Utdrag ur belastningsregister krävs för anställning inom vård och omsorg
Personer som söker jobb inom Uppsala kommuns vård och omsorg måste i fortsättningen visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Syftet är att förhindra anställning av arbetssökande som dömts för stöld eller våldsbrott.
Inom kommunens vård och omsorg finns många fysiskt och psykiskt svaga människor i ett utsatt läge. Det är för att skydda dem som jobbsökande måste visa upp ett utdrag ur polisens belastningsregister.
- Våra medarbetare är ofta i brukarnas hem, så deras jobb handlar mycket om förtroende, säger Fredrik Sjöberg (fp) som är den ansvarige politikern för kommunens egen produktion.
De som berörs av kravet är bland annat personal inom äldreomsorgen och inom stöd till funktionshindrade. Men exakt vilka sysselsättningar som berörs eller vilka brott som ska diskvalificera en arbetssökande från att få jobb är ännu inte beslutat.
- Det är fortfarande en öppen fråga. I första hand vill vi förhindra att människor som är dömda för våldsbrott eller stöld anställs. Men det kan även gälla andra brott, säger Fredrik Sjöberg.
Argumenten mot registerkontroll av arbetssökande har handlat om riskerna för att den personliga integriteten kommer i kläm, men också risken att dömda personer får dras med sitt brott under resten av sitt yrkesliv, trots att straffet är avtjänat. Fackförbundet Kommunal i Uppsala har dock inte märkt några invändningar från medlemmarna, inför beslutet om de utvidgade reglerna:
- Vi har inga problem med den här bestämmelsen, om det är vad som krävs för att kommunen ska få konkurrera om anbuden, säger Kia Solid, ordförande för Kommunals Uppsalasektion.
- Brukare inom vård och omsorg är ofta utsatta människor. Den som har något att dölja avstår troligen från att söka jobb med en bestämmelse om registerkontroll.
Kommunens personalchef för området vård och bildning, Pelle Bultmark, förklarar beslutet som en följd av ett krav från uppdragsnämnden. Anbudsgivare i kommande upphandlingar måste kunna visa upp brottsregisterutdrag för sina anställda. Om kommunen ska kunna delta krävs samma bestämmelse i den egna verksamheten.
En policy för vilka brott som ska vara diskvalificerande ska nu antas av politikerna. Enligt Fredrik Sjöberg är det viktigaste att den sorterar bort personer som inte är att lita på:
- Här ser jag en risk eftersom en människa i samhällets ögon är fri den dag man sonat sitt brott. Men vi måste självklart ha personal som man kan lita på och är det någon som vid upprepade tillfällen stulit från andra ser jag den personen som mycket olämplig inom till exempel hemtjänsten.
Kommunen stöder sig inte på någon uttalad lag för den nya bestämmelsen om registerkontroll inom vård och omsorg. I stället konstaterar man att det inte finns något förbud mot att utvidga registerkontrollen till dessa områden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!