84-åriga Vera har berättat för UNT om när hon våldtogs av en man i hemtjänsten.
Hennes berättelse samt kommunens hantering av fallet har väckt starka reaktioner. En direkt konsekvens blir nu att alla som anställs inom äldreomsorgen ska kontrolleras mot brottsregistret. Beslutet var en extrainsatt punkt på onsdagens kommunstyrelsemöte, och beskrivs i underlaget som ”akut”. Inom två veckor ska detta vara infört, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
– Det här är en förebyggande åtgärd för att något liknande inte ska hända igen. Men sedan vet vi inte om det hade hjälpt i det här fallet, säger han.
Nu beskrivs frågan alltså som akut. Faktum är dock att bakgrundskontroller vid nyanställningar gjordes i Uppsalas äldreomsorg under många år: från 2008 till 2018. Motivet var att skydda äldre och sköra.
– Det fungerade bra. Vi bad de som sökte jobb att lämna utdrag ur brottsregistret. Gjorde man inte det frågade vi varför, och då drog de ofta tillbaka sin ansökan, berättar Carina Kumlin, dåvarande chef för äldrekontoret på Uppsala kommun.
Men 2018 upphörde kommunen att göra kontrollerna, utan att något politiskt beslut fattats. Det var politikerna i äldrenämnden missnöjda med. Stefan Hanna, som då var centerpartist och vice ordförande i nämnden, drev frågan om att återinföra kontrollerna.
– Vi drev den stenhårt. Självklart måste vi skydda våra sköraste medborgare som inte kan försvara sig från de som är högst olämpliga att vara i närheten av dem. Precis som vi skyddar våra barn och unga, säger Stefan Hanna.
En annan som minns de politiska diskussionerna är Cecilia Forss (M), som än i dag sitter i äldrenämnden.
– Vi hade en diskussion men fick besked från tjänstemännen att det inte gick enligt gällande lagtext. Vi blev upprörda och bad dem dubbelkolla, men beskedet var ändå att det inte var möjligt.
Enligt lagen om registerkontroll måste arbetsgivare begära utdrag ur belastningsregistret för alla som ska jobba med barn och unga. Men lagen ger rätt att kräva utdrag även för andra yrken, så kallad informell registerkontroll. Det är något som SKR (Sveriges kommuner och regioner) bekräftat för UNT. Sådana kontroller görs av flera kommuner, bland annat inom äldreomsorgen.
– Jag har alltså i alla år gått och trott att det är förbjudet, och så får jag läsa i UNT att det går. Jag tycker att det är märkligt att vi inte fick veta att det fanns möjligheter till registerkontroll när vi drev frågan 2018, säger Cecilia Forss.
Samtidigt som kommunen slutade kolla belastningsregistret krävde politikerna i äldrenämnden hösten 2018 att privata företag inom äldreomsorgen skulle fortsätta att kontrollera personalens brottsregister vid nyrekrytering. Det visar protokoll som UNT tagit del av.
Märkligt, tycker Monica Östman (S), dåvarande ordförande i äldrenämnden.
– Det känns väldigt konstigt. Det ska vara samma regler för privata utförare som för kommunen. Något måste ha hänt. Det var mycket stök i organisationen då, och då försvinner det politiska ansvaret, säger hon.
Den som var chef för äldreförvaltningen när kontrollerna av brottsregistret upphörde var Carina Juhlin.
Varför slutade ni med kontrollerna?
– Jaa du, det sitter jag också och funderar på. Det får man nog kolla med HR, som formellt fattade beslutet. Det är ju inte så att man inte får. I dag är jag chef inom Sollentuna kommun, där kollar vi brottsregistret på alla vi nyanställer, säger Carina Juhlin.
Anna Bittner, som var personalchef (HR-chef) både 2018 och i dag, skriver i ett mejl till UNT att kommunerna saknar "lagligt stöd att begära registerkontroll på andra än inom verksamhet för barn och unga". När vi ber henne förtydliga länkar hon till en vägledning från SKR om att kommuner bör vara mycket restriktiva med att begära sådana utdrag.
Den juridiska diskussionen kommenterar Erik Pelling så här:
– Det har gjorts en juridisk bedömning i kommunen, men den tar vi strid mot. Det är ju flera andra kommuner som gör det här.
Något som i dag inte är lagligt är att kontrollera redan anställda. Det har Södertälje kommun testat på bred front, men fått JO-kritik för. Regeringen håller nu på att snabbutreda frågan.
Erik Pelling skulle gärna kolla alla redan anställda.
– Det tror jag vore klokt. Förutom den här typen av brott som drabbar väldigt utsatta personer har vi också problem med infiltration och välfärdskriminalitet som tar sig in i kommunen, säger han.