LRF föreslår annan dragning av väg 288

LRF värnar lantbrukarna och vill ta sista etappen av väg 288 i en helt annan riktning. Men Trafikverket har bara ett alternativ på sitt bord och politikerna lokalt värnar vägen genom Gimo.

LRF vill utreda ett alternativ till sista etappen av väg 288. Genom att svänga mot Harg istället för att köra rakt fram i Gimo skulle man spara pengar och mark. "Det skulle också gagna väg 76 och Harg", menar LRF:s ordförande i Östhammar Tommy Runarsson.

LRF vill utreda ett alternativ till sista etappen av väg 288. Genom att svänga mot Harg istället för att köra rakt fram i Gimo skulle man spara pengar och mark. "Det skulle också gagna väg 76 och Harg", menar LRF:s ordförande i Östhammar Tommy Runarsson.

Foto: Catrin Pihl

Östhammar2022-04-09 06:56

Lantbrukarnas riksförbund, LRF, vill utreda en utbyggnad av väg 292 mellan Gimo och Harg. Förslaget är att skapa ny anslutning till väg 76, som breddas och dras rakare mellan Harg och Börstil.

– På så vis utnyttjar vi en väg som inte påverkar särskilt mycket bebyggelse eller åkermark, här är ju mest skog. Dessutom kan väg 76 mellan Börstil och Harg få en välbehövlig upprustning, menar Tommy Runarsson, ordförande LRF Östhammar.

undefined
Väg 292 i Gimo skulle enkelt kunna breddas till 2+1 väg och ersätta sista sträckan av väg 288. LRF, som står bakom förslaget, värnar framför allt jordbruks- och åkermark.

Han vill framför allt att förslaget ska utredas ekonomiskt och menar att det borde bli en betydligt billigare lösning.

– Väg 288 mellan Gimo och Börstil blir kvar i sin nuvarande form i vårt förslag med en lokal bussförbindelse. Expressbussen däremot kan gå via den nya vägen, det gynnar ju kollektivtrafiken via Harg också, säger Tommy Runarsson.

Nuvarande förslag, som regionens trafik- och samhällsutvecklingsnämnd fattade beslut om i mars, kostar 550 miljoner och bygger på att man ska kunna köra 100 km/h på 95 procent av sträckan. Den mötesfria vägen dras då förbi Hökhuvud med ny bro över Olandsån och sedan i ny sträckning fram till Börstil.

undefined
Väg 288 vid Hökhuvuds kyrka.

Den vägsträckan ska Trafikverket nu utreda på nytt. En stor del av arbetet är redan gjort eftersom detta var huvudalternativet för över ett år sedan. Det förkastades då på grund av bristande finansiering.

– Vi behöver gå igenom materialet och det har bytts ut en del människor på vägen, men annars är mycket gjort, säger Ola Karlsson, handläggare vid Trafikverket i Uppsala.

För Trafikverkets del är andra alternativ inte aktuella. Lobbyister som vill se en annan vägsträckning måste få gehör hos politikerna – och det ser mörkt ut.

– LRF:s idé är inte ny, den lanserades redan för över tio år sen. Jag har i första hand två argument emot. Det ena gäller befintliga 288:an mellan Gimo och Börstil: Hur ska den vägen hanteras? Det andra argumentet kommer från Gimoborna själva och näringslivet, som förordar genomfart Gimo. Inte minst Sandvik Coromant har tryckt på här, säger kommunstyrelsens ordförande Jacob Spangenberg (C).

undefined
"Att utreda ett nytt alternativ skulle försena vägen ytterligare och det blir bara dyrare", menar Pär-Olof Olsson (M).

Han ser det som självklart att gå vidare med alternativet som ligger på bordet och får medhåll från oppositionen:

– Den här vägen har utretts sedan Hedenhös och nu har vi ett skarpt förslag framme. Att utreda ett nytt alternativ skulle försena vägen ytterligare och det blir bara dyrare, säger Pär-Olof Olsson (M).

Karta: Gimo
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!