Trafikverkets senaste budgetförslag på ombyggd väg 288 mellan Gimo och Börstil åkte raskt i papperskorgen när Region Uppsalas trafik- och samhällsutvecklingsnämnd fattade beslut om länstrafikplanen på torsdagen. Nämnden satsar i stället på det dyraste alternativet, att bygga en helt mötesfri väg förbi Hökhuvud.
Flera tunga instanser, bland annat Östhammars kommun och Handelskammaren i Uppsala län, hade förordat det dyrare alternativet i remissrundan, men vågade inte hoppas på att det skulle gå vägen. Det hängde på att Region Uppsala prioriterade upp vägen finansieringsmässigt, från det billigaste alternativet där vägen i princip breddas i befintlig sträckning till det dyraste där vägen rundar Hökhuvud och byggs i ny rakare sträckning hela vägen till Börstil. En svängning från 360 miljoner till 550 miljoner kronor.
– Vi kom helt enkelt fram till att detta är det mest ansvarsfulla beslutet om man ser till länets utveckling, säger regionrådet Johan Örjes (C), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.
– Vi anser att det skulle bli olyckligt med en genomfart i Hökhuvud och satsar hellre på att dra vägen förbi orten. De extrapengar som staten sköt till i somras har gjort det här möjligt, säger han, men lägger till att det finns ett förbehåll för beslutet.
Regionen har beslutat stå för 475 miljoner, men ytterligare 75 miljoner måste skjutas till via någon form av extern finansiering. Det är pengar som Johan Örjes hoppas ska komma från det mervärdesavtal som slutits mellan Östhammars kommun och Svensk Kärnbränslehantering AB med anledning av det kommande slutförvarsbygget.
– Det känns rimligt att de är med och bidrar här, säger han.
Kommunalrådet Margareta Widén-Berggren (S) i Östhammar drar en lättnadens suck när hon får höra att nämnden fattat beslut om det dyrare alternativet.
– Vi har tjatat om den här vägen i 15 år, jämkat och letat lösningar för att bygget ska komma igång någon gång. Trafikverket och regionen har ju inte synkat alls. Klart vi är glada nu, när regionen lyssnat på oss, säger hon.
Margareta Widén-Berggren tror att det faktum att slutförvaret för använt kärnbränsle ska byggas i kommunen bidragit till omprioriteringen av vägen. Nu hoppas hon att det även ska göra så att Östhammar slipper gå in med egna skattekronor i projektet.
– Att Östhammar skulle bidra med egna pengar är uteslutet. Vi får hoppas på att någon annan part kan bidra, allra helst staten som ju borde se att det finns ett ansvar att ta här för detta stora nationella projekt som slutförvaret ändå utgör, säger hon.
Alternativet till statliga pengar skulle kunna vara att lyfta pengar ur mervärdesavtalet mellan kommunen och SKB.
Även på Handelskammaren i Uppsala jublas det efter regionens beslut. Handelskammaren och dess medlemmar har länge kämpat för att få till stånd en fullt utbyggd väg 288.
– Vi är väldigt glada att vår påverkan har bidragit till att Region Uppsala nu prioriterar i enlighet med näringslivets intressen och behov, säger regionchefen Tomas Stavbom.
Nu går ärendet vidare i regionens hierarki och sista ordet har regionfullmäktige som sammanträder den 27 april. Men bortsett från Miljöpartiet var nämnden enhällig i sitt beslut om att satsa 475 miljoner på etapp fyra, Gimo–Börstil.
Tidigast 2025 kan bygget av vägetappen starta.