Protestlista mot nya vägen påverkar inte beslutet

Boende längs etapp fyra av väg 288 har gått samman och vädjar nu till kommunen och regionen om att riva upp beslutet som fattades i våras. "Dra vägen via Harg i stället", tycker de.

Väg 288 genom Hökhuvud är i dag en 50-sträcka. I framtiden väntas vägen dras i ny sträckning söder om kyrkan.

Väg 288 genom Hökhuvud är i dag en 50-sträcka. I framtiden väntas vägen dras i ny sträckning söder om kyrkan.

Foto: Catrin Pihl

Östhammar2022-09-29 20:30

Sista etappen av väg 288 mellan Gimo och Börstil har orsakat en hel del protester under årens lopp. Nu ligger ännu en lista med 40-talet namnunderskrifter på Östhammars kommunkontor. Det är i huvudsak boende som på olika sätt påverkas av det planerade vägbygget som gått samman och protesterat.

undefined
Väg 288 ska enligt det senaste beslutet dras förbi Hökhuvud.

De vill helst se att vägen lämnas oförändrad och att nya sträckningen dras via väg 292 från Gimo till Harg och fortsätter på väg 76 mot Östhammar. Det skulle betyda att väg 76 byggs om och breddas i delsträckor för att klara den ökande trafikströmmen och är det förslag som bland andra LRF lanserat tidigare.

Då påverkas inte markägarna och det blir dessutom billigare, menar de som protesterar. 

Men det alternativet förkastades direkt av Östhammars kommunledning, som vill se det senaste alternativet förverkligas. Avgående kommunalrådet Jacob Spangenberg (C) har i första hand två argument emot. 

– Det ena gäller befintliga 288:an mellan Gimo och Börstil: Hur ska den vägen hanteras? Det andra argumentet kommer från Gimoborna själva och näringslivet, som förordar genomfart Gimo. Inte minst Sandvik Coromant har tryckt på här, sa han till UNT efter att Region Uppsala fattat beslut om etapp fyra.

undefined
Jacob Spangenberg (C) ser ingen anledning till att riva upp beslutet om väg 288.

Då, i mars, valde Region Uppsala att gå vidare med det dyrare alternativet, en mötesfri väg som dras förbi Hökhuvud via ny bro över Olandsån. Slutnotan väntas bli 550 miljoner kronor.

– Vi valde den lösning som vi tror får mest effekt och den har bred uppslutning. Att vi skulle ändra något i detta läge har jag svårt att se, då skulle allt arbete behövas tas om igen, säger regionrådet Johan Örjes (C).

undefined
Här, strax söder om Hökhuvuds kyrka, planeras för en ny bro över Olandsån. Ett beslut som markägare i området motsätter sig.

Under tiden fortsätter arbetet på Trafikverket med att ta fram ett mer detaljerat förslag med det senaste regionbeslutet som grund. 

– Vi arbetar som bäst med att ta fram en samrådshandling, som ska vara klar till första kvartalet 2023. Det som formellt kallas allmänhetens granskning kan ske runt årsskiftet 2023–2024. Planprövningen görs i så fall sommaren 2024, säger Ola Karlsson, handläggare på Trafikverket.

– Det kommer finnas flera tillfällen under tiden för allmänheten att komma med synpunkter, säger han.

Sedan beräknas det ta sex månader till innan planen vunnit laga kraft. Efter det är det fritt fram för Trafikverket att börja bygga, det vill säga tidigast i början av 2025.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!