FörĂ€ldrar har bland annat vittnat om att skolskjutsar helt uteblivit och att förare har velat lĂ€mna av barn pĂ„ fel adresser. Ăven fĂ€rdtjĂ€nstkunder har berĂ€ttat att de fĂ„tt vĂ€nta i flera timmar pĂ„ skjuts.
Det handlar om ett nytt upphandlat avtal för skolskjutsar och fÀrdtjÀnst som trÀdde i kraft i samband med skolstarten. Enligt kommunen finns det stora samordningsvinster att ha transporterna i samma avtal.
Problemen beror enligt uppgifter till UNT pÄ att framför allt ett av taxibolagen, Trendtaxi, inte kunnat leverera i den utstrÀckning som de Ätagit sig. De har tidigare inte haft nÄgon verksamhet i Uppsala och saknar bÄde bilar och chaufförer. Innan de har fÄtt i gÄng sin verksamhet har övriga aktörer pÄ taximarknaden fÄtt tÀcka upp för de bilar som saknats.
â Just nu hjĂ€lper vi en konkurrent in pĂ„ marknaden. Vi Ă€r mĂ„na om att fĂ€rdtjĂ€nstkunder och skolbarn inte ska bli stĂ„ende. Men vi kommer inte att tĂ€cka upp mĂ„nga dagar till, sĂ€ger HĂ„kan Eriksson, vd för Uppsala Taxi.
HĂ„kan Eriksson sĂ€ger att avtalet med kommunen Ă€r komplext med bĂ„de fasta turer och anropsstyrd verksamhet. Ăven om intĂ€kterna ökar nĂ€r de tar fler körningar Ă€n vad de lovat sĂ„ kan det slĂ„ tillbaka pĂ„ resten av verksamheten.
â Vi har mĂ„nga olika kundgrupper, bĂ„de privatpersoner och resor i tjĂ€nsten. Det som kan hĂ€nda om vi tar pĂ„ oss mycket kommunala uppdrag Ă€r att vi misslyckas med övriga körningar. Dessutom kan vi bli sena pĂ„ mĂ„nga av de rörliga körningarna vi tar pĂ„ oss för att vi inte hinner i tid. DĂ„ Ă€r vi det "dĂ€r jĂ€vla bolaget" som inte kommer.
Ăven Cabonline, som kör taxibilar under varumĂ€rket Taxi Kurir i Uppsala, sĂ€ger att de inte kommer att kunna tĂ€cka bortfallet frĂ„n Trendtaxi.
â Det övriga resandet ökar dag för dag. VĂ„r förmĂ„ga att tĂ€cka upp kommer att sjunka redan mot slutet av den hĂ€r veckan, sĂ€ger Per Wadstedt, vd för Cabonline Region Mitt.
Situationen för de bÄda taxibolagen Àr dock inte enkel. BÄde Taxi Uppsala och Cabonline sÀger att de vill att kommunen tar i med hÄrdhandskarna mot konkurrenten och sÀger upp avtalet. Men ska de sjÀlva ta över den trafiken mÄste de kunna visa att de ocksÄ kan leverera enligt avtalet.
Susanne Afzelius, upphandlingschef pÄ kommunen, sÀger att problemen har sin orsak i att tvÄ taxibolag krÀvde överprövning av upphandlingen. Det avgjordes slutligt av kammarrÀtten i april 2019 dÄ de inte meddelade prövningstillstÄnd, vilket i sin tur innebÀr att förvaltningsrÀttens avslag av ansökan om överprövning stÄr fast.
â Det Ă€r olyckligt att överprövningen tagit sĂ„ lĂ„ng tid. Det har gjort att aktörerna haft kortare tid pĂ„ sig att förbereda för trafikstart, sĂ€ger Susanne Afzelius.
Kommunen för nu samtal med de tvÄ leverantörer som inte gjort sÄ mÄnga körningar som de har lovat.
â Det hĂ€r har högsta prioritet. Det Ă€r olyckligt att enskilda har drabbats, sĂ€ger Susanne Afzelius.
Argumentet att överprövningen skulle ha pÄverkat förberedelserna underkÀnns dock av de övriga taxibolagen.
â Trafikstarten skulle egentligen ha skett den 12 januari. Men rĂ€ttsprocessen gjorde att det sköts upp till först juni och sedan augusti. SĂ„ de har haft lĂ€ngre tid pĂ„ sig Ă€n de skulle ha haft frĂ„n början, sĂ€ger HĂ„kan Eriksson pĂ„ Uppsala Taxi.
Enligt Susanne Afzelius Àr den stora skillnaden att tiden till starten nu legat över semesterperioden och att avtalsstarten sammanföll med en trafiktopp vid terminsstarten.
UNT har sökt Suad Nimani, vd för Trendtaxi, som dock avböjt att kommentera saken.
â Jag har inga kommentarer. Du fĂ„r vĂ€nda dig till Uppsala kommun, sĂ€ger han.
Enligt uppgift till UNT har det inte gÄtt att bestÀlla fÀrdtjÀnst mellan 13 och 16 under torsdagen.
LĂS MER: Sonens skolsjuts uteblev helt
LĂS MER: Stort missnöje med skolskjuts