Knivsta kommun vill skjuta på projektstarten av den beslutade gång- och cykelvägen till 2026, vilket UNT rapporterat tidigare. Den 1,2 mil långa sträckan längs länsväg 255 är ett så kallat 40/60-projekt där kommunen står för 60 procent av kostnaden och regionen 40 procent.
Enligt uppgifter till UNT vill nu kommunen att regionen ska betala mer. Mikael Rye-Danjelsen (KNU), ordförande i samhällsutvecklingsnämnden, bekräftar att det finns funderingar på ”att se över finansieringsfrågan” och att en dialog med regionen ska inledas.
Vill ni förhandla om att regionen ska ta hela kostnaden för cykelvägen?
– Jag tror att det kommer att vara en del av diskussionen framöver. Men vi har för närvarande en överenskommelse om 60 procents finansiering från kommunen och den ligger kvar tills något annat är sagt.
Är det realistiskt att regionen går med på det?
– Jag skulle inte säga att det är realistiskt, men det går ju att motivera, säger Rye-Danjelsen och syftar bland annat på att länsväg 255 formellt sett är statlig och inte kommunal.
Regionrådet Cecilia Linder (M) ansvarar för trafikfrågor i Region Uppsala. Hon säger att Knivstas besked att skjuta fram projektstarten är en tydlig nedprioritering. När det gäller 40/60-finansierade projekt är det upp till kommunerna om de ska bli verklighet, menar hon.
Beslutet att bygga cykelvägen för cirka 50 miljoner kronor togs 2018. En summa som för två år sedan fördubblats på grund av ökade byggkostnader och i dag landar på 120 miljoner, enligt Cecilia Linder. Frågan är om Knivsta har råd att betala sin del på cirka 72 miljoner.
Är det troligt att regionen tar hela kostnaden?
– Min bild är att vi inte förhandlar om sånt eftersom 40/60-lösningar är till för att kommunen vill ha en lokal utveckling. Men om de vill förhandla får vi väl sätta oss ner efter sommaren och prata om vad Knivsta egentligen vill med cykelvägen, säger Cecilia Linder.
– Jag förstår att det är tufft att hitta pengarna och det är det för regionen också. Men vi har begränsad möjlighet att rucka på principerna i länstrafikplanen så möjligheten att förhandla med oss är väldigt liten.
Vad som händer med projektet om regionen säger nej är oklart.
Men det ligger väl även i regionens intresse att cykelvägen byggs?
– Ja, det är klart att vi vill att det ska byggas cykelvägar. Men andra projekt är viktigare för den regionala utvecklingen, till exempel väg 288 till Forsmark.