Det är ett av de billigare alternativen av vägsträckning som är ute på samråd. Sträckan Gimo - Börstil ska, enligt remissunderlaget, bli mötesfri med mitträcke, men inte i alla delar. Region Uppsala har avsatt 350 miljoner för vägbygget i budgeten.
Den 15 kilometer långa vägsträckan kommer, enligt förslaget, att till stor del byggas ut i sin nuvarande sträckning med undantag för delen mellan Uppskedika och Börstil, där vägen måste dras om för att bli rakare och mer trafiksäker än i dag.
Från Gimo till Hökhuvud föreslås vägen bli mötesfri med mitträcke och omkörningsfiler. Genom Hökhuvud kommer det mesta se ut som det gör i dag, troligen sänks farten till 40 km/h.
Efter Hökhuvud blir det 80 och inget mitträcke i några kilometer. Här har pengar sparats. I Börstil byggs en rondell för att ansluta till väg 76. Väster och norr om vägen ska en gång- och cykelväg anläggas parallellt med den nya vägen. Cykelbanan är viktig för Östhammars kommun.
Många olika lösningar på hur vägen ska dras har diskuterats under årens lopp och hur höga hastigheter vägen ska tåla har varit en viktig parameter när det gäller kapacitet och effektivitet. I det första förslaget som Trafikverket tog fram leddes vägen runt Hökhuvud för att klara farter på 100 kilometer i timmen, 95 procent av vägsträckan. Men för det krävdes en ny bro över Olandsån och det blev alltför dyrt.
I dagens remissförslag är det möjligt att köra 100 kilometer i timmen på 54 procent av sträckan. Det är en ökning jämfört med det första budgetförslaget. Östhammars kommun och Region Uppsala har tryckt på för att Trafikverket ska hitta sätt att öka vägens kapacitet även i det billigare alternativet.
– Konsulten som har tagit fram planen inför samrådet fick i uppdrag att hitta lösningar för att öka kapaciteten och det man maximalt kan åstadkomma inom budgetramen är 54 procent, säger Alexander Dufva, projektledare vid Trafikverket.
Enligt Trafikverket kan byggstart av vägen bli 2025, om allt löper på enligt tidsplanen. Men det finns många gupp på vägen. Ett av de största är finansieringen. I länsplanen för regional transportinfrastruktur i Uppsala län 2022–2033, där remissomgången avslutats, ligger vägen sist i tidsplanen med byggstart beräknad till 2028.
– Hur det faktiskt kommer att se ut vet vi först när länsplanen tas av regionfullmäktige i april, säger Cecilia Carlqvist, infrastrukturstrateg på Region Uppsala.
Flera intressenter, bland annat politikerna i Östhammar och representanter för Handelskammaren, fortsätter arbeta för att vägen ska byggas tidigare och helst dras runt Hökhuvud.
– Det kan bli så att man tycker att det ändå är det bästa alternativet, men länsplanen innehåller mer än bara väg 288. Vi får vänta in beslutet, säger Cecilia Carlqvist.
Vägbygget kommer att ha betydande miljöpåverkan, som det står i Trafikverkets plan. I området finns "mycket höga natur- och kulturmiljövärden, som är tydligt kopplade till ett levande jordbruk". Flera av de fastigheter som ligger intill vägen kommer att beröras av intrång på sin mark, buller och förändrande möjligheter att bruka jorden.
I planen påpekas det också att hänsyn måste tas till yt- och grundvatten. Delar av marken är förorenad, vilket innebär att vägen behöver anpassas för att minimera påverkan.