Spårvagn i Uppsala eller ej – het lokal valfråga

Det formella beslutet om spårväg är redan fattat. Motståndarna vill tacka nej till miljardstödet från staten och riva upp beslutet efter valet. Men någon enighet om alternativ finns inte.

UNT

UNT

Foto: UNT

Uppsala2022-05-03 05:00

Spårvägen är nu en av de största framtidsfrågorna för Uppsala. Beslutet att bygga spårväg om Uppsala får statsbidrag fattades av fullmäktige i vintras. Men motståndarna vill göra Uppsalas framtida kollektivtrafik till en valfråga. Någon enighet om alternativen till spårväg finns dock inte.

De partier som ställde sig bakom spårvägen var S, MP, L, V och FI. Liberalerna har villkorat sitt ja med att sex partier ska ställa sig bakom projektet. Det innebär att minst ett parti måste övertygas för att L i kommunstyrelsen ska ställa sig bakom ett beslut om att köra i gång.

Argumenten från ja-sidan är att utbyggnaden behövs för att undvika en trafikinfarkt. Kapaciteten i ett BRT-system, "superbussar", är inte tillräcklig enligt de analyser som gjorts. Spårvägsförespråkarna menar också att det är en fördel att spåren ligger fast – i motsats till busslinjer som kan dras in, när företag och invånare ska välja plats för bostad och arbetsplatser.

– Uppsala kommer att fortsätta växa, och det är stora avstånd i vår stad, vilket man ser om man lägger Uppsalas stadskarta över Stockholms. Ska avstånden överbryggas med privat biltrafik kommer vägnätet att korkas igen fullständigt, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Som jämförelse är avståndet från resecentrum till Sävja eller Sunnersta ungefär som det från Stockholms central till Järva krog.

På nej-sidan återfinns M, SD, C och numera även KD som tidigare sagt ja till åtminstone en del av spårvägen.

Argumenten från motståndarna handlar om att spårväg är en dyr investering och att den högre kapaciteten inte behövs. Nej-sidan menar också att det är en fördel att man lättare kan ändra linjenätet för bussarna.

Att bygga ett BRT-system, som även det innebär investeringar i gatumiljön på flera miljarder, är det bara Sverigedemokraterna och Centern som förespråkar i dag. Moderaterna vill i stället göra en ny utredning och tills vidare behålla dagens stadsbussar.

– Vi anser att det har skett så många förändringar i hur mobiliteten sker. Därför måste man gå igenom kapacitetsberäkningarna igen, säger Fredrik Ahlstedt (M).

Jonas Petersson (C) öppnar för att partiet kan ändra ståndpunkt.

– Förutsättningarna i det här projektet ändras hela tiden och vi kan inte säga ja eller nej till något som vi inte vet något om. Som det presenterats nu säger vi nej. Vi vill inte ha någon bro vid Ultuna, säger han.

Som spårvagn på hjul

BRT är en förkortning av "bus rapid transit" och är ett spårvägsliknande system men med bussar. Ett BRT-system består av särskilda avskilda bussgator och spårvagnsliknande hållplatser. Ingen biljettförsäljning sker på bussen så att alla dörrar används för påstigning. Ofta används extralånga dubbelledade bussar.

Några utbyggda BRT-system finns inte i Sverige. Ett exempel som förs fram av BRT-förespråkarna är den franska staden Nantes, som har satsat på både BRT och spårvagnar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!