Trafikverket meddelar nu att det är först i augusti som arbetet med järnvägstunnlarna i centrala Uppsala kommer att börja. Och det är i samband med det som den södra delen av Österplans parkering, mellan S:t Persgatan och S:t Olofsgatan, kommer att stängas. På den södra delen finns i dag ungefär 100 p-platser.
Den norra delen, norr om S:t Olofsgatan, kommer att vara öppen även under byggtiden. Till den parkeringen ska det byggas en ny infart från Höganäsgatan, när nivåskillnaden till tunnelnedfarten gör att det inte längre går att köra in från S:t Olofsgatan. De p-platser som ligger närmast järnvägsspåren kommer under en del av byggtiden att stängas av.
– Arbetet med att anlägga ett nytt järnvägsspår kommer ganska nära inpå parkeringen, och åtminstone tillfälligt kommer vi att behöva stänga parkeringslängan närmast spåren, säger Charlii Enström, projektledare på Trafikverket.
Exakt hur många p-platser som blir kvar på den norra delen av Österplan är inte helt klart.
Som ersättning för Österplans p-platser har kommunen öppnat en ny parkering i Industristaden. En förstudie visar dock att ett parkeringsgarage under Vaksala torg blir en dyr lösning.
Under senhösten, någon gång i november–december, stängs de gamla järnvägsövergångarna på S:t Persgatan och S:t Olofsgatan. Då kommer det inte längre att vara möjligt att passera järnvägen här förrän de nya tunnlarna under spåren är klara. Trafikverket räknar med att tunnlarna öppnas för trafik under 2027.