– Egentligen är det sorgligt. Men tyvärr är det i någon mån bra att det införs avgifter, säger Sören Altemark, som bor på Banérgatan i Kåbo.
LÄS MER: P-kostnad ska styra trafiken
Han beskriver parkeringssituationen på gatorna runt omkring som allt mer ohållbar.
– När det byggts nya hus runt omkring har trycket på parkeringarna ökat. Dessutom är det många som jobbar på Ackis som parkerar här. Det måste styras upp. Och motvilligt får man acceptera att det införs en marknadslösning. Det är en del av storstadsproblematiken som kommer av att Uppsala växer. Men det är trevligt med städer där man kan parkera som man vill, säger Sören Altemark.
Längs gatorna i de områden där det i dag är gratis parkering är det i princip fullt med parkerade bilar. Många av bilarna längs gatorna i Luthagen är fortfarande snötäckta efter måndagens snöfall. Ulrika Sundin, som bor i Stabby, säger att hon inte har så mycket åsikter om parkeringsfrågan.
– Vi har själva ingen bil nu. Vi kör så lite och behövde ha garageplats för att bilen inte skulle rosta sönder. Och då blev det så dyrt att ha den så vi gjorde oss av med den, säger hon.
Bo Karlsson, också han boende i området, gillar inte de kommande avgifterna.
– Jag tycker att det borde vara gratis, säger han.
En överväldigande del av de synpunkter som kommit in till stadsbyggnadsförvaltningen i remissomgången är negativa.
Många pekar på de negativa konsekvenserna för cityhandeln. För att tillmötesgå de synpunkterna har politikerna i beslutet sänkt parkeringspriset de första två timmarna.
Många påpekar också att det är svårt för dem som bor på landsbygden att använda alternativa transportmedel. I det fallet pekar majoriteten i sitt beslut på att en anpassning av priset på parkeringarna gör att det blir lättare för dem som verkligen måste ta bilen att hitta en parkeringsplats.
I dag upptas en stor del av parkeringsplatserna av andra än glesbygdsbor. Enligt resvaneundersökningen går de vanligaste bilresorna på sträckorna City–Gränby/Årsta, City–Sunnersta/Valsätra samt City–Eriksberg/Norby.