LÄS MER: Så ska Uppsala bli större än dagens Malmö
LÄS MER: Ljus i tunneln för luttrade tågpendlare
LÄS MER: Positiva besked om järnvägsutbyggnad
LÄS MER: Höghastighetståg före fyrspår
LÄS MER: Dystra utsikter för fyrspåret
LÄS MER: Edstav tonar medvetet ner Uppsala
– Det här är ett jätteviktigt beslut för Uppsala. Och får vi inget positivt besked nu kommer ett fortsatt opinionsarbete självklart att ske från Uppsala, säger Marlene Burwick (S), kommunstyrelsens ordförande.
Tillsammans med många andra ansvariga politiker och tjänstemän kommer hon med spänning att följa först Trafikverkets presskonferens på torsdagseftermiddagen och sedan Johan Edstavs presentation på fredagen.
I dag, torsdag, handlar det om Trafikverkets förslag på satsningar i infrastrukturen fram till 2029. Och på fredagen presenterar Johan Edstav, tidigare landstingspolitiker i Uppsala län, sin utredning om vilka statliga satsningar som kan göras för att öka bostadsbyggandet.
Fyrspåret är nära knutet till möjligheterna att bygga fler bostäder i Uppsala och Knivsta. Enligt Marlene Burwick handlar det om totalt 60 000 bostäder i de två kommunerna, varav 33 000 i Uppsala.
Bostadsfrågan är prioriterad för regeringen. Och det är också med de argumenten som Uppsala kommun, och övriga aktörer som vill ha en satsning på järnvägen, har försökt sälja in projektet.
– Det finns ingen annan tilltänkt järnvägssträcka som skulle skapa lika många bostäder per kilometer järnvägsräls som fyrspåret mellan Stockholm och Uppsala, säger Marlene Burwick.
Kommunen har lagt ner mycket resurser för att det ska bli en utbyggnad av järnvägen. Exakt hur mycket kan inte Marlene Burwick säga. Fyrspåret har varit en prioriterad fråga i många år och totalt handlar det många miljoner.
– Självklart har mycket tid lagts på fyrspåret. Det här är en jätteviktig fråga för vår utveckling, säger hon.
Men i Bergsbrunna är alla inte lika entusiastiska över de utbyggnadsplaner som följer i spåren av en ny station i området. Mats Åkerblom har för Bergsbrunna Egnahemsförening framfört kritiska synpunkter mot kommunens vision. Det läge för den nya stationen som pekas ut av kommunen, drygt 500 meter söder om dagens järnvägsövergång, dömer han ut helt.
– Här blir det inget sånt. Miljöbalken sätter stopp för exploatering av jordbruksmark, säger han bestämt.
Även den planerade spårtrafiklänken från Gottsunda via Ultuna får tummen ner och han visar på en alternativ dragning via Flottsundsbron.
En framtida tågstation vill föreningen i stället lägga ytterligare två kilometer söderut vid Orrslätt. Bostadsbebyggelsen skulle då hamna på den östra sidan av rälsen, i skogsområdet mellan järnvägen och E 4 i stället för närmare dagens Bergsbrunna och Sävja.
– Det blir mycket billigare att bygga där, hävdar Mats Åkerblom.
Det här är dock ett alternativ som dömts ut av kommunen, dels för att naturreservatet i Lunsen hindrar byggande på ena sidan av järnvägen, dels för att dragningen av länken för spårtrafiken blir dyrare.
Även om Bergsbrunnabornas huvudargument är skyddet för åkermarken finns det även mer närliggande motiv.
– Om man har bosatt sig i Bergsbrunna har man valt bort servicen för närheten till naturen. Och att avfärda dem som inte vill fördärva sin boendemiljö med argument om ”not in my backyard” är löjligt. Det är helt berättigat att försvara sin boendemiljö, säger han.
Marlene Burwick är medveten om att det finns olika åsikter om Uppsalas utveckling och att det kan vara svårt att tillfredsställa alla olika önskemål som finns.
– Vi är i början av en process och väldigt mycket arbete ligger framför oss. Jag har full respekt för att det finns olika synpunkter och vi får sitta ner tillsammans och diskutera, säger hon.