.
LÄS MER: Sonens skolsjuts uteblev helt
LÄS MER: Stort missnöje med skolskjuts