Blandade känslor för p-avgift

De nya parkeringsreglerna har väckt starka känslor. Men bland dem som bor där det nu blir en avgift för parkeringen finns blandade synpunkter.

Luthagen. Ulrika Sundin gjorde sig av med bilen när det blev för dyrt att parkera.

Luthagen. Ulrika Sundin gjorde sig av med bilen när det blev för dyrt att parkera.

Foto: Felicia Andreasson

Parkering2017-03-12 10:03

– Egentligen är det sorgligt. Men tyvärr är det i någon mån bra att det införs avgifter, säger Sören Altemark, som bor på Banérgatan i Kåbo.

LÄS MER: P-kostnad ska styra trafiken

Han beskriver parkeringssituationen på gatorna runt omkring som allt mer ohållbar.

– När det byggts nya hus runt omkring har trycket på parkeringarna ökat. Dessutom är det många som jobbar på Ackis som parkerar här. Det måste styras upp. Och motvilligt får man acceptera att det införs en marknadslösning. Det är en del av storstadsproblematiken som kommer av att Uppsala växer. Men det är trevligt med städer där man kan parkera som man vill, säger Sören Altemark.

Längs gatorna i de områden där det i dag är gratis parkering är det i princip fullt med parkerade bilar. Många av bilarna längs gatorna i Luthagen är fortfarande snötäckta efter måndagens snöfall. Ulrika Sundin, som bor i Stabby, säger att hon inte har så mycket åsikter om parkeringsfrågan.

– Vi har själva ingen bil nu. Vi kör så lite och behövde ha garageplats för att bilen inte skulle rosta sönder. Och då blev det så dyrt att ha den så vi gjorde oss av med den, säger hon.

Bo Karlsson, också han boende i området, gillar inte de kommande avgifterna.

– Jag tycker att det borde vara gratis, säger han.

En överväldigande del av de synpunkter som kommit in till stadsbyggnadsförvaltningen i remissomgången är negativa.

Många pekar på de negativa konsekvenserna för cityhandeln. För att tillmötesgå de synpunkterna har politikerna i beslutet sänkt parkeringspriset de första två timmarna.

Många påpekar också att det är svårt för dem som bor på landsbygden att använda alternativa transportmedel. I det fallet pekar majoriteten i sitt beslut på att en anpassning av priset på parkeringarna gör att det blir lättare för dem som verkligen måste ta bilen att hitta en parkeringsplats.

I dag upptas en stor del av parkeringsplatserna av andra än glesbygdsbor. Enligt resvaneundersökningen går de vanligaste bilresorna på sträckorna City–Gränby/Årsta, City–Sunnersta/Valsätra samt City–Eriksberg/Norby.

Högre parkeringsavgifter

Parkeringsavgifterna i de olika zonerna (A–C) i centrala Uppsala höjs med 5–10 kronor per timme till mellan 15 och 35 kronor per timme. De första två timmarna sänks avgiften till 20 kronor per timme i de allra centralaste delarna.

På vardagarna tas avgift ut fram till midnatt medan det även i fortsättningen blir gratis att parkera på sön- och helgdagar.

Områden längre ut från city, där det tidigare varit gratis att parkera, får en avgift på 5 kronor (zon E) eller 10 kronor (zon D) per timme. Detta införs successivt i zon D och vid behov i zon E och påverkar till att börja med Luthagen, Fålhagen och Kåbo.

Priset för boendeparkering höjs från 200 till 400 kronor i månaden eller 20 kronor per dygn. Boendeparkeringstillstånd ges endast till dem som inte har tillgång till parkeringsplats i eller vid huset där de bor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!