Garage under Vaksala torg blir dyr historia

Att bygga parkeringar under Vaksala torg kan bli en dyr historia. Priset per p-plats landar på omkring en miljon kronor enligt en förstudie som gjorts. Men kommunen ger inte upp planerna.

Ett underjordiskt garage är Vaksala torgs "gömda skatt" enligt Liberalerna. I dag är torget mer som en stenöken.

Ett underjordiskt garage är Vaksala torgs "gömda skatt" enligt Liberalerna. I dag är torget mer som en stenöken.

Foto: Anna Bredberg

Uppsala2023-09-28 05:00

En parkering under Vaksala torg är en del av det framtida pusslet när parkeringarna på Österplan försvinner. Men att bygga under marknivå är dyrt. Garage är inget undantag. Det här sätter fokus på kostnaden för parkeringarna, och vem som ska stå för notan. 

Den förstudie som Uppsala Parkering har gjort pekar på att priset per p-plats för att bygga ett garage under Vaksala torg landar på ungefär 1 miljon kronor.

– Företagsekonomiskt får vi inte ihop kalkylen, säger Lennart Johansson, vd för Uppsala Parkering.

Tidigare har man i byggbranschen räknat på en schablon på omkring 400 000 kronor per plats i byggkostnad för ett underjordiskt garage. Det handlar i dag snarare om 600 000 kronor, enligt Bisera Jusufbasic, ekonomichef på Uppsala Parkering. Vid Vaksala torg har man särskilda utmaningar i och med att garaget hamnar under grundvattennivån, vilket gör att kostnaden skenar.

undefined
Ett underjordiskt garage är Vaksala torgs "gömda skatt" enligt Liberalerna. I dag är torget mer som en stenöken.

Efter att förstudien gjordes har byggkostnadsindex dessutom skjutit i höjden. Inom branschen räknar man med att kostnaderna ökat med omkring 20 procent. Å andra sidan ser man nu en kraftig inbromsning i byggandet. Det kan på sikt göra att entreprenörerna sänker sina priser för att få nya uppdrag. Men det är i dagsläget osäkert.

Någon detaljerad beräkning av vilka intäkter som krävs för att garaget ska gå runt finns inte. Men ett överslag visar att man behöver få in ungefär dubbelt så mycket per p-plats som dagens intäkter i Centralgaraget.

undefined
Parkeringarna på Österplan intill järnvägen kommer att tas bort. Kommunen vill ersätta dem med ett parkeringsgarage under Vaksala torg.

Trots de höga kostnaderna har kommunen bestämt att gå vidare med en ordentlig utredning av ett parkeringsgarage med 392 platser under Vaksala torg. Det är en av punkterna i överenskommelsen mellan Liberalerna och det rödgröna styret från i våras. Där nämns ett parkeringsgarage som "Vaksala torgs gömda skatt".

– Vi vill ha fler parkeringar i city. Men vi har också varit tydliga med att det måste finnas en hållbar kalkyl, säger Jennie Claesson (L), kommunalråd.

Hur ska det se ut, parkeringsbolaget säger att de inte får ihop kostnader och intäkter?

– Jag har inget svar på det i dag. Vi vill att man utreder det noggrannare. Det kan röra sig om annorlunda affärsmodeller eller samverkan med andra aktörer, säger Jennie Claesson.

undefined
Jennie Claesson (L) säger att hon vill ha fler parkeringar i city.

Ska kommunen subventionera parkeringar?

– Det är tudelat. Det är marknaden som styr. Men å andra sidan vill vi skapa en livfull och trygg stad. Men det blir inte en sund konkurrens om bolagen subventioneras. Man kan verkligen fundera på om ett parkeringsbolag ska vara ett kommunalt uppdrag, säger Jennie Claesson.

Utredningen av garaget ska vara klar under 2024. I samband med den utredningen ska man även titta på hur det ska se ut uppe på torget. Det har till exempel lagts förslag om fler uteserveringar på torget, som i dag mest liknar en stenöken.

undefined
Erik Pelling (S) säger att det behövs fler infartsparkeringar och att ett garage under Vaksala torg kan vara en del i det pusslet.

Erik Pelling (S) säger också att han vill att ett parkeringsgarage under Vaksala torg utreds närmare.

– Vi vill göra en större helhetskalkyl. Vi har behov av infartsparkeringar och kanske kalkylen ser annorlunda ut när man får helheten, det vet vi inte än.

Ska kommunen betala för garaget?

– Jag har svårt att se ett sådant scenario. Men vi behöver titta på vilka som kan vinna på det här. Nu har vi fått en första indikation på att det inte går ihop sig. Men vi vill gå till botten med det här för att se om det överhuvudtaget är genomförbart, säger Erik Pelling.

Ska ersätta Österplan

Ett garage under Vaksala torg pekas ut som en ersättning för parkeringsplatserna vid Österplan som försvinner när bygget av järnvägstunnlarna vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan inleds under nästa år.

När tunnlarna är färdiga kommer det inte längre att gå att ta sig in till den södra delen av Österplan, som i stället ska göras om till en park. På den norra delen kommer ett mindre antal parkeringsplatser att ordnas efter att järnvägen breddats för att ge plats åt ett vändspår.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!