"Utbyggd vÀg krÀvs för att sÀkra tillvÀxten"

Att sista etappen av 288 byggs i nĂ€rtid Ă€r ett mĂ„ste för att sĂ€kra tillvĂ€xten i Östhammarsregionen, menar flera aktörer. Samtidigt Ă€r finansieringsfrĂ„gan fortfarande oklar.

Margareta Widén-Berggren (S), kommunalrÄd, Àr trött pÄ alla turer kring 288:an och hoppas att det blir byggstart senast 2025.

Margareta Widén-Berggren (S), kommunalrÄd, Àr trött pÄ alla turer kring 288:an och hoppas att det blir byggstart senast 2025.

Foto: UNT/Arkiv

Östhammar2022-02-19 07:00

KommunalrĂ„det i Östhammar, Margareta WidĂ©n-Berggren (S), Ă€r trött pĂ„ alla turer i vĂ€gfrĂ„gan.

– Det Ă€r positivt att Trafikverket nu har tagit fram en plan med en mĂ„lsĂ€ttning för nĂ€r man skulle kunna börja bygga. Men det kĂ€nns oerhört tröttsamt med Ă€nnu ett samrĂ„d kring ett projekt man borde ha rott i land för 15 Ă„r sedan, sĂ€ger Margareta WidĂ©n-Berggren.

Enligt förslaget kan byggstart ske 2025, vad tror du?

– Jag hoppas verkligen att det blir sĂ„.

FrĂ„n nĂ€ringslivet beskrivs 288:an som en livsnerv för Östhammarsregionen.

– JĂ€mför med Tierp som har bĂ„de jĂ€rnvĂ€g och motorvĂ€g. Östhammar mĂ„ste helt förlita sig pĂ„ vĂ€g 288, sĂ€ger Tomas Stavbom, regionchef pĂ„ Handelskammaren i Uppsala.

Tomas Stavbom pĂ„ Handelskammaren i Uppsala sĂ€ger att infrastrukturen Ă€r helt central för att sĂ€kra tillvĂ€xten i Östhammarsregionen.
Tomas Stavbom pĂ„ Handelskammaren i Uppsala sĂ€ger att infrastrukturen Ă€r helt central för att sĂ€kra tillvĂ€xten i Östhammarsregionen.

Han lyfter bland annat kÀrnkraftverket i Forsmark, slutförvaret för kÀrnavfall, planen för att Äteröppna gruvan i Dannemora och projekteringen för en eventuell flygbrÀnslefabrik.

– Det Ă€r stora investeringar pĂ„ gĂ„ng i kommunen. För att sĂ€kra tusentals jobb, attraktiviteten och tillvĂ€xten krĂ€vs en utbyggnad, sĂ€ger Tomas Stavbom.

PÄ Sandvik Coromant i Gimo anser man utbyggnaden som redan gjorts, mellan Uppsala och Gimo, mÀrkbart har gagnat företaget. Man har kunnat optimera sina transporter och fÄtt bÀttre rekryteringsmöjligheter.

Joakim Fagerudd, platchef pĂ„ Sandvik Coromant, sĂ€ger att de första, redan klara, etapperna betytt mycket för företaget. Och att det Ă€r viktigt att företagets anstĂ€llda som kommer frĂ„n ÖsthammarshĂ„llet till Gimo kan ta sig sĂ€kert till och frĂ„n arbetsplatsen.
Joakim Fagerudd, platchef pĂ„ Sandvik Coromant, sĂ€ger att de första, redan klara, etapperna betytt mycket för företaget. Och att det Ă€r viktigt att företagets anstĂ€llda som kommer frĂ„n ÖsthammarshĂ„llet till Gimo kan ta sig sĂ€kert till och frĂ„n arbetsplatsen.

– För oss som stor arbetsgivare Ă€r det viktigt att det skapas sĂ€ker och effektiv infrastruktur i hela kommunen, sĂ€ger Joakim Fagerudd, platschef pĂ„ Sandvik.

I nya samrÄdsförslaget saknas en finansieringsplan. Margareta Widén-Berggren understryker att man nu mÄste hitta en hÄllbar ekonomisk lösning för projektet.

– Vi Ă€r en liten kommun och det hĂ€r Ă€r faktiskt inte nĂ„got som bara berör oss. Vi kan inte förvĂ€ntas ta pengar frĂ„n vĂ€lfĂ€rden och lĂ€gga pĂ„ statliga vĂ€gbyggen, sĂ€ger WidĂ©n-Berggren.

Avgörande för finansieringen Àr Region Uppsalas lÀnstransportplan. Den Àr vÀgledande i hur staten och Trafikverket spenderar sina pengar. Men nÄgot tydligt besked frÄn regionen i frÄgan finns Ànnu inte.

Johan Örjes (C), regionrĂ„d, sĂ€ger att det Ă€r för tidigt att sĂ€ga hur högprioriterat utbyggnaden av vĂ€g 288 Ă€r. Först mĂ„ste alla remissvar pĂ„ lĂ€nstransportplanen analyseras.
Johan Örjes (C), regionrĂ„d, sĂ€ger att det Ă€r för tidigt att sĂ€ga hur högprioriterat utbyggnaden av vĂ€g 288 Ă€r. Först mĂ„ste alla remissvar pĂ„ lĂ€nstransportplanen analyseras.

– Det Ă€r en tuff sammanvĂ€gning för behoven i hela regionen och i förlĂ€ngningen i hela landet som mĂ„ste göras. Ett förslag pĂ„ lĂ€nstransportplan har varit ute pĂ„ remiss och vi hĂ„ller fortfarande pĂ„ att analysera svaren, sĂ€ger regionrĂ„det Johan Örjes (C).

Han understryker att det inte Ă€r helt sĂ€kert att det förslag som nu skickats ut Ă€r det som blir verklighet. 

Beslut om nya lÀnstransportplanen fattas senare i vÄr.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!