Överens – men oeniga om detaljer

Miljöpartiet och Centern har hamnat på varsin sida i debatten om parkeringspolitiken i Uppsala. Men i grunden säger de sig vara överens om principerna. UNT förde samman Maria Gardfjell (MP) och Stefan Hanna (C) för att diskutera parkeringspolitiken.

Foto: Michaela Hasanovic

Parkering2017-04-12 06:58

– Vi står bakom parkeringspolicyn och inriktningen. Den togs fram när vi satt vid makten. Men man måste göra sakerna i rätt ordning. Det är oklokt att ta bort parkeringsplatser och höja priserna innan de nya parkeringshusen och pendlarparkeringarna byggs. Inget borde försämras innan appen med dirigeringssystemet till lediga parkeringar finns på plats, säger Stefan Hanna (SH i texten nedan).

LÄS MER: P-plats höjer hyran med 1 000 kronor

LÄS MER: Blandade känslor för p-avgift

Maria Gardfjell (MG) kontrar med att de besluten redan är fattade, och att det inte är något problem med tillgänglighet till parkeringsplatser.

– Det finns gott om lediga parkeringsplatser i city, men i dag subventionerar kommunen billiga p-platser i gaturummet. Man kan åka ner i vilket parkeringsgarage som helst och hitta en ledig plats utan någon app i mobilen. Uppsala växer kraftigt och vi måste planera gaturummet klokare, säger hon.

LÄS MER: Parkering känslig fråga för handeln

LÄS MER: Parkeringspris ska styra trafik

Vi träffas vid S:t Erikstorg. Ett centralt torg, som i dag används som parkeringsplats. Även om de två politikerna säger att de är överens om kommunens inriktningen kryper oenigheten fram när politiken möter verkligheten.

LÄS MER: Parkering vid jobbet ökar trafik

LÄS MER: Parkeringar kan bli 50 parker

SH: "Alla är inte cykelfantaster. Vi måste se till människornas livspussel. Det finns skäl till att man väljer att åka bil. Det förstår jag tydligt när jag pratar med riktiga människor."

MG: "Många av bilresorna är kortare än tre kilometer. Och felet är att man utgår från att bilister alltid åker bil. Jag tycker att man ska se människor som trafikanter med olika färdmedel. Ibland åker de bil och ibland åker de cykel."

SH: "Centerns utgångspunkt är att det ska vara lätt att göra rätt. Kransortsparkeringarna skulle ha varit på plats för längesen."

MG: "Där håller jag med. Det är bättre att man tar bilen en kortare sträcka och fortsätter in till stan med kollektivtrafiken. Det blir också bra när vi får parkeringshuset vid Katadralskolan/Ekonomikum. Det blir en nod för kollektivtrafiken där man kan parkera och fortsätta med bussen. Då blir det också mer plats för dem som verkligen måste ta bilen i stan."

Att parkera och sen ta buss har prövats tidigare med p-pendeln det gick inte så bra. Vad är det som säger att det går bättre nu?

MG: "Det är skillnad om det är den ordinarie kollektivtrafiken man fortsätter med."

SH: "De gamla pendlarparkeringarna låg alldeles för centralt för att man skulle åka buss därifrån."

I parkeringspolicyn står det att det tidigare priset för boendeparkering motsvarar 20–25 procent av den verkliga kostnaden. När priset höjs till det dubbla innebär det fortfarande en subvention med hälften. Är det rimligt?

MG: "Man kan bara beklaga att det är så. Med tanke på vilket ramaskri det blir när vi justerar taxorna för parkering visar det hur svårt det är att få folk att betala den faktiska kostnaden för parkeringar. Men nu tar vi ett steg på den vägen."

SH: "Kommunens prissättning måste se till annat än intäkter och kostnadstäckningsperspektiv."

MG: "När Uppsala växer blir konkurrensen om utrymmet större."

SH: "Jag tycker att tillgängligheten diskuteras alldeles för lite. De som bor utanför centralorten har också rätt till det centrala rummet. Och parkeringar är en av de funktioner som ska garantera tillgängligheten. Det måste också ställas i förhållande till handlarnas behov. Det är bara att gå ut och titta här så ser man att det finns en butiksdöd."

MG: "Den butiksdöd som finns i Uppsala beror inte på biltrafiken utan på konkurrensen inom handeln. Handeln i Uppsala klarar sig mycket bättre än vad den gör i många andra städer."

SH: "Jag tror också att man behöver göra stan mer tillgänglig för framför allt gående. Det är galet att vi har bussar som går rakt över Stora torget. Det är en fantastisk mötesplats och gaturummet där kan vi använda mycket bättre."

MG: "Jag förstår inte varför Centern är så bussfientliga. Genomströmningen på gågatan och vid det nya Åhlénshuset skulle inte vara alls lika stor om inte bussarna stannar på Stora torget."

SH: "Vi är inte bussfientliga. Bussarna kan gå på Bäverns gränd och längs S:t Olofsgatan. Man måste kunna promenera ett par hundra meter från busshållplatsen."

Ni pratar båda om att göra stadsrummet trevligare. Ska parkeringarna på S:t Erikstorg bort?

SH: "Det vore jättetrevligt om man kunde frigöra den här ytan till någon annat ändamål. Men det bygger på att man har parkeringshusen på plats."

MG: "I sommar gör vi ett försök med att ta bort parkeringarna på Fyris torg."

Visste du att ...

... i Uppsala finns 10 000 parkeringsplatser på kommunal mark.

... totalt används 25 hektar till parkering. Det är en yta som är 3,5 gånger så stor som Stadsträdgården. Det motsvarar 50 mindre parker som Tripolisparken i Fålhagen.

... på samma yta som de kommunala parkeringarna ryms 2 000 radhus, eller 20 800 lägenheter på 60 kvadrat med samma exploateringsgrad som vid gamla Senapsfabriken.

... marken som används till parkering är värd mellan 1,8 och 9 miljarder, beroende på användning.

... parkeringsavgifterna ger 33 miljoner kronor i intäkter per år.

... kommunens kostnad för att tillhandahålla parkeringsplatserna är ungefär 120 miljoner kronor om året.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!