Kommunalrådet i Östhammar, Margareta Widén-Berggren (S), är trött på alla turer i vägfrågan.
– Det är positivt att Trafikverket nu har tagit fram en plan med en målsättning för när man skulle kunna börja bygga. Men det känns oerhört tröttsamt med ännu ett samråd kring ett projekt man borde ha rott i land för 15 år sedan, säger Margareta Widén-Berggren.
Enligt förslaget kan byggstart ske 2025, vad tror du?
– Jag hoppas verkligen att det blir så.
Från näringslivet beskrivs 288:an som en livsnerv för Östhammarsregionen.
– Jämför med Tierp som har både järnväg och motorväg. Östhammar måste helt förlita sig på väg 288, säger Tomas Stavbom, regionchef på Handelskammaren i Uppsala.
Han lyfter bland annat kärnkraftverket i Forsmark, slutförvaret för kärnavfall, planen för att återöppna gruvan i Dannemora och projekteringen för en eventuell flygbränslefabrik.
– Det är stora investeringar på gång i kommunen. För att säkra tusentals jobb, attraktiviteten och tillväxten krävs en utbyggnad, säger Tomas Stavbom.
På Sandvik Coromant i Gimo anser man utbyggnaden som redan gjorts, mellan Uppsala och Gimo, märkbart har gagnat företaget. Man har kunnat optimera sina transporter och fått bättre rekryteringsmöjligheter.
– För oss som stor arbetsgivare är det viktigt att det skapas säker och effektiv infrastruktur i hela kommunen, säger Joakim Fagerudd, platschef på Sandvik.
I nya samrådsförslaget saknas en finansieringsplan. Margareta Widén-Berggren understryker att man nu måste hitta en hållbar ekonomisk lösning för projektet.
– Vi är en liten kommun och det här är faktiskt inte något som bara berör oss. Vi kan inte förväntas ta pengar från välfärden och lägga på statliga vägbyggen, säger Widén-Berggren.
Avgörande för finansieringen är Region Uppsalas länstransportplan. Den är vägledande i hur staten och Trafikverket spenderar sina pengar. Men något tydligt besked från regionen i frågan finns ännu inte.
– Det är en tuff sammanvägning för behoven i hela regionen och i förlängningen i hela landet som måste göras. Ett förslag på länstransportplan har varit ute på remiss och vi håller fortfarande på att analysera svaren, säger regionrådet Johan Örjes (C).
Han understryker att det inte är helt säkert att det förslag som nu skickats ut är det som blir verklighet.
Beslut om nya länstransportplanen fattas senare i vår.