â Nu har vi fattat beslut om de första tvĂ„ linjerna. DĂ„ Ă€r det hög tid att sĂ€tta full fart mot att planera nĂ€sta.
Det sÀger Rickard Malmström, tvÄa pÄ MP:s lista till kommunvalet.
De planerade strÀckorna mot Gottsunda och Ultuna fick cirka tvÄ miljarder av staten nu i vÄras med motkravet att trafiken börjar rulla 2029. Statsbidraget betalar ungefÀr hÀlften av vad projektet berÀknas kosta. M, KD, C och SD Àr dock emot att bygga spÄrvÀg över huvud taget.
MP Ă„ sin sida stĂ„r alltsĂ„ inte bara bakom spĂ„rvĂ€gsplanerna â nu vill de planera mer.
â SpĂ„rvagnen Ă€r svaret pĂ„ den moderna staden dĂ€r fler mĂ€nniskor kan resa med mindre trĂ€ngsel. Just nu Ă€r biltrafiken helt hysterisk runt GrĂ€nbystaden, sĂ€ger Malmström.
Om partiet hamnar i styrande koalition Àven nÀsta mandatperiod, vill de starta planeringen av GrÀnby-strÀckan omgÄende efter valet.
â Vi börjar planeringen nu sĂ„ att vi kan lĂ€gga fram det till staten och förhandla om finansiering. Det lĂ€mpliga vore att börja bygga sĂ„ fort den första etappen Ă€r klar, att ta första spadtaget 2029 lĂ„ter alldeles utmĂ€rkt, sĂ€ger Malmström, som Ă€nnu inte vet vad projektet skulle kosta.
FÄr MP, som vill att Uppsala ska vara en "spÄrvagnsstad", bestÀmma stannar det inte vid en tredje strÀcka. Parallellt med GrÀnby-planerna vill partiet ocksÄ ta fram en spÄrvagnsplan för fler linjer.
Hur sannolikt Àr det att staten gÄr med pÄ ytterligare finansiering av spÄrvÀg i Uppsala?
â MP kommer ju sitta med i regering och driva frĂ„gan om fortsatta stadsmiljöavtal, spĂ„r Malmström. Men det riskerar att frysa inne om vi fĂ„r en blĂ„brun regering.
De ursprungliga planerna pÄ spÄrvagn till Gottsunda och Ultuna, stöttas av S, L, V och Fi. Men Erik Pelling (S) kallar förslaget om spÄrvagn till GrÀnby för oseriöst.
â Det Ă€r en för tidigt vĂ€ckt frĂ„ga. Jag tycker inte att man ska fastna för en lösning innan man gjort en analys av problemet, sĂ€ger han.
â För mig som socialdemokrat Ă€r det ingen ideologisk frĂ„ga om det ska vara buss eller spĂ„rvĂ€g. Det ska vara en pragmatisk frĂ„ga utifrĂ„n behoven pĂ„ respektive strĂ€cka och om staten vill finansiera, sĂ€ger Pelling och konstaterar att Uppsala alltid kommer att behöva ha en blandning av olika trafiklösningar.
Ăven Therez Almerfors (M) tycker att förslaget Ă€r oseriöst, och att det "ger sken av att man har pengar som inte finns".
â Jag uppskattar inte ett ofinansierat förslag. Den hĂ€r strĂ€ckan som de föreslĂ„r Ă€r varken lönsam eller funktionell.
Kan det vara en bra idé med spÄrvÀg pÄ vissa strÀckor i Uppsala, eller vill du inte ha spÄrvagnar över huvud taget?
â SpĂ„rvĂ€gen Ă€r dyr och oflexibel. Och all forskning visar att ju fler byten mellan olika lösningar man gör, desto mer minskar attraktiviteten för kollektivtrafiken. DĂ€rför tycker jag att det Ă€r dĂ„ligt med ett system som inte hĂ€nger ihop och som inte har nĂ„gon finansiering.