Någon gång framåt nästa sommar kommer bygget av järnvägstunnlarna vid St Pers-gatan och St Olofsgatan i gång. Tunnlarna är efterlängtade och kommer att göra det lättare att röra sig mellan de östra och västra delarna av staden. En bieffekt är dock att parkeringarna på Österplan försvinner.
När tunnlarna står färdiga gör höjdskillnaden att det inte längre kommer att gå att köra in på de nuvarande parkeringsytorna. På den södra halvan ska det bli park, vilket också är det ändamål som detaljplanen anger för området.
På den norra delen av Österplan går det att ordna en infart norrifrån in på det som blir kvar av parkeringen. Men ytan minskar i samband med att Trafikverket breddar järnvägen när ett vändspår byggs. Det innebär att det bara kommer att vara ett 20-tal platser kvar på hela Österplan, där det i dag ryms knappt 160 parkeringar och 10 laddplatser.
Marika Lange har just parkerat på Österplan. Hon ska med dottern Tilde till tandläkaren och har inte hört talas om att parkeringsplatserna kommer att försvinna.
– Det var helt nytt för mig. Jag blir lite chockad. Då blir det knepigt att hitta en parkeringsplats, säger hon.
Det finns plats i parkeringsgaragen. Kan du parkera där?
– Jag gillar inte garagen. Det är så trångt, säger Marika Lange.
Aversionen mot parkeringsgaragen delar hon med flera andra som parkerar sina bilar på Österplan den här dagen.
– Trångt och otryggt, är omdömet från en kvinna som vill vara anonym men säger att hon valt Österplan just för att det är centralt och utomhus.
Men att hitta centrala ersättningsplatser utomhus är inte lätt. I samband med att Österplan stängs för parkering kommer det att ordnas tillfälliga platser på den så kallade busstomten i norra delen av Industristaden. Här ska det så småningom byggas skola, och parkeringar i garage.
Parkeringsfrågan sätter också fokus på hur Uppsalas mark ska användas. I de centrala delarna av staden är konkurrensen om utrymmet stort. Österplans cirka 170 parkeringsplatser tar upp en yta som ungefär motsvarar Universitetsparken i storlek. Det innebär att varje bilplats tar lite mer än 40 kvadratmeter mark.
Nu ska kommunen också grundligare utreda möjligheterna att lägga ett parkeringsgarage under Vaksala torg. De preliminära kalkylerna pekar dock på att det blir dyrt. Uppsala Parkering har varnat för att de inte kan få ihop kalkylen för bygget.