Höga besökssiffror i Uppsala city – men butiker stänger

Flera butiker i Uppsala city har den senaste tiden bommat igen. Samtidigt visar statistiken att fler än på länge besöker stadskärnan. Så frågan är: Hur mår city?

De så kallade flödesmätningarna i city visar att det är minst lika mycket folk i city nu som innan pandemin.

De så kallade flödesmätningarna i city visar att det är minst lika mycket folk i city nu som innan pandemin.

Foto: Elin Sandow

Uppsala2024-01-27 05:00

Mycket folk rörde sig i Uppsala city under julhandeln 2023. Faktiskt fler än på många år, visar de mätstationer som sitter uppsatta på Stora torget och andra platser i stadskärnan.

Besökssiffrorna i city var 17 procent högre än under julhandeln 2022. Och jämfört med 2019, alltså innan pandemin, var ökningen 12 procent.

2024 har börjat ännu bättre: de första två veckorna var det 35 procent fler i city jämfört med samma januariveckor 2023.

– Vi är såklart glada över att vi fått tillbaka flödena i stadskärnan, för då blir city attraktivt och tryggt. Man märker att fler är tillbaka på sina kontor inne i stan, och fler behövs för det betyder mycket för butiker och restauranger, säger Lisa Thörn, vd på Uppsala citysamverkan.

undefined
Butiker som inte klarar sig pekar ut höga hyror, uppgrävda gator och lågkonjunktur som orsaker.

Samtidigt har en del handlare det tufft. UNT har berättat om flera butiker i city som nu slår igen, bland andra Blomsterrummet, Annelie K och Cameo. Det finns också butiker som ännu inte slängt in handduken, men där ägarna knappt tar ut någon lön

Så vad är det folk gör på stan? Shoppar de inte?

De senaste siffrorna som finns är för 2022. De visar att försäljningen i Uppsala city ökade med 14 procent 2022 jämfört med 2021.

Men det ser väldigt olika ut i olika branscher. Hotellbranschen ökade med hela 86 procent, och även restauranger och kaféer har gjort en stark comeback efter pandemin.

undefined
"Visst är det tuffare nu med lågkonjunkturen, men det är ingen kris i city", säger Lisa Thörn på Uppsala citysamverkan.

För butiker inom detaljhandeln som säljer sällanköpsvaror går det i regel tyngre. Inte minst för klädaffärerna.

– Det här märks i alla städer. Förutom att många handlar kläder på nätet är det också en stark trend att köpa kläder på second hand, säger Agnes Svedberg, näringspolitiskt ansvarig på fastighetsägarna Mittnord som varit med att ta fram rapporten hur olika branscher går i Uppsala.

För 2023 finns inga sammanställda siffror än. Men lågkonjunkturen kommer att märkas i boksluten, enligt Agnes Svedberg.

– Konsumenter är mer medvetna om sin ekonomi och tar till exempel med sig matlådor i stället för att äta lunch ute.

Flera krisande butiker har pekat ut höga hyror som ett stort problem. Är hyrorna för höga?

– Uppenbart är det tufft för vissa butiker, vilket är jättetråkigt eftersom stadskärnan behöver ett blandat utbud. Samtidigt behöver ju fastighetsägarna klara sig. Om hyran är för hög går det ofta att kontakta fastighetsägaren och diskutera läget. Kanske finns det en annan lokal som passar bättre, säger Agnes Svedberg.

Lisa Thörn säger:

– En butik går inte i konkurs av bara en hög hyra, utan det är fler aspekter som bidrar. Jag upplever att fastighetsägarna i city är bra och lyhörda.

undefined
"Uppsalaborna behöver tänka och handla lokalt för att citys utbud ska finnas kvar", säger Lisa Thörn på Uppsala citysamverkan.

Det har i många år varnats för att stadskärnorna kan dö ut i konkurrensen från externa köpcentrum och näthandeln. Agnes Svedberg är inte orolig för Uppsalas del, utan tycker tvärtom att city känns levande.

Jämfört med många andra stadskärnor mår Uppsala city rätt bra, menar Lisa Thörn. I en del städer finns fler tomma lokaler. Men hon konstaterar också att det finns problem. 

– Stadskärnorna har ju utmaningar, där tillgängligheten är A och O. Vi är inte nöjda. Det ska vara lätt att komma till city oavsett om du åker bil, cyklar, åker buss eller promenerar, säger hon utan att vilja gå in närmare på vad som funkar minst bra.

undefined
Christer Carlsson på Skoaugust märker att folk hittat tillbaka till city. "Men när det är busväder har vi betydligt mindre kunder, då väljer folk köpcentrumen."

En handlare som ser positivt på citys framtid är Christer Carlsson, butikschef på Skoaugust. Han konstaterar att det varit några tuffa år där både pandemin och flera grävarbeten i city – inte minst omgörningen av Stora torget – frestat på, men att det nu går åt rätt håll.

– 2023 blev ett bra år. Det märks att folk kommit tillbaka till stan efter pandemin. Jag tror ju på fysisk handel, även om även vi såklart märker av konkurrensen från näthandeln.

Vad krävs för att city ska fortsätta leva?

– Att folk inte tar för givet att det alltid kommer att finnas fysiska butiker, utan förstår att det kräver att man handlar lokalt.

undefined
"Bilden av city blir oförtjänt negativ ibland", tycker Camilla Edlund på Mattssons Guld.

Även Camilla Edlund, butikschef på Mattssons guld, är optimistisk. Hon berättar att julhandeln var väldigt bra och upplever att många konsumenter blivit mer medvetna om vikten av att handla i city.

– Jag tror att fler gör ett aktivt val att komma hit, för ingen vill ha ett dött city. Själv älskar jag cityhandeln för att den har en sådan bredd, handplockade varor och bra personlig service.

Men nog finns det en hel del som kommunen borde göra bättre, anser hon.

– Inte minst behöver man tänka igenom hur och när man gör avstängningar, så att det inte blir så krångligt att köra eller cykla till stan. 

Mätningar

De mätstationer som sitter uppsatta runtom i stadskärnan, bland annat på Stora torget, visar att det nu är lika mycket folk inne i stan som innan pandemin. 

Julhandeln 2023 hade city fler besökare än på många jular. Högst flöde var det måndag 18 december, då totalt 286 649 rörelser uppmättes. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!