Parkering vid jobbet ökar trafiken

Med projektet cykelvänlig arbetsplats vill kommunen styra resorna till jobbet. 46 arbetsplatser har anmält sig.

Foto: Nina Leijonhufvud

Parkering2017-03-23 11:42

LÄS MER: Blandade känslor för p-avgift

LÄS MER: Parkeringar kan bli 50 parker

LÄS MER: Parkeringspris ska styra trafik

LÄS MER: Parkering känslig fråga för handeln

Den som har gratis parkering vid arbetet, men måste betala för parkeringen vid bostaden, har starka incitament att ta bilen till jobbet. Det finns också studier som visar detta. I rapporten "Parkering i täta attraktiva städer", som givits ut av Trafikverket, finns en undersökning av olika arbetsplatser i Kista utanför Stockholm. 58 procent av dem med fri tillgång till parkering vid arbetsplatsen tog regelbundet bilen till arbetet. Av dem som fick leta efter och betala för parkeringen var det bara 20 procent som tog bilen till arbetet.

Parkeringstalet för nybyggda kontor har minskats. Men stora delar av industriområdena i Boländerna och Fyrislund ligger utanför det område där parkeringsavgifter ska införas. Och det faktum att det vid många arbetsplatser i Uppsala är gott om fri parkering påverkar också trafiksituationen.

– Det går inte att ifrågasätta de förhållandena. Det skapar mer trafik än nödvändigt. Och det är något vi måste ha med i den framtida planeringen, säger Erik Pelling (S), kommunalråd.

Kommunen satsar nu på projektet cykelvänlig arbetsplats. Det handlar om att på olika sätt att uppmuntra de anställda att ta cykeln till arbetet och i tjänsten. Arbetsgivarna i Uppsala har möjlighet att ansluta sig till projektet för att få en cykelvänlig certifiering. Ingen har ännu nått den högsta nivån, fem stjärnor, som bland annat kräver att arbetsplatsen har cykelrum med tillräckligt breda dörrar för att få in en lastcykel, möjlighet att spola av cykeln samt personliga tjänstecyklar.

Bäst är än så länge konsultföretaget WSP med fyra stjärnor. Bland annat har WSP satsat på el-tjänstecyklar och personliga cykelhjälmar.

Enligt företagets egen resvaneundersökning ökade andelen som cyklade till arbetet från 29 till 50 procent i och med projektet, vilket även sammanföll med att kontoret flyttade och tillgången till bilparkering minskade.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!