P-plats höjer hyran med 1 000 kronor

Att bygga parkeringsgarage är dyrt. Kostnaden läggs på lägenheterna som blir upp till 500 000 kronor dyrare.

Lars-Gunnar Sjöö, byggchef Uppsalahem.

Lars-Gunnar Sjöö, byggchef Uppsalahem.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Parkering2017-03-23 08:00

LÄS MER: Blandade känslor för p-avgift

LÄS MER: Parkeringar kan bli 50 parker

LÄS MER: Parkeringspris ska styra trafik

LÄS MER: Parkering känslig fråga för handeln

Att bygga en parkeringsplats i ett underjordiskt garage kostar mellan 400 000 och 500 000 kronor, enligt Lars-Gunnar Sjöö, byggchef på Uppsalahem.

– De som inte har bil som tvingas också betala för garagen, säger Lars-Gunnar Sjöö.

Han räknar med att 20 procent av byggkostnaden för ett nytt bostadshus i Uppsala är kostnaderna för parkeringsplatserna. Ska hyresvärden eller bostadsrättsföreningen ta ut fulla kostnaden av dem som hyr parkeringsplatserna blir priset mellan 2 500 och 3 000 kronor per månad för att det ska gå ihop.

Lars-Gunnar Sjöö säger att de boende skulle välja andra alternativ, som Centralgaraget där det går att hyra en fast p-plats för 1 950 kronor per månad, om Uppsalahem tog ut full hyra för sina garageplatser.

– Det finns en bekvämlighet att ha parkeringsplatsen i samma hus, men folk är inte villiga att betala vad det kostar.

Men trots att Uppsalahem tar betydligt lägre hyror för garagen lyckas man inte hyra ut alla parkeringsplatserna. I dag är 821 av Uppsalahems parkeringsplatser lediga för uthyrning. Ytterligare 350 står tomma av andra skäl som ombyggnader, till exempel.

– Det enda projekt där vi hyrde ut alla parkeringsplatserna var vid gamla brandstationen på Kungsgatan. Där gick det inte att få plats med mer än 22 parkeringsplatser till 100 lägenheter. Då ställdes frågan på sin plats: Vad är viktigast, lägenheter eller parkeringsplatser? I vårt bestånd har vi många lediga p-platser, men inte en enda ledig lägenhet, säger Lars-Gunnar Sjöö.

Tittar man på ett par av Uppsalahems projekt, Frodeparken vid stationen och Mjölnaren i Industristaden, innebär de subventionerade garageplatserna en extra hyreskostnad per lägenhet på 950 respektive 1230 kronor per månad.

Thomas Höjemo, som skrivit en forskningsrapport om parkering i städer för Sveriges Kommuner och Landsting, är kritisk.

– Man kan göra liknelsen att i stället för att bygga en parkeringsplats så ger man en check på 400 000 kronor till alla som som har en lägenhet och åker kollektivtrafik i stället för att skaffa bil.

– I och med att kostnaden för ett underjordiskt garage bakas in i lägenhetspriset döljs den. Det blir som en planekonomisk kostnad för alla boende, säger han.

Kommunens krav på tillgången till parkeringsplatser är ett skäl till att alla boende får vara med och betala parkeringsplatserna. För att få bygglov måste byggherren ordna ett visst antal parkeringsplatser.

– Och när parkeringsgaraget väl är byggt kan hyresvärden inte ta ut den fulla kostnaden av dem som parkerar eftersom kommunen valt att lägga priset för parkering på gatan på en för låg nivå, säger Thomas Höjemo.

Kommunen har nyligen justerat kraven på det minsta antalet parkeringsplatser vid nybyggen.

– Det vi kan se är att det byggts alldeles för många parkeringsplatser. En majoritet av hushållen i Uppsala har inte bil, men alla får vara med och bekosta p-platserna, säger Erik Pelling (S), kommunalråd med ansvar för byggfrågor.

Med dagens markpriser i Uppsala löser byggherrarna parkeringsbehovet med garageplatser i källare vid nyproduktion. Priset för för den yta som går åt till en parkeringsplats i markplan är lika mycket som eller mer än kostnaden för att bygga en garageplats.

En lösning som förespråkas mer i dag är att i nya bostadsområden bygga ett antal parkeringshus. Det blir billigare än garage i källarplan. Fortfarande är det dock svårt att ta ut hela kostnaden av bilägarna. Det handlar då om att byggherren får betala omkring 200 000 kronor per parkeringsplats i ett parkeringshus.

LÄS MER: Uppsala får hus för cyklister

Parkeringsnormen sänks

Enligt de nya parkeringstalen ska byggherren ordna 5 p-platser per 1 000 kvadratmeter bostadsyta i lägen med god tillgång till kollektivtrafik. På övriga platser i tätorten krävs 8 p-platser per 1 000 kvadratmeter.

För en genomsnittlig lägenhet på 60 kvadratmeter innebär det 0,3 respektive 0,48 parkeringsplatser.

Dessutom måste 40 cykelplatser per 1 000 kvadratmeter lägenhetsyta tas fram.

Om byggherren presenterar andra lösningar för de boendes transportbehov kan man få rabatt på parkeringstalet med upp till 25 procent.

Tidigare krävdes 0,8 p-platser per lägenhet som var 2 rum och större och 0,2 p-platser för mindre lägenheter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!