"Vi har inte sagt att folkomröstningen ska handla om spårvägen."
Det sade Erik Pelling (S) efter en presskonferens förra veckan, där Region Uppsala röt ifrån mot Uppsala kommun för att besked om spårvägen dröjer. Det äventyrar fyrspårsavtalet med staten, menar regionen.
Men maktkampen i Uppsala kommun avgjordes genom av att Socialdemokraterna slöt ett avtal med Utvecklingspartiet Demokraterna (UP), som lovade att stötta den rödgröna budgeten och Erik Pelling (S) som kommunstyrelsens ordförande. I utbyte gick S med på att bland annat hålla "folkomröstning om spårvagnsplanerna". Den är numera planerad att ske samtidigt som EU-valet i juni 2024.
Även Stefan Hanna (UP), vars parti är emot spårvagn, har sedan den första pressträffen backat kring hur frågan kommer att ställas. Nu säger både han och Pelling att frågan sannolikt kommer handla om Uppsalas utveckling "som helhet".
"Det kan vara: Vill vi att Uppsala ska förtätas så mycket att vi behöver den här typen av kapacitetsstarkt fordon, eller tycker vi att Uppsala ska utvecklas på ett annat sätt?" sade Hanna i slutet av januari.
Båda parterna har helt enkelt ändrat sig, förklarar nu Erik Pelling.
– Vi har diskuterat och kommit fram till att en folkomröstning om huruvida man ska köra buss eller spårvagn inte är lämpligt.
Varför inte?
– Dels har vi en viss tidspress, vi har avtal med regionen kring det här så beslutet är inte bara Uppsala kommuns. Dessutom är kollektivtrafiken bara en del i en större helhet. Plockar man bort en del så faller en massa andra bitar. Så den frågan blir lite för begränsad för att bli bra i en folkomröstning.
Varför sa ni så från början då?
– Man får ha respekt för att när partierna efter valrörelsen på kort tid ska förhandla sig till ett styre, så har man inte alla parametrar. Vi har fört samtal och landat i att det fortfarande vore lämpligt med en folkomröstning men att vi behöver diskutera vilka råd vi behöver från Uppsalaborna och hur frågan ska ställas. Det är beslut som ska hålla flera mandatperioder, så processen måste få ta lite tid.
Stefan Hanna menar att folkomröstningen fortfarande följer det som man kom överens om i avtalet med S.
– Vi är överens om att det ska hållas en rådgivande folkomröstning om hur Uppsala ska utvecklas. Det är vår bestämda uppfattning att vi också ska hitta formerna för en frågeställning som är bra för Uppsala. Om det finns stora frågor som påverkar Uppsalas framtid, då anser vi i UP att det är orimligt att inte fråga Uppsalaborna.
Men nu har ni ändrat er angående frågeställningen. Vad skickar det för signaler att ni nu säger något annat?
– Vi säger inget annat, vi säger bara att vi diskuterar formerna för frågeställningen. Huvudinriktningen är att invånarna ska få uttrycka hur de tycker att Uppsala ska utvecklas. Vilken typ av fråga det ska vara, ska arbetas fram i så bred enighet mellan partierna som möjligt.
Syftet med folkomröstningen är även fortsatt att det ska vara rådgivande för de politiska besluten, enligt Erik Pelling, som ber om tålamod kring frågeställningen. Först planerar han att föra samtal med alla partier och diskutera Uppsalas utveckling i stort. Därefter behöver ett ärende beredas till kommunfullmäktige, där politikerna ska rösta om den slutgiltiga frågeställningen.
När får vi besked?
– Till hösten är rimligt. Då måste vi börja förbereda inför folkomröstningen, säger Erik Pelling.
Oppositionsledaren Therez Almerfors (M) kallar det "helt oseriöst" att Hanna och Pelling ändrat sig.
– Det är återigen otydligt vem det är som styr Uppsala kommun och vilken politik man kommit överens om, det är jättesorgligt för Uppsala.
Optimalt har folkomröstningen frågan "ja eller nej till spårväg", tycker hon, vars parti står fast vid sitt nej.
– Vi behöver ingen folkomröstning som ingen ändå vet vad den ska handla om. Det kostar bara tid och pengar.
Beskedet från Region Uppsala förra veckan var att om det ska bli spårvagnar i Uppsala, så måste de börja beställa depåer och spårvagnar inom kort. Annars riskerar en del av det statliga bidraget frysa inne. Av den anledningen säger Erik Pelling att frågan om vilket färdmedel som ska bli den nya kapacitetsstarka kollektivtrafiken måste "lösas ut snabbare".
Du menar att det beskedet kommer tidigare än juni 2024?
– Ja. Jag hoppas att vi kan komma fram till det under våren.